Iranian Agriculture News Agency

طغیانی شدن آفت پروانه چوب‌خوار گردو و روشی جدید برای مبارزه در یزد

اجرای طرح اخلال در جفت‌گیری کرم خراط درختان گردو برای نخستین‌بار توسط مدیریت حفظ نباتات استان یزد

مدیریت حفظ نباتات استان یزد برای نخستین‌بار با استفاده از روش جدید اخلال در جفت‌گیری کرم خراط درختان گردو، "Mating disruption" در سطحی معادل 20 هکتار با طغیانی شدن این آفت مبارزه کرد.

به گزارش ایانا، مدیریت حفظ نباتات استان یزد مدیر حفظ نباتات استان با اشاره به بروز پدیده خشکسالی طی سالیان اخیر در مناطق گردوکاری استان و کاهش میزان آبدهی منابع آبی باغ‌ها که باعث ضعف و خشکیدگی درختان گردو شده است، گفت: این مسئله باعث مساعد شدن شرایط برای فعالیت آفت پروانه چوبخوار گردو شده و متأسفانه این آفت در مناطق گردو کاری استان به حالت طغیانی در آمده است.

مرتضی فتاحی با بیان اینکه در طی سالیان گذشته به شیوه‌های مختلفی با این آفت مبارزه می‌شده که هیچ‌کدام کارایی لازم را نداشتند، افزود: در سال زراعی 1395 - 1394 برای نخستین‌بار با استفاده از روش جدید اخلال در جفت‌گیری " Mating disruption " در سطحی معادل 20 هکتار از باغ‌های گردوی مناطق علی‌آباد، نصرآباد و سانیج با این آفات مبارزه شده، در صورت تأمین اعتبار از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری و سایر مراجع می‌توان در سطح وسیع‌تری در سال‌های آینده به مورد اجرا درآورد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که این روش به‌عنوان بهترین شیوه کنترل آفت به روش غیرشیمیایی مطرح است و کمترین صدمه را به اکوسیستم کشاورزی وارد می‌کند می‌تواند به‌عنوان روش سالم و مفید در کنترل این آفت در سطح وسیع مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر حفظ نباتات استان یزد ادامه داد: در این روش با استفاده از مفتول‌های 15 سانتی‌متری آغشته به فرمون پروانه چوب‌خوار گردو که به تعداد 300 عدد در هکتار روی درختان نصب می‌شود، محیط باغ اشباع از فرمون جنسی حشره شده و حشرات نر در جفت‌یابی دچار مشکل می‌شوند و حشرات ماده تخم‌های نابارور تولید می‌کنند و در نتیجه از این تخم‌ها لاروی به‌وجود نمی‌آید که قادر به آلودگی سرشاخه‌های گردو باشد.

فتاحی تصریح کرد: امید است با اجرای این طرح در سال‌های آینده در این مناطق و سایر مناطق گردوکاری استان شاهد کاهش چشمگیر خسارت این آفت در باغ‌های گردوی استان باشیم.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه اجرای این تیپ روش‌های مبارزه برای حصول نتیجه مطلوب نیاز به تکرار چندین ساله در مناطق دارد، لازم است با تأمین اعتبار لازم به این مهم دست یافت./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید