Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زیتون به ایانا خبر داد:

آغاز به‌کار صندوق ملی توسعه زیتون در سال جاری/ تعرفه ترجیحی به زیتون تعلق نمی‌گیرد

صنعت زیتون، همچنان با واردات روغن‌های 100 درصد بی‌کیفیت، مملو شدن بازارهای داخلی با این روغن‌ها و کاهش انگیزه برای تولید باکیفیت داخلی درگیر است.

آغاز به‌کار صندوق ملی توسعه زیتون در سال جاری/ تعرفه ترجیحی به زیتون تعلق نمی‌گیرد


مجری طرح زیتون و مشاور معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته زیرساخت‌های لازم را برای افزایش کیفیت روغن زیتون داشته‌ایم، گفت: درباره روغن زیتون هیچ صادراتی نداریم و تنها واردکننده هستیم.

محمد رمضانی‌ملک‌رودی افزود: افراد زیادی را برای گذراندن دوره‌های آموزشی به سایر کشورها فرستادیم و تعداد آزمایشگاه‌های ارزیابی حسی را افزایش دادیم، اما مشکل اصلی ما در این زمینه واردات روغن‌های کم کیفیت و مملو شدن بازارهای داخلی با این روغن‌ها است که انگیزه را برای تولید باکیفیت داخلی کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها و تکنولوژی لازم جهت تولید روغن زیتون در کشور فراهم است، روغن‌های زیتون وارداتی را 100 درصد بی‌کیفیت دانست.

رمضانی‌ملک‌رودی با اشاره به حضور 10 ساله ایران در شورای بین‌المللی زیتون خاطرنشان کرد: این شورا با فرستادن کارشناسان کشورهای عضو به دانشگاه‌های مختلف سعی بر ارتقای سطح دانش محققان در زمینه‌های تولید نهال، کاشت، باغداری و فرآوری دارد، همچنین شورا متخصصان این بخش را از کشورهای پیشرفته به سایر مناطق که نیازمند آموزش هستند می‌فرستد، ما نیز در همین راستا توانسته‌ایم مشکلات باغ‌های کم‌ثمر را با حمایت شورا رفع کنیم و با استفاده از تجربه آنها اصلاح باغ‌ها را جایگزین حذف آنها کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت زیتون به استان‌های زنجان، فارس، قزوین، گیلان و گلستان با بیش از هفت‌هزار هکتار باغ در هر استان اختصاص دارد، ادامه داد: در استان‌های خراسان شمالی، مرکزی، سمنان، خوزستان، کرمانشاه، ایلام، اردبیل، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، کرمان و جنوب کرمان نیز باغ‌های زیتون در هر حال توسعه هستند و در هر استان یک‌هزار تا دوهزار هکتار باغ وجود دارد.

مجری طرح زیتون از اولویت‌های دفتر زیتون در سال جاری را اصلاح باغ‌های زیتون، افزایش دوره‌های آموزشی، افزایش ضریب مکانیزاسیون، هوشمند کردن باغ‌هایی که دارای سیستم آبیاری هستند و تشکیل صندوق ملی توسعه زیتون عنوان کرد.

رمضانی‌ملک‌رودی با بیان اینکه برای اصلاح هر هکتار باغ زیتون نیازمند پنج تا شش میلیون اعتبار هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر اعتبارات ما بسیار محدود است و از طرح‌های الگویی ترویجی برای اصلاح باغ‌ها استفاده می‌شود.

وی از نهایی شدن طرح تشکیل صندوق ملی توسعه زیتون خبر داد و یادآور شد: هرچقدر که بتوانیم ضریب تولید میوه به روغن را در کشور افزایش دهیم، علاوه بر آنکه مشکل زیاد بود این محصول مطرح نخواهد شد، روغن سالم نیز در بازار عرضه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه روغن زیتون وارداتی به هیچ عنوان کیفیت قابل قبولی ندارد، اظهار داشت: باید بتوانیم همانند سایر کشورها 80 درصد میوه تولیدشده را به روغن تبدیل کنیم.

رمضانی‌ملک‌رودی در پایان با بیان اینکه تعرفه ترجیحی به زیتون تعلق نخواهد گرفت، تأکید کرد: برای کاهش قیمت زیتون باید بتوانیم عملکرد را در واحد سطح افزایش دهیم تا هزینه‌ها کاهش یابد./

A-950317-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید