Iranian Agriculture News Agency

جهنم در بهشت مادران

قطع درختان در بهشت مادران خبرتازه‌ای نیست؛ روایت تکراری این روزهای شهر است؛ حذف فضای سبز به نفع ساختمان‌سازی. این‌که دور بوستانی را حصار بکشند و آن زمین سبز به کارگاه ساختمانی تبدیل شود و درختان این شهر به نفع آجر و سنگ خشک شوند. این‌بار قرار است بخشی از زمین‌های بهشت مادران را به یکی از تعاونی‌های مسکن زیر مجموعه شهرداری واگذار کنند.



سبزینه - نورا حسینی: قطع درختان در بهشت مادران خبرتازه‌ای نیست؛ روایت تکراری این روزهای شهر است؛ حذف فضای سبز به نفع ساختمان‌سازی. این‌که دور بوستانی را حصار بکشند و آن زمین سبز به کارگاه ساختمانی تبدیل شود و درختان این شهر به نفع آجر و سنگ خشک شوند. این‌بار قرار است بخشی از زمین‌های بهشت مادران را به یکی از تعاونی‌های مسکن زیر مجموعه شهرداری واگذار کن
اهالی محل از زمانی که متوجه این داستان شده‌اند تا امروز نامه‌نگاری‌های زیادی انجام داده‌اند، از سازمان بازرسی کل کشور تا کمیسیون اصل نود مجلس، از شهرداری تا شورا. چند روز پیش نیز در مقابل فرهنگسرای ارسباران جمع شده بودند به امید این‌که در حاشیه یکی از سخنرانی‌های شهردار بتوانند این مشکل را با وی در میان بگذارند؛ اما خبری از شهردار در این برنامه نمی‌شود و مسئولانی که در این برنامه بودند قول می‌دهند که این موضوع پیگیری شود.
هر چند همسایگان بهشت مادران امیدی به این وعده‌ها ندارند. اعضای شورای شهر می‌گویند اجازه هیچ‌گونه ساخت‌و‌سازی را نمی‌دهند؛ اما اهالی می‌گویند گوششان از این وعده‌ها پر است و نشانه‌ای محکم‌تر برای اطمینان از توقف ساخت‌و‌ساز می‌خواهند.
به گفته اهالی به تازگی شرکت نوسازی و عمران عباس‌آباد وابسته به شهرداری تهران، 5 قطعه زمین به مساحت 2 هزار و 50 متر مربع از اراضی متعلق به پارک عمومی بهشت ماداران را به اعضای خود واگذار کرده که هم‌اکنون در دست عملیات ساختمانی است.
متأسفانه این اقدام در شرایطی انجام شده که اراضی مورد نظر از 50 سال پیش تاکنون به صورت فضای سبز تحت استفاده عموم قرار داشته و مسلم است که صدور مجوز ساختمان 7 طبقه در ملک مورد نظر از سوی شهرداری منطقه 3 قانونی نیست.
اقدامات مذکور متأسفانه در حاشیه شرقی اراضی عباس‌آباد جریان دارد، منطقه‌ای که به‌طور قاطع از سوی مقام معظم رهبری طی حکمی در سال 72 به‌عنوان اراضی ملی و منطقه‌ای با کاربری فرهنگی تعیین شده است. اهالی همچنین هشدار داده‌اند که در نتیجه احداث ساختمان در اراضی فوق بین 40 تا 50 اصله درخت به قطر 50 تا 120 سانتی‌متر از انواع اقاقیا، کاج، توت و سرو نقره‌ای قلع و قمع خواهد شد که در این صورت لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به فضای سبز منطقه و سرمایه‌های زیست‌محیطی آن وارد خواهد شد.
بیش‌تر اعضای شورای شهر در جریان این موضوع هستند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در نامه‌ای که اخیراً برای مدیرعامل شرکت نوسازی تپه‌های عباس‌آباد نوشته است خواستار گزارشی در این خصوص شده است.
محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران، نیز در واکنش به این اعتراض‌ها گفت: شهرداری به هیچ عنوان از لحاظ قانونی حق این را ندارد که بوستانی را یا قسمتی از آن را برای ساخت‌و‌ساز واگذار کند. بوستان‌ها از لحاظ پهنه‌بندی در پهنه‌بندیG واقع هستند و طبق طرح تفصیلی این قسمت‌ها باید فضای سبز باشند و برای عموم مردم شهر قابل استفاده باشند و هیچ‌گونه ساخت‌و‌سازی تحت هر عنوانی نمی‌تواند در این محدوده‌ها صورت گیرد.
غلامرضا انصاری، عضو دیگر شورای شهر تهران، درباره تخریب بخشی از بوستان مادران واقع در بزرگراه حقانی به‌دلیل واگذاری به تعاونی مسکن عنوان کرد: قرار بود در جنوب شرقی تپه‌های عباس‌آباد، دو هزار متر زمین به یک تعاونی مسکن واگذار شود که در جلسه شورای شهر نسبت به این موضوع تذکر داده شد و اعضای شورا با آن مخالفت کردند.
این عضو شورای شهر تهران افزود: متأسفانه در این محدوده تعاونی مسکنی شکل گرفته که ظاهراً از سوی قوه قضاییه هم برای آن‌جا حکم گرفته شده و شهردار منطقه نیز برای این تعاونی مسکن پروانه ساخت صادر کرده است. در جلسه شورا با این موضوع مخالفت شد که امیدواریم شهرداری براساس تذکری که گرفت وارد مذاکره شود.
وی با تأکید بر این‌که شهرداری باید برای حفظ مجموعه اراضی عباس‌آباد تلاش کند، بیان کرد: حفظ یک مجموعه به اسم بهشت مادران در قلب شهر ضروری است و اگر اتفاقاتی همچون ساخت مسکن در این فضا انجام شود، خودبه‌خود تپه‌های عباس‌آباد موضوعیت خود را از دست می‌دهد.
انصاری با بیان این‌که شورا به‌طور جدی با واگذاری بخشی از زمین‌های بهشت مادران مخالف است، بیان کرد: مجموعه ساختمان‌های اراضی عباس‌آباد باید به‌سمتی برود که این فضا به مجموعه علمی‌ـ تحقیقاتی تبدیل شود و قطعاً مسکونی شدن و تجاری شدن تپه‌های عباس‌آباد و کاربری غیرموضوعی دادن در این فضا کل مجموعه را تخریب می‌کند و باید به‌طور جدی با آن مخالفت شود که امیدواریم شهرداری تهران با جدیت این کار را دنبال کند.
محمد حقانی نیز در این خصوص گفت: در انتهای اتوبان شهید حقانی، زمینی با مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ متر وجود داشت که شرکت نوسازی تپه‌های عباس‌آباد آن را برای تعاونی مسکن کارکنانش اختصاص داده بود.
بنده و چمران از این زمین بازدید کرده و در صحن شورا نیز درباره این زمین تذکر دادیم، همچنین به شهرداری منطقه 3 درباره این زمین نامه نوشتم که ساخت‌و‌ساز در این زمین باید تهاتر و همچنین زمین دیگری به کارکنان اختصاص داده شود. رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: جای سؤال دارد که چگونه در منتهی‌الیه شرقی تپه‌های عباس‌آباد جایی که از سوی مقام معظم رهبری تأکید به ساخت فضای سبز و فضای فرهنگی شده، زمینی با این مساحت به تعاونی مسکن واگذار شده است؟
وی تأکید کرد: رئیس شورا نیز تأکید داشت، مطلقاً نباید در این زمین‌ها ساخت‌و‌سازی انجام شود و ما نیز در کمیته محیط زیست دایماً این محدوده را رصد می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد هیچ‌گونه ساخت‌ و‌ سازی در آن انجام دهد.
زمین بوستان بهشت مادران تا قبل از سال 66، منطقه‌ای جنگل‌کاری شده بود؛ اما بعد از این سال این زمین به مساحت 190 هزار متر مربع با هدف تبدیل به بوستان به شرکت اراضی عباس‌آباد تحویل داده شد. در نهایت از سال 87 این بوستان به بهشتی برای زنان و دختران تهرانی تبدیل شد تا بدون دغدغه در آن قدم بزنند و خستگی زندگی شهری را از تن بزدایند. /
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید