Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در گفت‌وگو با ایانا:

نخستین محصول تراریخته تولید داخلی تجاری‌سازی می‌شود

نخستین ارقام پنبه تراریخته پس از طی مراحل قانونی و ثبت مجوزهای لازم تا پایان سال جاری تجاری‌سازی می‌شود.

نخستین محصول تراریخته تولید داخلی تجاری‌سازی می‌شود


رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به تحقیقات صورت‌گرفته روی ارقام تراریخته طی چهار سال گذشته گفت: قرار بر این شد که طی تفاهمنامه‌ای با پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، از چندین رقم تراریخته خارجی کشت‌شده و دو رقمی که قابلیت‌های بهتر و مناسب‌تری داشتند، پس از طی مراحل ثبت، تجاری‌سازی شود.

قربانعلی روشنی با بیان اینکه در صورت تأیید کمیته ایمنی زیستی این ارقام در اواخر سال جاری تجاری‌سازی می‌شوند، این دو رقم برتر تراریخته را نخستین محصولات تراریخت عنوان کرد که در کشور پس از طی مراحل قانونی و ثبت مجوزهای لازم، تجاری‌سازی می‌شوند.

وی از مزیت‌های این ارقام نسبت به ارقام غیرتراریخته، به کاهش هزینه‌های کشاورزان و همچنین کاهش مصرف سم و به تبع آن کاهش ورود سم به خاک اشاره کرد.

روشنی در پایان با اشاره به اینکه درخواست ثبت ارقام به مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال ارسال شده است، با بیان اینکه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی پیگیر مراحل ثبت است، افزود: پیشنهاد ما ثبت ارقام پیش از پایان فصل کشت بود تا بتوانیم از این ارقام در فصل کشت جاری نیز استفاده کنیم.

گفتنی است، روز چهارشنبه 12 خردادماه 1395 تفاهمنامه همکاری مشترک بین قربانعلی روشنی، رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور با نیره‌اعظم خوش‌خلق‌سیما، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی امضاء شد. این تفاهمنامه با موضوع همکاری عملیاتی و پشتیبانی در آماده‌سازی کامل زیرساخت‌ها و اجرای عملیات کاشت، داشت و برداشت مربوط به آزمایش تعیین ارزش زراعی دو لاین پنبه تراریخته متحمل به آفات در یک مزرعه آزمایشی در ایستگاه تحقیقات پنبه هاشم‌آباد و اجرای فصل تلاقی پروژه، بین مؤسسه تحقیقات پنبه و رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با حضور مدیران و معاونت پژوهشی و فناوری منعقد شد./

A-950317-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید