Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر به ایانا خبر داد:

تحویل 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان به کشاورزان/ افزایش مشروط 80 هزار هکتاری به طرح در سال 95

طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان یکی از پروژه‌های مهم در سال‌های اخیر است که از طرف دولت با جدیت تمام پیگیری می‌شود؛ هم‌اکنون این طرح به مراحل قابل قبولی رسیده که در صورت تخصیص اعتبار، با موفقیت به پایان خواهد رسید.

تحویل 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان به کشاورزان/ افزایش مشروط 80 هزار هکتاری به طرح در سال 95


مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تا همین لحظه حدود 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان به اتمام رسیده و برای کشت و کار آماده شده که طبق دستورالعمل موجود، به کشاورزان واگذار شده است.

یدالله شمایلی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نظر ویژه‌ای نسبت به توسعه این اراضی در خوزستان دارد، افزود: به‌دلیل اینکه اراضی آن مناطق شور هستند، باید آب‌شویه شوند تا به مرور شیرین شده و قابلیت لازم برای کشت را به دست آورند؛ بنابراین توسعه زیرساخت‌ها که شامل شبکه‌های آبرسانی، زهکشی‌های زیرزمینی و تجهیز و نوسازی اراضی برای رسیدن آب یکنواخت به تمام سطوح است، بسیار مهم و ضروری به‌نظر می‌رسد؛ علاوه بر آن، برای مدیریت بهتر و افزایش سود کشاورزان، طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، در مجموع 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با اجازه رهبری برای طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام اختصاص یافته که تا سال گذشته حدود 600 میلیون دلار آن تخصیص داده شده و امسال نیز قرار است 350 تا 400 میلیون دلار از این مبلغ محقق شود، البته هم‌اکنون در حال دریافت فاز نخست آن یعنی مبلغ 150 میلیون دلار هستیم که امیدواریم به‌زودی تخصیص یابد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر خاطرنشان کرد: طرح مورد نظر به شرط ادامه روند کنونی در نهایت تا سال 1398 خورشیدی به پایان خواهد رسید که این موضوع در راستای اقتصاد مقاومتی و تولید پایدار است.

شمایلی ادامه داد: چندین سال پیش همکاران ما در جبهه‌های خوزستان پشتیبان رزمندگان بودند، امروز هم همین افراد در آبادانی زمین‌های آن منطقه و حمایت از کشاورزان دست به کار شده‌اند.

از نظر وی، در صورت تحقق اعتبار مورد نظر در سال جاری، 80 هزار هکتار به 200 هزار هکتار قبلی اضافه شده و قرار است همین روند برای سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

شمایلی در پایان تصریح کرد: با قول مساعد رئیس جمهوری، بحث اختصاص آب به زمین‌های مورد نظر حل شده و به‌دنبال تأمین منابع مالی برای تکمیل آن هستیم؛ ضمن اینکه وزارت نیرو نیز در قالب احداث شبکه‌ها و کانال‌های اصلی به این طرح ورود کرده است./

V-950311-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید