Iranian Agriculture News Agency

مجری سامانه‌های نوین آبیاری به ایانا خبر داد:

تخصیص تنها 22.5 درصد از اعتبارات سال گذشته به روش‌های نوین آبیاری/ آبیاری سنتی در چهار میلیون هکتار از اراضی کشور

از 5.5 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور، تنها 1.5 میلیون هکتار به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده و متأسفانه چهار میلیون هکتار، هنوز به‌صورت سنتی آبیاری می‌شود.

تخصیص تنها 22.5 درصد از اعتبارات سال گذشته به روش‌های نوین آبیاری/ آبیاری سنتی در چهار میلیون هکتار از اراضی کشور


مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه‌های نوین آبیاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از 8.7 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور، حدود 3.2 میلیون هکتار مربوط به اراضی پایاب سدها است.

عباس زارع افزود: از سطحی معادل 5.5 میلیون هکتاری، 1.5 میلیون هکتار تاکنون به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است و هنوز چهار میلیون هکتار از اراضی به‌صورت سنتی آبیاری می‌شود.

وی با اعلام آنکه انقلابی در تغییر شیوه‌های نوین آبیاری آغاز شده است، خاطرنشان کرد: طی برنامه‌ای 10 ساله به شرط آنکه اعتبارات مورد نیاز تأمین شود، خواهیم توانست سالانه 400 هزار هکتار را به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز کنیم.

زارع ادامه داد: از بودجه‌ای که برای سال 1394 تخصیص یافته بود، تنها 22.5 درصد تحقق یافت و بسیاری از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ناتمام ماند.

وی تصریح کرد: امسال مبلغ 500 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی قرار است برای تجهیز اراضی کشور به سامانه‌های نوین اختصاص یابد و علاوه بر آن مبلغ 240 میلیارد ریال از محل بودجه و یک‌هزار میلیارد ریال دیگر از بندهای 10 و 12 در نظر گرفته شده است.


خودکفایی 90 درصدی در تولید اتصالات روش‌های نوین آبیاری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: خوشبختانه 90 درصد از لوله و اتصالاتی که برای شیوه‌های نوین آبیاری در کشور استفاده می‌شود، تولید داخل است و تنها برخی بخش‌ها همچون قطره‌چکان‌ها وارداتی است.

زارع کیفیت بالای اتصالات تولیدشده در کشور را مورد تأیید قرار داد و تأکید کرد: برخی لوازم تولیدشده توسط شرکت‌های داخلی، صادر می‌شود و علاوه بر آن توسط مراکز تست و ارزیابی کیفیت، مورد تأیید هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکی و کم‌آبی کشور، از سال گذشته تأکید بر روش‌های آبیاری قطره‌ای و میکرو در دستور کار قرار گرفت.

زارع همچنین گفت: تا سال 1393 حدود 55 درصد از اراضی آبیاری بارانی بود و 45 درصد اراضی قطره‌ای، اما از سال گذشته این نسبت تغییر کرد و 55 درصد از برنامه‌ها به آبیاری قطره‌ای و 45 درصد آبیاری بارانی می‌شود.

وی در پایان افزود: با وجود کمبود اعتبار، توسعه روش‌های نوین آبیاری نسبت به سال 1393 از افزایشی 20 درصدی در حجم عملیات برخوردار شد./

M-950318-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید