Iranian Agriculture News Agency

با حضور معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی؛

کارت اعتباری خرید نهاده‌های کشاورزی، پشتوانه تأمین نهاده‌ها شد/ سامانه 1559 شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بهره‌برداری رسید

امروز با حضور عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی و یزدان سیف، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی؛ سامانه تلفن گویای 1559 و کارت اعتباری خرید نهاده‌های کشاورزی برای کشاورزان به بهره‌برداری رسید.

کارت اعتباری خرید نهاده‌های کشاورزی، پشتوانه تأمین نهاده‌ها شد/ سامانه 1559 شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بهره‌برداری رسید


خبرنگار اعزامی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به قزوین - حمیده قاسمی:


در این مراسم که پیش از ظهر امروز با حضور عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی و یزدان سیف، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی؛ سامانه تلفن گویای 1559 و کارت اعتباری خرید نهاده‌های کشاورزی برای کشاورزان در قزوین برگزار شد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: یک‌دهم درصد از سطح کل مساحت کشور متعلق به استان قزوین است که 2.5 درصد از خاک کشاورزی این استان بوده که در کنار پنج درصد سهم محصولات کشاورزی و دام و طیور استان قزوین در کشور نشان‌دهنده پتانسیل استان قزوین در بخش کشاورزی است.

نیازعلی ابراهیمی‌پاک با اشاره به میزان مصرف 35 درصدی کود در کشور در شرایط کنونی افزود: میزان تأثیر کود بر اساس گزارش فائو در محصولات کشاورزی 50 درصد بیان شده که این در کشور ما تنها تا 35 درصد از منابع داخلی و مابقی از منابع خارجی تأمین می‌شود.

وی استفاده از کودهایی مانند ازت، فسفر و پتاس را برای بهینه‌سازی و باروری خاک پس از زراعت پیوسته ضروری دانست.

ابراهیمی‌پاک میزان تولید کود از طریق مراجع دولتی در استان قزوین را در سال گذشته 39 تا 40 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: مابقی نیاز کشاورزان از بازار آزاد تأمین شده و این تنها حدود 80 هزار تن است که با توجه به پتانسیل خاک استان قزوین، باید حدود 160 هزار تن باشد.

وی دلایل عدم استفاده از این کودها را نبود نقدینگی مورد نیاز کشاورزان در زمان مورد نیاز آنها و عدم وجود مرکزیت برای ارائه کود برشمرد و خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب تعاونی‌های روستایی اقلام مورد نیاز کشاورزان و روستاییان را از طریق تعاونی تأمین می‌کردند، اما امروزه این تعاونی‌ها دیگر نیستند و کشاورزان با مشکلات جدی تأمین نهاده‌ها روبه‌رو شده‌اند.

در ادامه رئیس بانک کشاورزی استان قزوین نیز از اهداف بانک کشاورزی در ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده سخن گفت و با اشاره به بند (7) اقتصاد مقاومتی و بحث امنیت غذایی اظهار داشت: بخشی از این بند به عهده بانک کشاورزی است که از آن جمله می‌توان به تأمین اعتبار در زنجیره‌های تولید، انعقاد قرارداد با سازمان‌های مرتبط برای تأمین منابع و پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی اشاره کرد.

موسی رمرودی با اشاره به تکیه بانک کشاورزی بر منابع مردمی تصریح کرد: با تکیه بر منابع مردمی، 147 هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که این نشان‌دهنده اتکای ما بر منابع داخلی است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون با رایزنی‌های صورت‌گرفته زمینه ایجاد کانال ارتباط مالی برای صادرکنندگان به کشورهای عراق و روسیه در حال ایجاد است، یادآور شد: بانک کشاورزی با 93 بانک جهان برای تسهیل مبادلات گفت‌وگو داشته که تاکنون در 73 بانک موفق به افتتاح حساب شده است.

رمرودی تأکید کرد: با وجود اینکه نرخ تسهیلات پول و اعتبار برای پرداخت در بخش کشاورزی 20 درصد است، اما هم‌اکنون این بانک تسهیلات خود را با نرخ سود 10 درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

وی بخش دیگری از فعالیت‌های بانک کشاورزی را ایجاد خدمات جدید الکترونیکی عنوان کرد و افزود: از امروز کارت اعتباری خرید نهاده‌ها در کنار سایر خدمات بانک کشاورزی به کمک کشاورزان می‌آید تا کود، بذر و سم را در اختیار کشاورز قرار دهد و بانک بهای آن را پرداخت و با کشاورزان به‌صورت اعتباری تسویه کند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز درباره بهره‌برداری از این سامانه گفت: امروزه چند موضوع از مسائل مهم اقتصادی در بخش کشاورزی که مهم‌ترین آن کمبود سرمایه کشاورزان است که این امر دارای یک پیشینه تاریخی است؛ نارسایی جدی سرمایه در دنیا و تأمین منابع مالی و تکنولوژی و مدیریت منابع کشاورزی امروز به چالشی جدی در این بخش تبدیل شده است.

عباس کشاورز حل این مشکلات را باعث بروز اتفاقات خوبی در این بخش توصیف کرد و ادامه داد: اقدام کارشناسی صورت‌گرفته در این بخش قابل تقدیر است و سامانه 1559 و کارت اعتباری خرید نهاده‌ها، می‌تواند قدمی جدی برای پشتیبانی کشاورزان در تأمین نهاده‌های مورد نیاز آنها باشد.

وی در پایان از سامانه 1559 بهره‌برداری کرد و به‌عنوان مشتری به باشگاه کشاورزان پیوست. پس از آن با افتتاح غرفه‌های تأمین نهاده‌های سازمان خدمات حمایتی، به‌طور رسمی از باشگاه مشتریان این شرکت بهره‌برداری شد./

O-950311-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید