Iranian Agriculture News Agency

سلامتی شهروندان تهرانی، نیازمند توجه به حفاظت رودخانه کرج/ ضرورت گازرسانی به روستاهای حاشیه رودخانه کرج

مهم ترین منبع تامین آب شرب تهران این روزها با آلودگی های جدی زیست محیطی روبه روست و این به معنای تهدید زیستی و بهداشتی شهروندان تهرانی نیز هست.

سلامتی شهروندان تهرانی، نیازمند توجه به حفاظت رودخانه کرج/ ضرورت گازرسانی به روستاهای حاشیه رودخانه کرج


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، بررسی ها نشان می دهد نشت مواد نفتی به داخل رودخانه کرج، ورود فاضلاب خانگی و انواع پسماند و زباله به داخل این رودخانه از مهم‌ترین تهدیدات آن است رودخانه کرج به‌عنوان مهم‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه دامنه‌ جنوبی البرز است که سال هاست تامین‌کننده آب شرب تهران و کرج است.
اکنون در شرایطی قرار داریم که به دلیل بی بهره بودن تمام روستاهای حاشیه این رودخانه و همچنین ویلاها و رستوران‌ها و اماکن اقامتی ـ‌ پذیرایی، از لوله‌کشی گاز شهری و استفاده از سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گازوئیل برای وسایل گرمایشی باعث ورود مواد نفتی به داخل آب این رودخانه شده است و این تنها به همین مساله ختم نمی شود؛
ورود بخشی از فاضلاب خانگی بیش از 85 پارچه آبادی، ویلاها و اماکن اقامتی ـ پذیرایی حاشیه رودخانه و همچنین ریختن انواع زباله و پسماند رستوران‌ها به درون رودخانه نیز حیات این رودخانه و دریاچه سد امیرکبیر و آبزیان آن را تهدید می‌کند. لازم به ذکر است دریاچه سد کرج یکی از مراکز طبیعی پرورش ماهیان قزل‌آلای خال قرمز و بومی کشور است که اکنون در معرض آلودگی زیست محیطی است.
قاسم صالحی، مشاور مدیرکل اداره آب و فاضلاب استان البرز تنها راهکار رهایی از آلودگی‌های نفتی رودخانه کرج را تغییر نوع سوخت مصرفی ساکنان روستاها و واحدهای حاشیه رودخانه عنوان کرده و می‌گوید: دراین خصوص یا باید به این مناطق گازرسانی شود یا این‌که تعرفه برق آنها کاهش یابد، تا به جای استفاده از مواد نفتی از وسایل گرمایشی برقی یا گازی استفاده کنند.
طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران که باعث کمبود آب در کلان‌شهر کرج می شود و خطرات زیست محیطی زیادی را به همراه دارد هرگونه انتقال آب باید به گونه ای انجام شود که به محیط زیست آسیبی وارد نکند.
از آنجایی که رودخانه کرج تنها منبع سطحی تغزیه کننده سفره های زیر زمینی آب دشت کرج است و با اجرای انتقال آب این رودخانه از محل سد کرج به تهران و خشک شدن ۳۰ کیلومتر از رودخانه کرج، طبق نظر کارشناسان سفره های آب زیر زمینی بیش از ۱۰۰ متر کاهش می یابد، بسیاری از مسئولان استان البرز اجرای این طرح را خطری جدی می دانند، به طوری که در نشست ملی تنوع زیستی که به میزبانی استان البرز برگزار شد؛ حسین محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بر این مسئله اذعان داشت و گفت: رودخانه کرج یکی از رودخانه های حفاظت شده کشور محسوب می شود انتقال تونلی آب رودخانه کرج از زیر سد به تهران، خطر جدی برای این رودخانه به شمار می آید./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید