Iranian Agriculture News Agency

دستاوردی دیگر در پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

کنترل بیماری پرتقال‌های مازندران رقم تامسون ناول

کنترل بیماری در باغ‌های مرکبات با سابقه آلودگی به ریزش میوه فندقه (Post Bloom Fruit Drop) جهت کاهش خسارت محصول و افزایش درآمد باغداران در منطقه ضروری است.

کنترل بیماری پرتقال‌های مازندران رقم تامسون ناول


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در تحقیقی که از سوی یعقوب محمد علیان، عضو هیأت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری به‌منظور تعیین مؤثر­ترین نوع قارچ‌کش و تعیین مناسب‌ترین زمان سم‌پاشی درکنترل ریزش میوه فندقه پس از گل‌دهی رقم تامسون ناول در غرب استان مازندران صورت گرفت، وی مؤثرترین نوع قارچ‌کش را قارچ‌کش ترکیبی مانکوزب به نسبت دو در هزار از بین قارچ‌کش‌های موجود عنوان و مناسب‌ترین زمان سم‌پاشی را در شروع زمان گل‌دهی توصیه کرد.

عوامل متعددی در کاهش تولید مرکبات دخیل هستند که ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به مسائل باغبانی (انتخاب پایه، رقم مناسب و هرس) و مدیریت صحیح تغذیه، آبیاری و آفات و بیماری‌های گیاهی اشاره کرد. در این باره نیز ریزش غیرمعمول گل و میوه فندقه پس از گل‌دهی روی رقم تامسون ناول با عامل قارچی در حال گسترش است. قارچ Colletotrichum sp. به‌عنوان عامل بیماری روی ارقام ناول دار در شمال کشور گزارش شده و کنترل بیماری در باغ‌های مرکبات با سابقه آلودگی به ریزش میوه فندقه جهت کاهش خسارت محصول و افزایش در آمد باغداران در منطقه ضروری است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری و مجری طرح در این باره اظهار داشت: عوامل متعددی در کاهش تولید مرکبات نقش دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مسائل تغذیه‌ای، آبیاری، امور باغبانی، آفات و بیماری‌ها اشاره کرد.

علیان قارچ Colletotrichum sp. را به‌عنوان عامل بیماری ریزش غیرمعمول گل و میوه فندقه پس از گل‌دهی روی رقم تامسون ناول معرفی کرد و افزود: برای نخستین‌بار این بیماری در آمریکای مرکزی در سال 1979 گزارش شد، سپس این بیماری در سال 1988 در ارقام پرتقال و سایر ارقام مرکبات از کشورهای مرکبات خیز نظیر آمریکا، آرژانتین، برزیل و مکزیک مشاهده شد. همچنین در خیلی از نواحی فلوریدا طی سال‌های 1993 و 1998 که بارندگی شدید داشتند روی تعداد زیادی از ارقام مرکبات خسارات ناشی از بیماری ریزش میوه فندقه بسیار شدید بود.

وی شدت این بیماری را با میزان بارندگی در طول دوره گل‌دهی مرکبات در مرتبط دانست و خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها حتی باعث کاهش 80 در صدی محصول نیز شده است. از آنجا که شرایط آب و هوایی شمال کشور منطبق با گزارش‌های سایر کشورهای مرکبات خیز دنیا است، کنترل بیماری در باغ‌های مرکبات با سابقه آلودگی به ریزش میوه فندقه ( Post Bloom Fruit Drop ) جهت کاهش خسارت محصول و افزایش درآمد باغداران در منطقه ضروری است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری عوامل متعددی را در کاهش تولید مرکبات معرفی و ازجمله مهم‌ترین آنها به مسائل باغبانی (انتخاب پایه، رقم مناسب و هرس) و مدیریت صحیح تغذیه، آبیاری و آفات و بیماری‌های گیاهی اشاره کرد.

علیان با بیان اینکه این تحقیق به‌منظور تعیین مؤثرترین نوع قارچ‌کش و تعیین مناسب‌ترین زمان سم‌پاشی در کنترل ریزش میوه فندقه پس از گل‌دهی رقم تامسون ناول در غرب استان مازندران صورت گرفت، مؤثرترین نوع قارچ‌کش را قارچ‌کش ترکیبی مانکوزب به نسبت دو در هزار از بین قارچ‌کش‌های موجود عنوان و مناسب‌ترین زمان سم‌پاشی را در شروع زمان گل‌دهی توصیه کرد.

وی تأکید کرد: این دستاورد می‌تواند به‌عنوان توصیه فنی مدنظر قرار گیرد و با کنترل بیماری در باغ‌های مرکبات با سابقه آلودگی به ریزش میوه فندقه پس از گل‌دهی باعث کاهش خسارت محصول و افزایش درآمد باغداران در منطقه خواهد شد./

A-950319-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید