Iranian Agriculture News Agency

معاون امور دام جهادکشاورزی :

یک میلیون و 300 هزار تن لبنیات به بیش از 30 کشور دنیا صادر شده است

سالانه بیش از 9 میلیون تن شیر تولید می‌شود که به صورت مواد لبنی مختلف فرآوری می‌‌شود. با توجه به میزان تولید شیر در کشور ، بی نیاز از هرگونه واردات لبنیات هستیم.

یک میلیون و 300 هزار تن لبنیات به بیش از 30 کشور دنیا صادر شده است

معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی گفت: طی دو سال گذشته بیش از یک میلیون و 300 هزار تن لبنیات به بیش از 30 کشور دنیا صادر شده است.
به گزارش ایانا از سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، حسن رکنی در گردهمایی معاونین بهبود تولیدات دامی منطقه 2 کشور در کرمانشاه افزود: در حال حاضر در کشور سالانه بیش از 9 میلیون تن شیر تولید می‌شود که به صورت مواد لبنی مختلف فرآوری می‌‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان تولید شیر در کشور نیاز داخلی تامین شده و بی نیاز از هرگونه واردات لبنیات هستیم.
رکنی با بیان این که از اول خرداد ماه سال جاری خرید حمایتی شیر آغاز شده است، تصریح کرد: روزانه حدود یک هزار تن شیر از استان‌های مختلف توسط سازمان تعاون روستایی جمع آوری می‌شود.
معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: به منظور صادرات شیر از کشور پیگیر جدی جذب اعتبار 200 میلیارد تومانی برای رونق صادراتی لبنیات هستیم تا پس از تصویب و تامین اعتبار به این بخش اختصاص یابد.
رکنی به تشریح وضعیت بخش طیور پرداخت و گفت: در بخش طیور به دنبال افزایش بهره‌وری بوده و به این منظور ضروری است که وزن مرغ کشتار واحدهای پرورش دهنده مرغ گوشتی در سراسر کشور کاهش یابد.
وی تولیدات گوشت مرغ در کشور را بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن اعلام کرد و افزود: با این میزان تولید نیاز کشور به گوشت مرغ تامین شده است.
این مقام مسوول سرانه مصرف گوشت مرغ کشور را 26 کیلوگرم بیان و خاطرنشان کرد: میانگین سرانه مصرف جهانی کمتر از 15 کیلوگرم است.
رکنی با اشاره به استقبال خوب کشورهای حوزه خلیج فارس از زنده گوسفند ایرانی گفت: طی 2 سال گذشته حدود یک میلیون و 800 هزار راس گوسفند زنده به این کشورها صادر شده است.
وی با بیان برنامه‌های این معاونت برای ایجاد رونق اقتصادی در تولیدات دامی کشور افزود: برنامه‌های ما شامل کاهش وزن کشتار مرغ گوشتی، بررسی موانع صادرات مواد پروتئینی، افزایش صادرات جوجه‌ی یک روزه گوشتی، بررسی مشکلات مربوط به گاز رسانی جهت واحدهای تولید کننده مرغ گوشتی، خرید حمایتنی شیر مازاد کشور و... است. معاون وزیر در امور دام در خصوص پتانسیل‌های استان کرمانشاه نیز گفت: این استان با حدود 4 میلیون و 650 راس واحد دامی یکی از استان‌های مستعد کشور در تامین پروتئین بویژه گوشت قرمز است.
وی افزود: این استان در صادرات دام کوچک نقش ارزشمندی دارد به طوری که در رتبه بندی استان‌ها دومین استان نقش آفرین کشور می‌باشد. وی خاطرنشان کرد: کرمانشاه با وجود تولید گوشت مرغ با ظرفیت حدود 12 میلیون جوجه ریزی در هر دوره نیازهای استان را به طور کامل پوشش می‌دهد و حدود 8 هزار تن از تولیدات مازاد خود را روانه بازار استان‌های دیگر می‌کند.
گردهمایی معاونین بهبود تولیدات دامی سازمان منطقه 2 کشور با حضور استان‌های کرمانشاه ، یزد، جنوب کرمان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، فارس، لرستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویر احمد و اصفهان به مدت دو روز و به میزبانی استان کرمانشاه برگزار شد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید