Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

تدوین برنامه بهبود استانداردهای نهال زیتون/ زیتون به سرنوشت سیب دچار نمی‌شود

مجری طرح زیتون از احداث باغ‌های مادری زیتون با همکاری بخش خصوصی در نقاط مختلف کشور جهت تولید نهال شناسنامه‌دار و اصیل خبر داد.

تدوین برنامه بهبود استانداردهای نهال زیتون/ زیتون به سرنوشت سیب دچار نمی‌شود


مجری طرح زیتون و مشاور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، توسعه باغ‌های زیتون با ارقام ناسازگار را در دهه 70 از مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: در آن زمان ارقام مناسب استان‌های شمالی به مناطق مرکزی و گرم منتقل و کشت شدند که ناسازگار بودن آنها با شرایط، باعث اقتصادی نبودن عملکرد باغ‌ها شد.

محمد رمضانی‌ملک‌رودی افزود: از سال 1388 که اصلاح باغ‌ها آغاز شد، با بررسی‌های انجام‌شده، بازدید محققان خارجی و نتایج طرح‌های تحقیقاتی داخلی با استفاده از ارقام سازگار در این مناطق، توانستیم به تولید اقتصادی و با عملکرد بالای زیتون دست پیدا کنیم تا جایی که باغداران معترض نیز خواستار توسعه باغ‌های خود شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات زیتون به میزان کم به کشورهای افغانستان، مالزی، کویت و عراق صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط مناسبات حال حاضر روسیه با ترکیه و تحریم اتحادیه اروپا در صورت بالا بردن استانداردهای تولید و افزایش کیفیت، می‌توانیم جایگاه خوبی را در بازار روسیه داشته باشیم، همچنین باید هند را به‌عنوان یکی از بازارهای جدید زیتون و بازار هدف برای تولیدات خود در نظر داشته باشیم.

رمضانی‌ملک‌رودی درباره عدم استقبال روس‌ها از زیتون ایرانی ادامه داد: هزینه تولید در کشور ما بالا است و باید باغداران بزرگ با برنامه‌ریزی‌های مدون، با استفاده از ماشین‌آلات برای برداشت و هرس، هزینه‌ها را کاهش دهند و با ایجاد کنسرسیوم وارد بازار جهانی شوند.

وی بالا بودن هزینه‌های انتقال آب و برداشت در کشور و کم بودن ضریب مکانیزاسیون را از دلایل گرانی زیتون در کشور برشمرد و تصریح کرد: این عوامل مانع از رقابت ما با کشورهای اروپایی می‌شوند و یکی از استراتژی‌های جدید ما، افزایش عملکرد جهت کاهش هزینه‌های تولید است، در سال 94 نیز شاهد برداشت‌های پنج تا 30 تنی در هکتار از نقاط مختلف کشور بوده‌ایم.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در حال حاضر برخی باغ‌ها به لحاظ قدیمی و سنتی بودن دارای عملکرد پایین هستند که اصلاح آنها آغاز شده است و برخی نیز به‌دلیل کاشت ارقام ناسازگار کم محصول هستند که اصلاح آنها نیز با پیشرفت خوبی صورت گرفته است.

رمضانی‌ملک‌رودی با بیان اینکه نهال مهم‌ترین نهاده برای افزایش عملکرد و کیفیت به‌شمار می‌رود، تأکید کرد: با حمایت معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌های لازم برای عرضه نهال‌های شناسنامه‌دار و زودبازده تدوین شده و توانسته‌ایم استانداردهای نهال زیتون را بهبود بخشیم.

وی از احداث باغ‌های مادری زیتون با همکاری بخش خصوصی در نقاط مختلف کشور جهت تولید نهال شناسنامه‌دار و اصیل خبر داد.

رمضانی‌ملک‌رودی با اشاره به تشکیل نخستین کنسرسیوم صادرات محصولات زیتون اظهار داشت: با توجه به اینکه خوشه صنعتی زیتون در سال 1390 در گیلان شروع به فعالیت کرد و همچنین افزایش سالانه عملکرد تولید زیتون در کشور برنامه‌ریزی‌ها برای صادرات صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: با وجود بندر آزاد انزلی در استان گیلان و امکان تجارت محصول با بازار هدف روسیه، این کنسرسیوم در گیلان تشکیل می‌شود و از این پس قادر به تأمین محموله‌هایی با حجم زیاد برای صادرات خواهیم بود.

مشاور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پایان افزود: اگر اقدامات لازم برای صادرات صورت نگیرد، زیتون نیز به سرنوشت سایر محصولات دچار خواهد شد، در حال حاضر سیب تولیدی داخل کشور از سوی طرف خارجی در محموله‌های حجم بالا درخواست می‌شود، اما زیرساخت‌های تأمین محموله‌های سنگین را در یک مدت مشخص نداریم، تشکیل کنسرسیوم، زمینه صادرات موفق محصول زیتون را فراهم خواهد کرد./

A-950312-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید