Iranian Agriculture News Agency

بیابانزدایی در هرمزگان با توسعه کاشت نهال کهور پاکستانی

کاشت نهال کهور پاکستانی با هدف بیابانزدایی و تامین بخشی از خوراک دام در استان هرمزگان توسعه می یابد.

بیابانزدایی در هرمزگان با توسعه کاشت نهال کهور پاکستانی

به گزارش ایانا مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان هرمزگان با اعلام این مطلب به خبرنگار ا پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از دهه 50 تاکنون 32 هزار هکتار گونه کهور پاکستانی در این استان کاشته شده و از سال 74 به بعداین گونه ها فقط در طرح های بیابانزدایی و تثبیت شن های روان مورد استفاده قرار گرفته اند.
امید ذاکری افزود: در طرح های جنگل کاری در استان هرمزگان رویکرد ما استفاده از گونه های ایرانی مانند چوج، کهور ایرانی، کنار و آکاسیا است.
وی با بیان این که گونه کهور پاکستانی نسبت به کهور ایرانی، مقاومت بیشتری به شوری خاک و کم آبی دارد، اظهار داشت: اگر این گونه در مجاور رویشگاه های طبیعی جنگلی کاشته شود، ممکن است اثر منفی در آبرسانی به گونه های بومی داشته باشد، اما کاشت آن در اراضی ماسه ای، تهدیدی برای گونه های بومی محسوب نمی شود.
ذاکری در مورد هزینه کاشت نهال کهور پاکستانی اعلام کرد: هزینه توسعه هر هکتار نهال کهور پاکستانی، سه میلیون تومان است و درهر هکتار حداقل 400 اصله نهال کاشت می شود .
وی تصریح کرد: میوه درختان کهور پاکستانی دارای پروتیین قابل توجهی است و تا 30 درصد جیره غذایی دام را تامین می کند، از این رو دفتر جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصمیم گرفته است از این گونه به منظور کاهش فشار بر مراتع طبیعی توسط دام ها، استفاده کند.
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان هرمزگان در همین حال اذعان داشت: در سال های خشکسالی، استفاده از میوه درختان کهور پاکستانی برای خوراک دام که با مشکل تغذیه روبرو بودند کمک زیادی کرد.
وی استفاده از سرشاخه های درختان کهور پاکستانی برای تهیه مصنوعات چوبی و ادغام آن با سرشاخه های درختان نخل را از دیگر مزایای این گونه عنوان کرد و گفت: بهره برداری از میوه و سرشاخه کهور پاکستانی با کمک جوامع محلی در برنامه های این اداره کل قرارگرفته است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید