Iranian Agriculture News Agency

ثبت سفارش برنج به هفت میلیون تن رسید/ واردات برنج تا تیرماه 95 همچنان آزاد است

با وجود آنکه وزیر جهاد کشاورزی اخذ 500 ریال به ازای هر کیلوگرم واردات برنج را ابلاغ کرده است، میزان ثبت سفارش برنج بر اساس آمارهای غیررسمی از هفت میلیون تن فراتر رفته است.

ثبت سفارش برنج به هفت میلیون تن رسید/ واردات برنج تا تیرماه 95 همچنان آزاد است


عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق، بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: واردات برنج بر اساس مصوبه وزیر جهاد کشاوزی در سال گذشته تا 21 تیرماه آزاد خواهد بود.

غلامعلی قربانی افزود: هرچند در نامه وزیر اخذ مبلغ پنج‌هزار ریالی مابه‌التفاوت برای هر کیلوگرم برنج وارداتی توسط گمرک تأیید شده است، اما باید دید از آذرماه گذشته تا تیرماه جاری چقدر برنج وارد کشور خواهد شد و چه بخشی از برنج‌های وارداتی سال گذشته مصرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه‌شده معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، برنج مورد نیاز کشور سه میلیون تن است و دو میلیون تن آن از داخل کشور تأمین شده و مابقی باید از طریق واردات تأمین شود.


توسعه ارقام پرمحصول به جای واردات

رئیس انجمن حمایت از برنج گیلان ادامه داد: دولت سناریوهای متعددی برای تأمین برنج داشته است که جایگزینی تأمین برنج از هندوستان به ویتنام، اروگوئه و آمریکای شمالی جدی‌ترین آن بود که سال گذشته نیز با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد.

قربانی تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک تا پایان سال قبل 433 هزار تن برنج به ارزش 443 میلیون دلار از آمریکا وارد کشور شده است که نشان‌دهنده اهتمام شرکت بازرگانی دولتی برای تغییر جهت بازار برنج ایران از هند که شائبه آلودگی آن وجود دارد، است.

وی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کیفیت برنج داخلی ایران به مراتب بهتر از برنج‌های ویتنام، اروگوئه و آمریکا است؛ لذا تمرکز بر افزایش عملکرد برنج پرمحصول بدون افزایش سطح زیر کشت، می‌تواند سناریوی جایگزین واردات باشد.


هفت میلیون تن برنج ثبت سفارش می‌شود

رئیس انجمن حمایت از برنج گیلان تأکید کرد: دبیر انجمن واردکنندگان از ثبت سفارش شش تا هفت میلیون تنی برنج خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که تنها از چهارم آذرماه همزمان با آزاد شدن برنج تا سوم دی‌ماه یک میلیون و 400 هزار تن برنج ثبت سفارش شده است.

قربانی اظهار داشت: هرچند به گفته دبیر انجمن واردکنندگان از هفت میلیون برنج ثبت سفارش شده 35 درصد وارد کشور می‌شود، اما از آنجا که این سناریو هرساله تکرار می‌شود، بازار برنج تنها با حضور رسانه‌های حامی کشاورز تاکنون تسلیم مطلق واردکنندگان نشده است.

وی همچنین گفت: بر اساس آمارهای اعلام‌شده سال 1392 بیش از دو میلیون تن برنج وارد کشور شده، این حجم در سال 93 تا یک میلیون و 700 هزار تن به شکل رسمی و غیررسمی تأیید شده و در سال 1394 نیز یک میلیون و 200 هزار تن وارد کشور شده است.

قربانی در ادامه افزود: اکنون پرسش اساسی آنجا است که آیا در سال 1395 نیز باید همان مقدار برنج وارد کشور شود و کدام نهاد ناظر حجم برنج وارداتی خواهد بود.


پشت پرده سناریوی گرانی برنج

وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد همان عده که سود خود را در سر دادن افزایش سرانه مصرف برنج و نیاز به واردات می‌دانند، به‌دنبال داغ نگه داشتن تنور واردات هستند./

F-950317-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید