Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد:

خوشه‌های طلایی خوزستان رکورد زد/ تحقق 42 درصدی افزایش تولید گندم در خوزستان

گندم استان خوزستان به روزهای پایانی تولید نزدیک می‌شود و تولید بیش از یک میلیون و 820 تنی آن، رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانیده است.

خوشه‌های طلایی خوزستان رکورد زد/ تحقق 42 درصدی افزایش تولید گندم در خوزستان


مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تولید گندم استان به رکورد تازه‌ای در سال جاری رسیده است، به‌گونه‌ای که تاکنون یک میلیون و 360 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که در مقایسه با سال گذشته از افزایش 42 درصدی برخوردار است.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: تمام گندم خریداری‌شده در سال گذشته در استان خوزستان 960 هزار تن بود، در حالی که امسال با پایان یافتن برداشت، این رقم از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: محصولات زراعی به‌ویژه گندم استان خوزستان با مخاطرات بسیاری در سال زراعی جاری روبه‌رو بود، ازجمله آنکه توفان قبل از ایام نوروز، باعث ورس ساقه‌ها شد و هشت‌هزار هکتار از اراضی گندم توسط تگرگ آسیب دید.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: سیل 25 تا 28 فروردین‌ماه سال جاری نیز باعث شد 16 تا 17 هزار هکتار از مزارع استان دچار آب‌گرفتگی شود.

وی تصریح کرد: کل خرید استان به بیش از یک میلیون و 820 هزار تن خواهد رسید که 65 هزار تن آن بذری و یک میلیون و 420 هزار تن آن نیز توسط غله و شرکت بازرگانی دولتی خریداری شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: مدیریت مناسب در مراحل کاشت و داشت گندم در قالب 17 جلسه، برگزاری هشت جلسه برای برداشت مناسب این محصول، وجود معین ستادی برای هر شهرستان که اطلاعات عرصه را به مرکز منتقل می‌کرد، مدیریت تغذیه مناسب، رعایت تاریخ کشت توسط 93 درصد از کشاورزان گندم آبی و 95 درصد از گندمکاران دیم برخی از عواملی بود که باعث شد بالاترین و باکیفیت‌ترین رقم تولید گندم اتفاق بیفتد.

قاسمی‌نژاد تأکید کرد: امسال در این استان 800 هزار هکتار عملیات مبارزه با علف‌های هرز به‌صورت شیمیایی انجام شد و علاوه بر آن کانون‌کوبی در سطحی معادل یک‌هزار و 200 هکتار علیه سن گندم به انجام رسید.

وی اظهار داشت: حدود 600 کارشناس جدید تحت عنوان برنامه بلوک‌بندی تلاش کردند تا مدیریت مزارع را در دست گیرند.


خریداری بیش از 12 هزار تن کلزا

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از خریداری 12 هزار و 600 تن کلزا در استان خبر داد و گفت: این در حالی است که سال گذشته هشت‌هزار تن از این محصول خریداری شده است.

قاسمی‌نژاد افزود: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود که تولید مناسبی در بخش دانه‌های روغنی داشته باشیم؛ علاوه بر آنکه سویا نیز به‌عنوان یک محصول تابستانه در الگوی کشت گنجانده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ناملایمات طبیعی همچون طوفان که باعث باز شدن غلاف‌های کلزا و ریزش این محصول شد، با افزایش 40 درصدی تولید در سال جاری روبه‌رو بودیم.


باقی ماندن 4700 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران خوزستان

قاسمی‌نژاد درباره مطالبات کشاورزان خوزستانی ادامه داد: مطالبات گندمکاران حدود 16 هزار و 800 میلیارد تومان بود که 12 هزار و 100 میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی آن نیز به‌زودی در حساب گندمکاران خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: 30 درصد مطالبات ذرت‌کاران بابت فروش ذرت با قیمت تضمینی در بورس نیز پرداخت شده و امیدواریم مابقی آن با مساعدت‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پرداخت شود./

M-950311-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید