Iranian Agriculture News Agency

صدور مجوز شکار گراز برای اتباع بیگانه و اقلیت‌های مذهبی

مصوبات قرق‌های اختصاصی این هفته منتشر می‌شود


سبزینه - فاطمه باباخانی:
فرهاد دبیری در نشستی خبری که با حضور مجید خرازیان مقدم، علی تیموری، اصغر مبارکی، شیرین ابوالقاسمی، مدیر طرح حفاظت از زاگرس و محسن سلیمانی، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌ها، به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، تصریح کرد: حفاظت از مناطق چهارگانه با تکنولوژی‌های جدید از جمله برنامه‌هایی است که این دفتر آن‌ها را دنبال کرده است.
همچنین مدیریت مشارکتی با بهره‌گیری از توان جامعه محلی و بخش‌های غیردولتی صورت خواهد گرفت. معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در این‌باره توضیح داد: این نگاه جدید مستلزم توانمندسازی مناطق از طریق جامعه محلی است، زیرا انتفاع مردم بومی می‌تواند حفاظت را نتیجه‌بخش کند.
قاچاق حیات وحش عامل اصلی کاهش تنوع زیستی
تیموری نیز در این نشست اظهار کرد: در آخرین نشست شورای عالی محیط زیست تکالیف و حقوق دارندگان قرق تصویب شده است که از آن‌ها برای حفاظت از حیات وحش بهره گرفته می‌شود و در چند هفته آتی نیز صورت‌جلسه به مراکز استان‌ها ارسال می‌شود. وی با بیان این‌که در سال 94 از 25 دستورالعمل بهره‌برداری از جانوران وحشی تنها 17 مورد اجرایی شده است، اضافه کرد: به واسطه تعداد کم جمعیت حیات وحش از بهره‌برداری 8 مورد جلوگیری شده است که اغلب آن‌ها به چهارپایان برمی‌گردد. ما تنها مجوز شکار گراز را در این دسته آن‌هم برای اتباع بیگانه و اقلیت‌های مذهبی داشتیم.
استقرار هلی‌کوپتر اطفای حریق در 7 استان
تیموری همچنین از کاهش 50 درصدی آتش‌سوزی در سال 94 خبر داد و گفت: استقرار هلی‌کوپتر برای اطفای حریق در 7 استان فارس، ایلام، کرمانشاه، لرستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و گلستان از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است. مدیر دفتر شکار و صید درباره وضعیت باغ‌های پرندگان و باغ‌وحش‌ها اظهار کرد: در حال حاضر 85 مورد از این مجموعه‌ها در کشور وجود دارد که تحت نظارت سازمان محیط زیست فعالیت می‌کنند. وی درباره قاچاق حیات وحش به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در کاهش تنوع زیستی و جمعیت آن‌ها گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با گمرک، اداره کل فرودگاه‌ها و پلیس فتا با مراکز غیرقانونی نگهداری این گونه‌ها برخورد می‌شود.
گاندو بیمه می‌شود
بیمه گونه‌های نادر از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی تیموری در این نشست خبری بود. وی در این باره تصریح کرد: سال گذشته بیمه تمام خسارت‌های مرتبط با پلنگ به دام و انسان را تحت پوشش خود قرار داد و در سال جاری نیز ما به دنبال پوشش بیمه‌ای برای گاندو هستیم.
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست به عنوان دیگر شرکت‌کننده این نشست به تهدیدات پیش روی گونه‌های جانوری ایران پرداخت و گفت: تخریب زیستگاه، جزیره‌ای و تکه تکه شدن زیستگاه، شکار غیرمجاز، بیماری، چرای بیش از ظرفیت، مشکلات ساختاری و تعداد اندک محیط‌بانان از جمله چالش‌های حوزه حیات وحش در ایران است.
خرازیان مقدم تعداد بالای نیروی متخصص، تنوع زیستی گسترده و برنامه حفاظت مشارکتی را از عوامل قوت این عرصه معرفی کرد و افزود: در دفتر حیات وحش تدوین برنامه‌های عمل گونه‌های در معرض خطر را در دستور کار داریم که این برنامه برای 30 گونه تهیه شده و امیدواریم برای 15 گونه اجرایی شود.
سرشماری آبزیان، دوزیستان و خزندگان
انجام برنامه دقیق سرشماری از دیگر برنامه‌های ذکر شده از سوی وی بود که با بیان آن افزود: سرشماری به ویژه درباره آبزیان، دوزیستان و خزندگان به واسطه کمبود اطلاعات درباره آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و در کنار آن به مدیریت و مهار گونه‌های غیربومی و احیای گونه‌های بومی خواهیم پرداخت. اصغر مبارکی، مدیر دفتر موزه تنوع زیستی، در این نشست خبری به شعار روز جهانی تنوع زیستی با عنوان «جریان‌سازی تنوع زیستی؛ پایداری زندگی مردم و معیشت آن‌ها» اشاره کرد و گفت: بر اساس این شعار به طبیعت وابسته هستیم و اگر تهدیدات مربوط به محیط زیست را مرتفع کنیم، به برنامه‌های حفاظتی پرهزینه نیاز نخواهیم داشت.
وی زندگی ساحل‌نشینان را نمونه‌ای از این وابستگی دانست و تصریح کرد: از بین رفتن تنوع زیستی فرصت‌های شغلی و معیشتی را در این مناطق به شکل عمیقی تحت تأثیر قرار می‌دهد. استخراج فسیل‌های کشف شده در لرستان از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی مبارکی بود. وی درباره توسعه موزه تاریخ طبیعی نیز گفت: این موزه در بحث نمایشگاهی توسعه پیدا کرده و سالن دیگری به آن افزوده خواهد شد.
دسترسی محققان به بانک ژن گونه‌های گیاهی
وی تنوع زیستی گیاهی در ایران را در معرض تهدید دانست و اظهار کرد: تنوع زیستی گیاهی عموماً به عنوان بخشی از حیات وحش نادیده گرفته شده و در شرایط خوبی به سر نمی‌برد.به همین علت تهیه نمادهای گیاهی استان‌ها به عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان محیط زیست در سال جاری پیگیری می‌شود همچنین دستورالعمل بهره‌برداری از غارهای کشور نهایی و ابلاغ شده است. مدیر موزه تنوع زیستی از دسترسی محققان به بانک ژن در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با تکمیل بانک ژن و دسترسی محققان به این بانک، نیاز آن‌ها برای کاوش و ورود به طبیعت کاهش پیدا کند. شیرین ابوالقاسمی، مدیر طرح حفاظت از زاگرس، نیز در این نشست گفت: این طرح به برنامه بلندمدت تبدیل و از سوی دفتر جف به دولت ایران تحویل داده شده است.
برنامه 30 ساله پایداری در زاگرس
وی افزود: در این طرح 5 راهبرد کلان در کنار 15 راهبرد اجرایی تدارک دیده شده و قرار است طی یک برنامه 30 ساله به پایداری در پهنه‌های کوهستان زاگرس دست یابیم. ابوالقاسمی با بیان این‌که تنها یک درصد از پهنه زاگرس از ارتفاع زیر 1000 متر برخوردار است، تصریح کرد: با این شکنندگی، فعالیت‌های توسعه‌ای به غیر از گردشگری در این منطقه مقدور نیست. زاگرس جزو نقاط داغ تنوع زیستی در جهان است و ما باید با حساسیت ویژه‌ای به حفاظت از آن اقدام کنیم.
برنامه جامع مدیریت برای 6 تالاب کشور
سلیمانی، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌ها، نیز در این نشست به شعار روز جهانی محیط زیست توجه نشان داد و درباره آن گفت: بر اساس این شعار می‌توان گفت جریانی عمومی در دنیا در حال شکل‌گیری است که بر ارتباط زندگی و محیط زیست تأکید می‌کند. وی پایلوت‌های طرح تالاب‌ها را تالاب‌های چغاخور، هامون، میقان، آلماگل، زریوار و حله عنوان و تصریح کرد: درباره این تالاب‌ها برنامه‌های جامع مدیریتی نوشته شده است.
سلیمانی با ابراز امیدواری از روی کار آمدن مجلس جدید خاطرنشان کرد: امیدواریم در این دوره قانون حفاظت و مدیریت و احیای تالاب‌ها به تصویب برسد
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید