Iranian Agriculture News Agency

در پی واکنش سریع مردم واگذاری منتفی شد؛

ارائه زمین جایگزین به مالک پارک جنگلی سیسنگان

قرار بود بخشی از پارک ملی سیسنگان براساس حکم دادگاه واگذار شود؛ اما خوش‌بختانه با پیگیری مسئولان سازمان جنگل‌ها، واگذاری این زمین متوقف و به‌جای آن زمین جایگزین به مالک داده خواهد شد

ارائه زمین جایگزین به مالک پارک جنگلی سیسنگان


سبزینه - لیلا مرگن: قرار بود بخشی از پارک ملی سیسنگان روزگذشته براساس حکم دادگاه، به فردی به نام محمدحسین درویش واگذار شود؛ اما خوش‌بختانه با پیگیری مسئولان سازمان جنگل‌ها، واگذاری این زمین متوقف و به‌جای آن زمین جایگزین به مالک داده خواهد شد. خبر واگذاری پارک جنگلی سیسنگان با واکنش سریع مردم و مسئولان مواجه شد. ناصر مقدسی، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، از تصمیم این سازمان برای واگذاری زمین معوض به مالک بخشی از پارک جنگلی سیسنگان به «سبزینه» خبر می‌دهد. به گفته وی، مالک زمین اگرچه با حکم قضایی می‌تواند زمین پارک را تصرف کند؛ اما به‌دلیل این‌که این واگذاری باعث تفکیک پارک جنگلی شده و این منطقه از نظر سازمان جنگل‌ها، منطقه‌ای حفاظت شده است؛ بنابراین ارائه زمین جایگزین به مالک در دستور کار سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است.
وی تأکید می‌کند: پارک جنگلی سیسنگان تحویل محمدحسین درویش (شاکی پرونده) نخواهد شد و امروز نیز اداره کل منابع طبیعی مازندران مانع از واگذاری زمین شده است. البته مقدسی به این نکته نیز اشاره دارد که مالک بخشی از پارک جنگلی سیسنگان تاکنون به گزینه‌های پیشنهادی سازمان جنگل‌ها برای دریافت زمین جایگزین، پاسخ مثبت نداده است.
دلیل وجود مالک خصوصی در پارک ملی
حال این پرسش مطرح است که چگونه بخشی از یک پارک ملی مالک خصوصی دارد. کورش خلعتبری، مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران‌ـ نوشهر، در این‌باره به «سبزینه» می‌گوید: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پارک سیسنگان توسط مرحوم آشتیانی بنا نهاده شد. سیاست بنیان‌گذار پارک این بود که آن را به دریا متصل کند. وی اضافه می‌کند: در آن مقطع ساحل مالک خصوصی داشت. به همین دلیل 30 قطعه زمین در موازات پارک سیسنگان که مالک خصوصی داشت را برای توسعه پارک به‌سمت ساحل شناسایی کرده و تصمیم گرفتند زمین معوض برای مالکان این زمین‌ها در نظر بگیرند. خلعتبری ادامه می‌دهد: براساس توافقاتی که در این رابطه انجام شد، مالکان این قطعات در باب التنگه بابلسر زمین جایگزین دریافت کردند و حق و حقوق قانونی به آن‌ها پرداخت شد و صلح‌نامه با مالکان تنظیم شد.
وی بیان می‌کند: با پیروزی انقلاب اسلامی زمین‌های باب التنگه تبدیل به موات شدند و در اختیار یکی از ارگان‌های رسمی کشور قرار گرفتند. نمی‌دانیم که صاحبان این زمین‌ها برای بازپس‌گیری اموال خود اقدامی کردند یا خیر، اما دو نفر برای احقاق حقوق خود به دادگاه شکایت کردند. مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران‌ـ نوشهر می‌گوید: نفر اول با شکایت به دیوان لاهه حدود هفت تا 10 سال قبل 550 تا 560 میلیون تومان غرامت از سازمان جنگل‌ها دریافت کرد؛ نفر دوم نیز منوچهر کاظمی بود که زمین خود را به وکیل پرونده‌اش، یعنی محمدحسین درویش فروخت و اکنون وی مالک زمین مورد اعتراض به‌شمار می‌آید.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر درویش صاحب سند مشاعی به مساحت هفت هزار و 800 متر در منطقه سیسنگان است. البته از این زمین فقط دو هزار و 800 متر باقیمانده؛ زیرا بخشی از زمین زیر آب رفته یا به جاده تبدیل شده است. خلعتبری با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مالک تکه‌ای از جنگل سیسنگان برای واگذاری زمین جایگزین، از وجود نبود تفاهم به‌دلیل برخی مشکلات فنی و قانونی برای گزینه‌های پیشنهادی شاکی پرونده‌ـ درویش ـ خبر می‌دهد. به گفته وی، با توجه به این‌که زمین حق قانونی درویش بوده و وی در باب ‌التنگه بابلسر قطعه معوضی دریافت نکرده و هیچ سابقه‌ای در این رابطه وجود ندارد، سازمان بالاخره ناگزیر شد روز گذشته بخشی از پارک جنگلی سیسنگان را به وی واگذار کند.
مدیر کل منابع طبیعی استان مازندران‌ـ نوشهر ادامه می‌دهد: بر همین اساس قرار است در صورت امکان با تشکیل یک تیم، نقاط پراکنده پارک جنگلی سیسنگان را شناسایی و زمین جایگزین در چارچوب ضوابط قانونی به مالک واگذار شود تا پارک از حالت یکپارچگی خارج نشود. وی با اشاره به این‌که پارک جنگلی سیسنگان دارای مجری وطرح است، دریافت زمین معوض دیگری توسط درویش را تکذیب کرده و می‌گوید: مالک اولیه زمین نیز فقط اجرت‌المثل و هزینه اعیانی درخت و غیره را دریافت کرده؛ اما حق عرصه توسط مسئولان به وی پرداخت نشده است.
سیسنگان را واگذار نمی‌کنیم
مرتضی شریفی، عضو شورای عالی جنگل، نیز واگذاری پارک جنگلی سیسنگان را غیرمنطقی دانسته و از تلاش سازمان جنگل‌ها برای جلب نظر مالک زمین با پرداخت زمین جایگزین به «سبزینه» خبر می‌دهد.
به گفته وی، دادگاه به نفع درویش رأی صادر کرده؛ اما سازمان می‌تواند پس از محکومیت در دادگاه با پرداخت خسارت، نظر مالک را جلب کرده و زمین پارک جنگلی را واگذار نکند. شریفی با اشاره به این‌که پارک جنگلی سیسنگان بسیار ارزشمند است و تنها نقطه‌ای است که دسترسی به دریا دارد، تأکید می‌کند: سیسنگان پارک اعلام شده و طرح دارد؛ بنابراین نمی‌توان این منطقه را واگذار کرد. سازمان جنگل‌ها پیگیر است که این تغییر کاربری انجام نشود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید