Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات مشترک ایران و تونس در حوزه کشاورزی کلید خورد/ محققان ایران و تونس روش‌های جدید تولید میوه و سبزی را بررسی می‌کنند

تفاهمنامه دانشگاه کشاورزی زابل با مؤسسه تحقیقات کشاورزی و تکمیلی IRESA تونس به‌منظور روش‌های تولید میوه و سبزی با سرمایه‌گذاری‌های دو کشور منعقد شد.

تحقیقات مشترک ایران و تونس در حوزه کشاورزی کلید خورد/ محققان ایران و تونس روش‌های جدید تولید میوه و سبزی را بررسی می‌کنند


استاد دانشگاه و کارشناس کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تفاهمنامه‌ای که بین دانشگاه کشاورزی زابل و مؤسسه تحقیقات کشاورزی و تکمیلی IRESA کشور تونس منعقد شده است که بر اساس آن فعالیت‌های مشترک برای تولید ارقام نوین برخی از محصولات کشاورزی آغاز خواهد شد.

محمدرضا شهرکی افزود: در این تفاهمنامه تحقیقات مشترک به‌منظور روش‌های تولید انواع میوه و سبزی و همچنین زیتون در دستور کار قرار خواهد گرفت که اولویت شروع با توجه به سرمایه‌گذاری‌های دو طرف خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، تبادل مواد و منابع علمی دروس دانشگاهی، ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی برای اساتید و دانشجویان تبادل دانشجو در مقاطع مختلف و شرکت در سمینارها و همایش‌های علمی از محورهای این تفاهمنامه است.

شهرکی ادامه داد: دانشگاه زابل دارای بزرگ‌ترین مجتمع تحقیقاتی شرق کشور است که با شش‌هزار هکتار می‌تواند بستری برای ظهور توانمندی‌های علمی - پژوهشی شرق کشور با مجامع علمی و بین‌المللی باشد.


سنددار شدن تمامی اراضی کشاورزی سیستان

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: 39 هزار کشاورز سیستانی با مدیریت جهاد کشاورزی به‌منظور بازگشایی راه آب‌های جاری، طی آیینی سنتی سال زراعی جدید را آغاز می‌کنند.

وی یادآور شد: به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان، به‌زودی همه اراضی کشاورزی این استان دارای سند تک‌برگی خواهند شد.

شهرکی تأکید کرد: هرچند سیستان به‌علت گردوغبارهای دائمی و مشکلات هیرمند و خشکسالی‌های پیاپی طی سال‌های گذشته با مشکلات زیادی در حوزه کشاورزی روبه‌رو بوده، اما مردم سخت‌کوش این استان برای تولید و کشاورزی همیشه وارد گود می‌شوند.

وی اظهار داشت: سالانه 572 هزار تن محصولات باغی، دو میلیون و 70 هزار تن محصولات زراعی و 183 هزار تن محصولات شیلاتی در استان سیستان و بلوچستان تولید می‌شود./

F-950322-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید