Iranian Agriculture News Agency

با حضور اسکندر زند در گیلان:

ساختمان مرکز منطقه‌ای بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی افتتاح شد/ رونمایی از کتاب اگرواکوتوریسم در آسیای مرکزی و غربی

توسعه سرمایه انسانی و توجه به زیرساخت‌ها نظیر تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و توسعه روستایی در درون کشور و همکاری دو جانبه با کشورهای منطقه‌ای در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی است.

ساختمان مرکز منطقه‌ای بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی افتتاح شد/ رونمایی از کتاب اگرواکوتوریسم در آسیای مرکزی و غربی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، ساختمان مرکز منطقه‌ای بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی روز گذشته با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و استاندار گیلان افتتاح شد.

در ادامه برگزاری اجلاس مسئولان عالی‌رتبه کشاورزی و سفرای کشورهای منطقه آسیای مرکزی و غربی در استانداری گیلان، ساختمان جدید‌الاحداث مرکز منطقه‌ای بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی با حضور استاندار گیلان، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و هیأت همراه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، معاونت مؤسسه در مازندران، رئیس مرکز تکنولوژی هراز و رؤسای مؤسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی استان گیلان افتتاح شد.

همچنین جلسه‌ای با حضور اسکندر زند و هیأت همراه با نمایندگان کشورهای منطقه آسیای مرکزی و غربی و اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات برنج کشور برگزار شد. در این جلسه توانمندی‌های سازمان تحقیقات در زمینه‌های مختلف توسط معاون وزیر و معاونان وی تشریح شد و درباره توسعه همه‌جانبه همکاری‌های منطقه‌ای بحث و تبادل نظر شد.

در پایان هریک از سفرای کشاورزی 9 کشور حاضر شامل عراق، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و آذربایجان؛ ضمن توضیح وضعیت کشت برنج در کشور­های خود، خواستار بهره‌گیری از توانمندی‌ها و دانش و تجربه­ی ایران شدند.

گفتنی است، معاون وزیر جهاد کشاورزی در اجلاس دوروزه مسئولان عالی­رتبه کشاورزی و سفیران کشورهای منطقه آسیای مرکزی و غربی برای توسعه همکاری در تحقیقات و تولید برنج در رشت گفت: ایران تاکنون برای زیرساخت‌های منطقه‌ای و ملی برنج سرمایه‌گذاری زیادی کرده است و آمادگی دارد علاوه بر تجهیزات، کلیه تجربیات کاربردی خود برای توسعه پایدار تولید برنج را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد تا این زمینه فراهم شود که این کشورها هم به سهم خود بتوانند در پیشبرد مرکز منطقه‌ای و بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی که در رشت ساختمان آن افتتاح شد کمک کنند.

اسکندر زند افزود: ایران کشاورزی را به‌عنوان محور تأمین امنیت غذایی و ایجاد برابری اجتماعی و کاهش فقر قرار داده و برای توسعه بخش کشاورزی تلاش‌های فراوانی کرده است و در سه دهه اخیر تولیدات کشاورزی ایران از 35 میلیون تن در سال به 100 میلیون تن رسیده است.

وی توسعه سرمایه انسانی و توجه به زیرساخت­ها نظیر تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و توسعه روستایی در درون کشور و همکاری دوجانبه با کشورهای منطقه‌ای را در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برنج یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی آسیای مرکزی و غربی است که تقاضا برای آن رو به افزایش است که بر اساس پیش‌بینی‌های مؤسسه بین‌المللی ایری ( IRIR ) این میزان از 9 میلیون تن کنونی در سال 2020 به 12 میلیون تن و در سال 2035 میلادی به بیش از 16 میلیون تن افزایش می‌یابد.

زند هدف از برگزاری اجلاس دوروزه مسئولان عالی­رتبه کشاورزی و سفیران کشورهای منطقه آسیای مرکزی و غربی را توسعه همکاری در تحقیقات و تولید برنج در ایران به‌منظور مشارکت و هماهنگی کشورهای مرکزی و غربی، تبدیل گیلان به‌عنوان مرکز برنج در راستای توسعه ملی، همچنین انتقال فناوری برنج به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات و غذای اصلی، دست یابی به امنیت غذایی و توسعه بخش کشاورزی اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران با داشتن 20 مؤسسه تحقیقات کشاورزی در ایران و نیم قرن تجربه علمی و تحقیقی در تولید برنج، وجود مؤسسه تحقیقات بین‌المللی برنج در گیلان، مؤسسه‌های تحقیقاتی بذر و اصلاح نهال، امور باغبانی، گیاه‌پزشکی، فنی و مهندسی آمادگی دارد که این تجربیات و فناوری‌ها را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد و در قالب طرح‌های مشارکتی و هم‌سو با برنامه‌های جهانی در افزایش تولید برنج و کاهش فقر تلاش کند.

لازم به ذکر است، اجلاسیه دوروزه مسئولان عالی‌رتبه کشاورزی و سفیران کشورهای منطقه آسیای مرکزی و غربی برای توسعه همکاری در تحقیقات و تولید برنج روز دوشنبه در استانداری گیلان آغاز به‌کار کرد.

در این اجلاسیه استاندار گیلان، معاونان وزیر جهاد کشاورزی، جمعی از مسئولان کشوری و استانی، سفرای کشورهای عضو، نمایندگان ارشد اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی و غربی، رؤسای مراکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان بانک توسعه اسلامی و نماینده اکو شرکت دارند.

همچنین در حاشیه این اجلاسیه ساختمان جدید اداری آموزشی و رفاهی مرکز منطقه‌ای - بین‌المللی برنج آسیای مرکزی و غربی مورد افتتاح قرار گرفت و طی آیینی از کتاب اگرواکوتوریسم در آسیای مرکزی و غربی رونمایی به‌عمل آمد./

A-950311-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید