Iranian Agriculture News Agency

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات در پاسخ به ایانا خبر داد:

افزایش پنج برابری پرورش ماهی در قفس در سال 95

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات از پیش‌بینی افزایش تولید ماهی در قفس در سال جاری خبر داد.

افزایش پنج برابری پرورش ماهی در قفس در سال 95


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات امروز در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر چگونگی روند آبزی‌پروری در سال جاری گفت: طبق برنامه تدوین‌شده قرار است تولید ماهی در قفس در سال 95 نسبت به سال گذشته پنج برابر افزایش یافته و از چهارهزار تن به 20 هزار تن برسد.

حسین عبدالحی با اشاره به اینکه برای افزایش تولید ماهی در قفس به ازای هر کیلوگرم هشت تا 10 هزار تومان لازم است، افزود: هم‌اکنون در ایران سهم آبزی‌پروری نسبت به صید 41 درصد برآورد می‌شود؛ به عبارتی از یک میلیون تن تولید کل، حدود 400 هزار تن جزو آبزی‌هایی هستند که به‌صورت پرورشی تولید و به بازار عرضه شدند.

وی خاطرنشان کرد: پیشرفته‌ترین کشور اروپایی در این زمینه نروژ است که با تولید بیش از 1.5 میلیون تن در سال، درآمدی بالای 10 میلیارد دلار دارد؛ شیلی هم با سرمایه‌گذاری نروژ و اسکاتلند توانسته در مجموع آمار تولید را به 700 هزار تن برساند، این در حالی است که ترکیه نیز در 10 سال گذشته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و طبق آخرین آمارها به میزان تولید 250 هزار تن ماهی در قفس رسیده است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات نسبت آماری صید و آبزی‌پروری در کشورهای پیشرفته را برعکس ایران دانست و ادامه داد: معمولاً در دنیا نسبت تولید آبزی‌پروری به صید بیش از 50 درصد است، اما در ایران به‌دلیل یک‌سری ذخایر برداشت‌نشده، هنوز آبزی‌پروری از صید سبقت نگرفته و پیش‌بینی می‌شود که تا چند سال آینده این اتفاق بیفتد.

عبدالحی یکی از موانع توسعه تولید را بالا بودن سود بهره‌های بانکی برشمرد و عنوان کرد: در بین 100 کشور بررسی‌شده در زمینه سود بانکی، ایران جزو کشورهای با سود بالا معرفی شده است و رتبه ششم یا هفتم را داشت؛ به‌طوری که زیمبابوه هم‌ردیف ما بود، این در حالی است که در میان 100 کشور گفته‌شده، بانک‌هایی هستند که سود سه درصدی برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی تدارک می‌بینند.

به گفته وی، برخی سازمان‌ها مانند محیط زیست و دامپزشکی نگران بروز خطر به‌خاطر افزایش تولید هستند. به‌عنوان مثال، از نظر آنها در حوزه پرورش در قفس در دریای خزر، گونه قزل‌آلا غیربومی است، در حالی که 20 سال از تولید این ماهی در تمام قسمت‌های خزر گذشته و اگر قرار بود مشکلی ایجاد کند، تا به حال اتفاق افتاده بود؛ گونه‌ای که از نظر تکنیک پرورش و بازار بسیار مطلوب است.

عبدالحی در پایان تصریح کرد: رشد میانگین 13 درصدی برای آبزی‌پروری در ایران قابل قبول است و باید با استفاده از گونه‌های جدید، این پرورش را بیش از پیش توسعه داد./

V-950311-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید