Iranian Agriculture News Agency

گزارش تکان‌‌دهنده وزیر کشور از آسیب‌های اجتماعی به نمایندگان مجلس

11 میلیون حاشیه‌نشین داریم / 5/5 میلیون نفر درگیر مصیبت اعتیادند/ در سال 94، 36 درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق شده است

وزیر کشور در گزارشی که از آسیب‌های اجتماعی به مجلس داد، اعلام کرد که : «11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم، پنج و نیم میلیون نفر درگیر با مصیبت اعتیاد هستند و در برخی استان‌ها نیز بیش از 60 درصد بیکاری داریم».

11 میلیون حاشیه‌نشین داریم / 5/5 میلیون نفر درگیر مصیبت اعتیادند/ در سال 94، 36 درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق شده است


وزیر کشور در گزارشی که از آسیب‌های اجتماعی به مجلس داد، اعلام کرد که : «11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم، پنج و نیم میلیون نفر درگیر با مصیبت اعتیاد هستند و در برخی استان‌ها نیز بیش از 60 درصد بیکاری داریم».

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست علنی امروز ـ دوشنبه ـ مجلس درباره مشکلات و آسیب‌های اجتماعی گفت : برای شناخت آسیب‌های اجتماعی باید بسترهای ایجاد آن مورد توجه قرار گیرد، جغرافیای ایران از جمله عواملی است که باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود و در صورت عدم مدیریت درست مشکلاتی نمایان خواهد شد که جبران آن دشوار است. قرار گرفتن اقوام و جمعیت‌ها و مذاهب مختلف امکان انشقاق را بیشتر می‌کند، البته عوامل چسبندگی در کشور مانع گسست‌های مورد پیش‌بینی است ولی در هر صورت باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

2/5 میلیون زن سرپرست خانواده به دلیل طلاق و مرگ همسر در کشور داریم. 12درصد خانواده‌های ایرانی به سرپرستی زنان اداره می‌شود. در سال 94، 36 درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق شده است. البته با وجود کاهش روند طلاق نتوانسته‌ایم نتایج رضایت‌بخشی را به دست آوریم.

به گزارش ایانا ، وزیر کشور همچنین در مورد نظام برنامه‌ریزی کشور گفت: متأسفانه نظام برنامه‌ریزی کشور، بخشی کلان و متمرکز است، عدم تعادل‌ها و عدم توازن‌های منطقه‌ای را به وجود می‌آورد البته در بعد از انقلاب کمک‌های شایانی صورت گرفت و عدم توازن در حوزه زیرساخت‌ها تقریباً برطرف شد ولی عدم توازن در سایر بخش‌ها وجود دارد.

رحمانی‌فضلی همچنین با اشاره به نظام بودجه‌ریزی کشور گفت: نظام بودجه‌ریزی کشور بر اساس فعالیت‌ها و جمعیت است، توجه به این دو مؤلفه سیکل بسته‌ای را ایجاد می‌کند که نتایج خوبی را ندارد مثلا در تهران که جمعیت و فعالیت بیشتر است بودجه بیشتری به آن اختصاص می‌یابد و در سیستان و بلوچستان که جمعیت و فعالیت کمتر است بودجه کمتری اختصاص می‌یابد.

وی در ادامه به نظام برنامه‌ریزی سیاسی و اقتصاد سیاسی اشاره کرد و افزود: نظام متمرکز موجود در کشور بدون واگذاری اختیارات به مناطق است. این مسأله سبب شده است که تصمیم‌گیری کوچکترین مسائل را نتوانیم به مناطق واگذار کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه «این مؤلفه‌ها باعث مهاجرت و حاشیه‌نشینی شده است»، گفت: ما در کشور حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که 3 میلیون آنها در حاشیه مشهد، تهران و اهواز هستند. همچنین 700 محله حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور ادامه داد: بیکاری یکی دیگر از عوامل ایجاد آسیب‌های اجتماعی است، حدود 3/5 میلیون بیکار در کشور داریم، در برخی از شهرها و استان‌ها حدود 60 درصد بیکاری داریم. با وجود این دیده می‌شود که حتی توزیع بیکاری نیز متوازن نیست. بیکاری یکی از معضلات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اعتیاد به مواد مخدر تأکید کرد: آمار رسمی کشور بر اساس برآوردهای متناسب با شاخص‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که ما یک و نیم میلیون معتاد به مواد مخدر در کشور داریم که نشان می‌دهد گرایش به مواد صنعتی بیشتر شده است. با وجود این 5/5 میلیون نفر درگیر مصیبت اعتیاد در کشور هستند. حدود 60 درصد از زندانیان ما به دلایل اعتیاد در زندان هستند. با وجود کشفیات زیاد به‌عمل آمده درآمد خوب فروش مواد مخدر، قاچاقچیان مواد مخدر را از فعالیت در این حوزه منصرف نمی‌کند. در همسایگی ما 40 هزار تن مواد مخدر تولید می‌شود که این میزان تولید بر کشور ما اثر می‌گذارد.

وزیر کشور همچنین درباره طلاق گفت: 2/5 میلیون زن سرپرست خانواده به دلیل طلاق و مرگ همسر در کشور داریم. 12درصد خانواده‌های ایرانی به سرپرستی زنان اداره می‌شود. در سال 94، 36 درصد ازدواج‌ها منجر به طلاق شده است. البته با وجود کاهش روند طلاق نتوانسته‌ایم نتایج رضایت‌بخشی را به دست آوریم.

وی همچنین درباره زندانیان موجود در کشور ادامه داد: سالی 600 هزار نفر عازم زندان‌ها می‌شوند و 200 هزار نفر آنها در زندان‌ها باقی می‌مانند که عوارض آن خوب نیست.

وزیر کشور تصریح کرد: باید بتوانیم به آسیب‌های اجتماعی به درستی نگاه کنیم اگر همپوشانی مسائل را در نظر بگیریم و فقر و نارضایتی سیاسی و عوامل دیگر را به این موضوعات اضافه کنیم رقمی به دست می‌آید که باید در تصمیم‌گیری‌های ما جای مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به جلسه با مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی گفت: ایشان تأکید داشته‌اند که ما 20 سال از این قضایا عقب هستیم و همه کسانی که تاکنون مسئولیت داشته‌اند باید در این زمینه پاسخگو باشند. همه قوا در این زمینه مسئول هستند. اینها عائله مسئولان نظام هستند و نباید به آنها به عنوان مجرم نگاه شود. باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به‌گونه‌ای عمل کنیم که عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

وزیر کشور در نهایت گفت: وزارت کشور مسئولیت خود را در این موضوع دنبال می‌کند. امیدواریم که شما نمایندگان مجلس هم به ما کمک کنید. در سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه سرفصل‌هایی برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی تعیین شده است که امیدواریم در تدوین این برنامه مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید