Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی خبر داد:

افزایش 70 درصدی خرید تضمینی گندم در استان خراسان شمالی

پیش بینی می شود امسال نزدیک به 250 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خراسان شمالی خریداری شود که این میزان خرید نسبت به سال قبل 70 درصد افزایش نشان می دهد.

افزایش 70 درصدی خرید تضمینی گندم در استان خراسان شمالی

به گزارش ایانا از خراسان شمالی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان با اعلام این خبر افزود: این افزایش تولید در شرایطی است که نزدیک به دو هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم آبی استان کاهش یافته است.
عبدالله یوسفی، تولید گندم استان خراسان شمالی در سال جاری را نزدیک به 310 هزار تن پیش بینی کرد.
وی تصریح کرد: برای تولید 310 هزار تن گندم، اقدام هایی در زمینه تولید دانش محور شامل ورود ادوات و نیروی محرکه در اراضی از محل خط اعتباری به میزان 91 درصد سهمیه ابلاغی و استفاده از بذرهای اصلاح شده در مزارع آبی و دیم صورت گرفته است.
یوسفی با اشاره به تولید 6140 تن بذر گندم در سال 94 پیش بینی کرد: با تولید 10 هزار تن بذر گندم از 15 رقم در طبقات مختلف شاهد در سال جاری، رشد 62 درصدی در تولید بذر اتفاق بیفتد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی همچنین تقویت خاک با مصرف کودهای شیمیایی به ویژه در مرحله داشت را از دیگر عوامل افزایش گندم در سال جاری عنوان کرده و می گوید: از ابتدای سال تا کنون قریب به 7268 تن کود در مزارع گندم استان توزیع شده که نسبت به سال گذشته 54 درصد افزایش داشته است.
وی توسعه پوشش بیمه را از دیگر عوامل افزایش تولید گندم خراسان شمالی بیان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد میزان سطح بیمه شده کشت های پاییزه در این استان در سال زراعی 95-94 نسبت به سال قبل با 13 درصد افزایش به 33 هزار و 692 هکتار رسیده است.
یوسفی در ادامه با اشاره به افزایش 3 برابری تولید کلزا در استان خراسان شمالی افزود: پیش بینی تولید کلزا از سطح 1705 هکتار، نزدیک به 3 هزار تن می باشد.
وی توزیع ارقام مطلوب به ویژه رقم جدید اکسپاور و نپتون را از دلایل رشد تولید کلزای این استان اعلام کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت: بر اساس پیش بینی ها، تولید جو در استان خراسان شمالی در سال زراعی جاری نزدیک به 87 هزار و 317 تن است که نسبت به سال قبل رشد 10 درصدی نشان می دهد.
وی افزود: مصرف بذرهای اصلاح شده و تغذیه مطلوب اراضی زراعی نقش مهمی در افزایش عملکرد جو داشته است.
یوسفی خاطنشان کرد: سال گذشته در این استان 1660 تن بذر جو تولید شده که پیش بینی می شود با 50 درصد رشد در سال جاری به 2500 تن برسد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید