Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان شیلات به مناسبت روز جهانی دریا و اقیانوس عنوان کرد:

افزایش تهدید اکوسیستم های آبی و چرخه های غذایی دریاها با گرمایش هوایی

رییس سازمان شیلات ایران گفت: وجود این تفکر که ما می خواهیم مطابق شرایط فعلی استفاده از منابع آب شیرین دریاچه ها، دریاها و اقیانوس ها را ادامه دهیم، قطعی نیست و تداوم شرایط کنونی و کمبود آب، قادر است نظم جهانی، توازن جغرافیایی و جمعیتی را در قرن حاضر بر هم زند.


به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسن صالحی طی سخنانی به مناسبت روز جهانی دریا و اقیانوس که امسال با شعار "دریا و اقیانوس سالم، زمین سالم" مطرح شده است، گفت: وجود این تفکر که ما می خواهیم مطابق شرایط فعلی استفاده از منابع آب شیرین دریاچه ها، دریاها و اقیانوس ها را ادامه دهیم، قطعی نیست و تداوم شرایط کنونی و کمبود آب، قادر است نظم جهانی، توازن جغرافیایی و جمعیتی را در قرن حاضر بر هم زند.
وی آشفتگی های اجتماعی و اقتصادی شدید و برخی از مناقشات در خاورمیانه و در سطح جهان را از دیگر پیامدهای کمبود آب عنوان کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در همین حال تغییرات آب و هوایی را یکی از تهدید های جدی جهانی عنوان و تصریح کرد: عواقب ناشی از این تغییرات، دریاها و اقیانوس ها را تهدید و تاثیرات نامطلوبی را بر فعالیت های مختلف از جمله فعالیت های شیلاتی خواهد گذاشت.
وی افزود: گرمایش کره زمین، حاصلخیزی و پراکنش منابع زنده و ماهیگیری را تحت تاثیر قرار داده و بر چرخه زیستی و حیات در اقیانوس ها و دریاها اثر گذاشته به طوری که چرخه غذایی اکوسیستم های آبی را تغییر خواهد داد.
صالحی با اشاره به گزارش های رسمی سازمان های جهانی گفت: به دلیل ورود منابع کربن ناشی از گازهای گلخانه ای به دریاها و اقیانوس ها، رخداد اسیدی شدن دریاها شدت گرفته و چرخه حیات دریاها و اقیانوس ها و منابع زنده آن با مخاطرات جدی همراه است و از این رو حفاظت مناطقی مانند جنگل های حرا، علف زارهای دریایی، مناطق مرجانی و تالاب ها که تا 5 برابر معمول در تثبیت کربن نقش دارند، بسیار حیاتی است.
وی همچنین آلودگی منابع آبی را مورد اشاره قرار داد و اذعان داشت: امروزه دریاها و اقیانوس ها در معرض تهدیدات جدی ناشی از انواع آلودگی با منشا خشکی، دریایی و هوایی قرار دارند که به صورت آلاینده های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیک در منابع آب مشاهده می شوند.
رییس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: اگر چه تخریب منابع آبزی به دلیل برداشت بی رویه و صیادی غیر مجاز در بسیاری از نقاط جهان تداوم دارد، اما در بعضی از کشورها از جمله ایران اقدام های مدیریتی، زمینه پایداری منابع آبزی را فراهم کرده است.
وی افزود: سازمان شیلات ایران، با استفاده از راهکارهای اجرایی همچون ممنوعیت های زمانی و مکانی صید برای گونه های تحت مدیریت، کنترل ابزار صید، تناسب صید هدف با ابزار صید، کنترل و محدودیت قدرت موتور شناور با توجه به صید هدف، کاهش صید ضمنی و دور ریز، وجود یگان حفاظت منابع آبزی مخصوص شیلات، کاهش روش های صید مخرب مانند صید ترال کف، تکثیر و رها سازی انواع گونه های آبزی برای بازسازی ذخایر، مدیریت خود را پیش برده است.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید