Iranian Agriculture News Agency

با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی معرفی شد

رونمایی از دستاوردهای جدید محققان برای رونق کسب و کار کشاورزان

دومین جشنواره رونمایی و معرفی دستاوردهای جدید سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با حضور جهانگیری معاون رئیس جمهوری و حجتی وزیر جهاد کشاورزی عصر امروز در کرج انجام شد.

رونمایی از دستاوردهای جدید محققان برای رونق کسب و کار کشاورزان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دومین جشنواره رونمایی و معرفی دستاوردهای جدید سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با حضور جهانگیری معاون رئیس جمهوری و حجتی وزیر جهاد کشاورزی عصر امروز در کرج انجام شد.

معاون اول رئیس جمهور پس از رونمایی از ارقام جدید کشاورزی و باغی در این جشنواره از بخش کشاورزی به‌عنوان بخش محرک اقتصاد کشور نام برد و گفت: اقتصاد کشور اکنون به نقطه‌ای رسیده است که می‌توان گفت از رکود جدی خارج شده و این امر به وسیله شاخص‌ها قابل ملاحظه است.

اسحاق جهانگیری با اشاره به نقش دولت در روشن‌سازی فضای اقتصادی کشور برای تحرک فعالان این بخش افزود: اکنون دستگاهی نیست که متوجه اهمیت اقتصاد کشور در سال ۹۵ نباشد و این امر تنها به حمایت از بخش تولید برای تأمین نیاز داخلی بسنده نمی‌شود و باید برای مازاد تولید و بخش صادرات نیز با وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی ضمن تأکید بر تلاش جدی دولت برای جلوگیری از پر شدن بازار از کالاهای خارجی خاطرنشان کرد: دولت افزایش تعرفه واردات و تغییر برخی قوانین وارداتی را دنبال می‌کند، اما آنچه تلاش داریم با آن برخورد کنیم قاچاق کالا به‌ویژه قاچاق سیستمی آن است.

جهانگیری از وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان وزارتخانه درخشان در سال پیش رو نام برد و ضمن تعیین‌کننده خواندن سیاست‌گذاری در این وزارتخانه تصریح کرد: در ابتدای دولت روحانی به‌دلیل تحریم‌های مختلف شاهد کاهش ذخیره محصولات کشاورزی و غذایی بودیم، به‌طوری‌که با کاهش شدید ذخیره گندم روبه‌رو بودیم که تنها برای سه روز جوابگوی نیاز مردم در برخی استان‌ها بود. همان موقع تصمیم گرفتیم علاوه بر گندم سایر محصولات را نیز در تناژ بالا ذخیره کنیم و امروز در شرایطی هستیم که برای شش ماه گندم ذخیره شده داریم.

وزیر جهاد کشاورزی نیز ضمن بیان رویکردهای مختلف در بخش کشاورزی و نگاه وسیع به رویکردهای جهانی در این بخش اظهار داشت: سال ۹۴ با وجود مشکلات فراوان، بخش کشاورزی توانست رشد نرخ 5.04 درصدی را در بخش اقتصاد تجربه کند.


محمود حجتی ادامه داد: همچنین توانسته‌ایم در واردات بخش کشاورزی رقمی حدود هشت میلیارد را به سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کاهش دهیم.این امر به دو دلیل اتفاق افتاد؛ یکی به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و دیگری افزایش تولید بوده است.

وی ضمن ابراز امیدواری از روند فعلی تأکید کرد: امیدوارم با ادامه این روند بتوانیم به شرایط مطلوب و قابل قبولی در این بخش برسیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه اکنون بیش از ۲۵۰ هزار متخصص به‌صورت تخصصی روی اقلام مختلف کار می‌کنند، گفت: بخش کشاورزی از کف دریا و تولید آبزیان تا قله کوه و تولید گیاهان دارویی را شامل می‌شود، مؤسسه تحقیقات نیز دایره عملکردی به وسعت این بخش دارد.

اسکندر زند یادآور شد: اکنون هیچ ایرانی نیست که از واکسن مؤسسه رازی و گندم اصلاح‌شده مؤسسه تحقیقات استفاده نکرده باشد و این نشان‌دهنده نقش کاربردی تحقیقات این سازمان است.

این مراسم با تقدیر از کشاورزانی که روی ارقام گندم، چغندرقند، پنبه، لوبیاچیتی و سایر محصولات اصلاح نژاد شده اقدام به کشت کرده بودند به پایان رسید./

O-950311-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید