Iranian Agriculture News Agency

فاصله 30 هزار تنی میزان صید ساردین با سقف مجاز/ نهنگی در جریان صید ساردین صدمه ندیده است

در حالی فعالان محیط زیست صید ماهی‌های ساردین و آنچوی در ساحل کندالسوی قشم را نمونه از بین بردن ذخایر آبزی در ازای تولید کود لقب داده‌اند که پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان صید ماهیان آنچوی و ساردین را به‌عنوان آبزیان سطح‌زی تا سطح 90 هزار تن با نظارت شیلات مجاز دانسته و حجم صید فعلی در جزیره قشم کمتر از 45 هزار تن برآورد شده است.

فاصله 30 هزار تنی میزان صید ساردین با سقف مجاز/ نهنگی در جریان صید ساردین صدمه ندیده است


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - فاطمه مهردادیان:

فعالان زیست‌محیطی در تازه‌ترین جنجال رسانه‌ای خود جنوب جزیره قشم را قتلگاهی برای ماهیان آنچوی و ساردین لقب داده‌اند که با بوی متعفن ماهی‌های صیدشده، بستری برای تأمین کود شده است.

ساحل کندالسوی قشم به اعتقاد آنها تبدیل به محلی برای از بین بردن انواع دلفین، سفره‌ماهی، نهنگ و عروس دریایی شده است که این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که سازمان شیلات نظارت دقیقی بر شناورهای صیادی و محموله‌های صید داشته و حجم کل صید را 30 هزار تن کمتر از سقف مجاز اعلام می‌کند.

آرشیو رسانه‌ای استان هرمزگان نیز از بازگرداندن لاک‌پشت‌های زنده توسط صیادان به آب خبر می‌دهد که نشان‌دهنده تلاش شیلات برای فرهنگ‌سازی و حفظ ذخایر آبزی است.


صید ساردین هنوز با سقف مجاز 90 هزار تنی فاصله دارد

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) می‌گوید: سیاست سازمان شیلات به توصیه و پژوهش‌های منظم پژوهشکده اکولوژیک خلیج فارس و دریای عمان بهره‌برداری از ماهیان سطح‌زیر نظیر ساردین است که حجم صید آن تا 90 هزار تن نیز بدون اثرات منفی زیست‌محیطی، مجاز اعلام شده است.

مسعود بارانی می‌افزاید: اکنون حجم صید ماهی ساردین در جزیره قشم 45 هزار تن و به انضمام صید انجام شده در بندر جاسک و لنگه تا 60 هزار تن می‌رسد که هنوز با سقف مجاز اعلام‌شده (90 هزار تن) فاصله زیادی دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: بخشی از ماهی صیدشده که رقمی بیش از 85 درصد محموله‌های صیدی را شامل می‌شود، به‌منظور تأمین پودر ماهی راهی کارخانه‌های فرآوری شده و بخشی در شرایط بهداشتی خشک شده و برای تأمین غذای محلی به نام "مهیاوه" وارد رژیم مصرف انسانی می‌شود.

بارانی ادامه می‌دهد: حجم بسیار محدودی به‌منظور کود باغی روی زمین خشک می‌شود که البته حجم بسیار کوچکی را شامل می‌شود.


نهنگی در جریان صید ساردین صدمه ندیده است

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان هرمزگان تصریح می‌کند: روزانه 60 قایق مجوزدار به کمک شناورهای خود که 120 فروند قایق صیادی را شامل می‌شود، در منطقه قشم وارد دریا می‌شوند.

وی یادآور می‌شود: البته تعدادی قایق فاقد مجوز نیز به‌منظور صید وارد دریا می‌شوند.

بارانی تأکید می‌کند: از آنجا که ماهی ساردین جزو آبزیان سطح‌زی است، حجم صید سایر ماهی‌ها در تور صیادان به قدری نیست که جای نگرانی داشته باشد و از سوی دیگر از آنجا که محموله‌های صید با نظارت اداره شیلات توزیع می‌شود و آموزش لازم به صیادان داده شده است، سایر ماهی‌ها و آبزیان صیدشده بلافاصله به دریا بازگردانده می‌شود.

وی معتقد است: صید دلفین و لاک‌پشت و گیر کردن آنها در تورهای صیادی صحت ندارد؛ چرا که لاک‌پشت‌هایی که وارد تور می‌شوند، بدون صدمه و آسیب ریزی می‌توانند به دریا بروند و نمونه‌های بازگرداندن لاک‌پشت سال گذشته با رصد رسانه‌های دیداری فرهنگ‌سازی شده است.

بارانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال آسیب دیدن نهنگ‌ها در برخورد با قایق‌های صادی در منطقه می‌گوید: بر اهل علم مشخص است محل زندگی نهنگ‌ها در بنادر نزدیک قشم نیست و اساساً محل صید ماهیان ساردین و آنچوی در سطح آب با محل زندگی نهنگ‌ها فاصله بسیار زیادتری دارد.


یگان حفاظت ماهی با هشت نفر اداره می‌شود

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان هرمزگان در پاسخ به انتقاد فعالان محیط زیست و نبود یگان دریایی می‌افزاید: سازمان شیلات دارای یگان حفاظت ساحلی است، اما واقعیت آن است که یگان موجود با هشت نفر پرسنل توان نظارت دقیق بر مرز 300 کیلومتری را ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: به‌منظور جلوگیری از تخلف و نظارت صحیح باید یگان حفاظت شیلات با افزایش بودجه و به‌کارگیری پرسنل تقویت شود.


جشن ساردین در هرمزگان برگزار شد

بارانی از تمرکز شیلات برای تقویت ذخایر آبزی خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: جشن ساردین در استان هرمزگان به‌منظور تقویت ذخایر آبزی و هدف‌دار کردن صید سال گذشته در استان برگزار شد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به قرار داشتن ساردین در رژیم غذایی انسانی، سازمان شیلات بنا دارد برای حداکثر بهره‌برداری از امتیازات صید و فرآوری ساردین در رژیم غذایی انسانی را فرهنگ‌سازی کند.

بارانی یادآور می‌شود: کارگروه تخصصی ساردین به‌منظور فرآوری این ماهی در تهیه کنسرو ساردین با سایر فرآورده‌های شیلاتی در دستور کار قرار دارد.

وی تأکید می‌کند: آن بخش از ماهیان ساردین و آنچوی نیز که به‌منظور تأمین پودر ماهی صید می‌شود، در زمان حاضر در داخل کشور مصرف شده و مازادی برای صادرات وجود ندارد.


صید سالانه 220 هزار تن آبزی در هرمزگان

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان هرمزگان معتقد است: سالانه 220 هزار تن انواع محصولات آبزی از آب‌های استان هرمزگان صید می‌شود که مقام نخست تولید محصولات آبزی را به خود اختصاص داده است.

بارانی در پایان می‌گوید: رایزنی برای صادرات انواع محصولات آبزی به بازار بین‌المللی ازجمله روسیه آغاز شده است./

F-950316-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید