Iranian Agriculture News Agency

با فرا رسیدن روز جهانی مبارزه علیه کودکان کار محقق می‌شود

مبارزه با پدیده کودکان کار کشاورزی با همکاری فائو و سازمان بین‌المللی کار/ کاهش 40 درصدی تعداد دختران کار و 52 درصدی پسران کار در بخش کشاورزی

بر اساس گزارش اخیر سازمان بین‌المللی کار، فقر عامل اصلی کار کودکان در کشاورزی است و در کنار آن می‌توان دسترسی محدود به آموزش باکیفیت، تکنولوژی نامناسب کشاورزی، عدم دسترسی به نیروی کار بالغ، ریسک‌ها و خطرات بالا و نگرش سنتی نسبت به مشارکت کودکان در فعالیت‌های کشاورزی را از دیگر عوامل کار کودکان در کشاورزی دانست.

مبارزه با پدیده کودکان کار کشاورزی با همکاری فائو و سازمان بین‌المللی کار/ کاهش 40 درصدی تعداد دختران کار و 52 درصدی پسران کار در بخش کشاورزی


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - افسانه زعیم‌زاده:


با فرا رسیدن به روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان 12 ژوئن (23 خردادماه) همکاری سازمان خواربار و کشاورزی و سازمان بین‌المللی کار آغاز شده و این دو سازمان دوره جدید آموزشی الکترونیکی را به مناسبت این روز برای کاهش کودکان کار در بخش کشاورزی برگزار کرده و با انتشار یک دوره آموزش الکترونیکی جهت استفاده سیاستمداران، برنامه‌ریزان، مجریان و محققان اطمینان حاصل می‌کنند که مبارزه با این پدیده در برنامه‌های توسعه روستایی و کشاورزی لحاظ خواهد شد. این دوره تمامی بخش‌های کشاورزی شامل محصولات، دام، جنگلداری، شیلات و آبزیان را دربر می‌گیرد.

در جهان، حدود 60 درصد کودکان کار -حدود 100 میلیون دختر و پسر- در حوزه کشاورزی به‌کار گرفته می‌شوند، بخش‌هایی که کارهای سخت و طاقت‌فرسا به سلامت و امنیت کودکان آسیب می‌رساند.


پیش به سوی رساندن تعداد کودکان کار به صفر

خوزه‌گرازیانو داسیلوا، مدیرکل فائو با بیان اینکه برای به صفر رساندن تعداد گرسنگان باید تعداد کودکان کار را نیز به صفر برسانیم، گفت: مبارزه علیه کار کودکان بدون‌شک مسئله پیچیده‌ای است که به‌تنهایی نمی‌توان آن را حل کرد و نیازمند مشارکت‌های قوی و همکاری‌های گسترده هستیم، جایی که هر کس تجربیات و اطلاعات خود را به ارمغان آورد.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های کشاورزی نقش منحصربه‌فردی را در پرداختن به علل ریشه‌ای این پدیده و از بین بردن آن ایفا می‌کند، افزود: این سیاست‌ها و برنامه‌ها باید با دانش کافی و به‌روز همراه شوند تا جوابگوی نیاز کودکان و جوانان در مناطق روستایی باشند، با استفاده از قانون حمایت اجتماعی و سیاست‌های کار مناسب برای جوانان روستایی، ما نیازهای اولیه برای پایان دادن به پدیده کار کودکان در حوزه کشاورزی را در اختیار داریم.

همچنین گای رایدر، رئیس سازمان بین‌المللی کار معتقد است: مصرف‌کنندگان به حق این انتظار را دارند که کسانی که محصولات غذایی مورد نیاز آنها را تأمین می‌کنند، کودکان کار یا کسانی که به اجبار مشغول به کار هستند، نباشند.

وی با بیان اینکه کودکان روستایی هم باید هم‌پای کودکان شهری از آموزش کافی و فرصت‌های شغلی مناسب بهره‌مند شوند، اظهار داشت: دوره آموزشی که ما تدارک دیدیم، پیام واضحی دارد و آن پایان دادن به کار کودکان در حوزه‌های مختلف کشاورزی است.


کار کودک چیست؟

تعریف ارائه‌شده در کنوانسیون‌های سازمان بین‌المللی کار ( ILO ) برای کار کودک به این شرح است: "کاری که کودکان به‌علت سن پایین‌شان نباید انجام دهند یا حتی با وجود سن کافی، آن کار خطرناک بوده یا برای آنها مناسب نیست." البته نباید همه کارهایی را که کودکان انجام می‌دهند، با هدف ریشه‌کن کردن این معضل، در دسته کار کودک قرار دهیم. مشارکت کودکان و نوجوانان در فعالیت‌هایی که سلامت و پیشرفت آنها را در پی دارد و لطمه‌ای به روند تحصیلی آنها وارد نمی‌کند، تأثیر مثبتی در روند رشد آنها دارد. به‌طور کلی بر اساس شرح کنوانسیون سازمان بین‌المللی کار، کارهای مشخصی بر اساس سن کودک، نوع و زمان کار انجام شده و شرایط کاری، به عنوان "کار کودک" شناخته می‌شوند.

انواع بسیار زیادی از کار کودک در جهان وجود دارد؛ از کودکانی که در کشاورزی، معدن، تولید، خدمات خانگی، کارهای ساختمانی، زباله‌گردی و گدایی در خیابان‌ها به کار گماشته می‌شوند، تا دیگر انواع کار که در واقع کودک به دام آنها می‌افتد که ازجمله آنها می‌توان به سربازی اجباری در درگیری‌های نظامی، کار اجباری یا بردگی در مقابل قرضی که والدین به بار آورده‌اند، بهره‌برداری جنسی از کودکان برای درآمدزایی و فعالیت‌های غیرقانونی از قبیل رد و بدل کردن مواد مخدر و گدایی سازماندهی‌شده اشاره کرد. بسیاری از این‌ها به‌عنوان بدترین انواع کار کودک شناخته می‌شوند؛ کارهایی که مضر و از نظر اخلاقی شرم‌آور هستند و آزادی کودک را مورد خشونت قرار می‌دهند، اما در قسمت غیررسمی اقتصادی، کار کودک در حال شناخته شدن است. برای بیشتر کارها، کودکان حقوقی دریافت نمی‌کنند، بلکه تنها غذا و جایی برای خوابیدن برایشان فراهم می‌شود. کودکان در بخش غیررسمی اقتصادی در صورت بیماری یا صدمه نیز حقوقی دریافت نمی‌کنند و حتی در مقابل بدرفتاری و خشونت کارفرما هیچ پناهگاهی ندارند.


فقر، عامل اصلی کار کودکان در کشاورزی

به گزارش سازمان بین‌المللی کار، فقر عامل اصلی کار کودکان در کشاورزی است و در کنار آن می‌توان دسترسی محدود به آموزش باکیفیت، تکنولوژی نامناسب کشاورزی، عدم دسترسی به نیروی کار بالغ، ریسک‌ها و خطرات بالا و نگرش سنتی نسبت به مشارکت کودکان در فعالیت‌های کشاورزی را از دیگر عوامل کار کودکان در کشاورزی دانست.

مشارکت کودکان در مزارع کشاورزی خانوادگی، شیلات در مقیاس کوچک و پرورش دام در صورت خطرناک نبودن این فعالیت‌ها می‌تواند به‌عنوان انتقال مهارت و تأمین امنیت غذایی کودکان مثبت باشد، اما آسیب نرسیدن به کودکان و توجه به وظایف سبکی که بدون آسیب رسیدن به تحصیل، سلامت و شخصیت کودکان بر اساس ساعت، شرایط کاری و سن کودکان به آنها سپرده می شود، حائز اهمیت است.

سرعت حذف کار کودکان در بخش کشاورزی بسیار کند است؛ جنسیت، سن و هنجارهای فرهنگی در نوع کاری که توسط دختران و پسران انجام می‌شود و تعداد ساعات کاری شان از اهمیت بالایی برخوردار است و متأسفانه در بسیاری موارد دختران بیشتر از پسران کار کرده و زمان کمتری را برای تحصیل دارند.

مشارکت بین‌المللی برای همکاری در موضوع کار کودکان در کشاورزی یک ابتکار جهانی است که با گردهمایی فائو ( FAO )، سازمان بین‌المللی کار ( ILO )، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی ( IFAD ) و فدراسیون اتحادیه‌های کارگران مواد غذایی ( IUF ) از سال ۲۰۰۷ تشکیل شده است و به حذف کار کودکان در سطح ملی و جهانی به‌عنوان یک اولویت، اعتقاد دارد.

باید علت اصلی فعالیت کودکان کار، شناسایی و پرداختن به محدودیت‌هایی که مردم روستایی در تولید محصولات کشاورزی با آن روبه‌رو هستند، مانند نیروی کافی کار، بهره‌وری پایین، قیمت پایین برای تولیدات آنها، دسترسی نامناسب به زمین‌هایشان، فاصله زیاد با محل تحصیل کودکان و هزینه‌های تحصیل ریشه‌یابی شوند و به حل این معضلات پرداخت شود.

تعداد کودکان کار در سراسر جهان از سال ۲۰۰ میلیاردی به این‌سو، یک سوم کاهش یافته و از ۲۴۶ میلیون به ۱۶۸ میلیون رسیده است و بیش از نیمی از آنها حدود ۸۵ میلیون نفر فعالیت‌های پرخطری را انجام می‌دهند که این تعداد نیز نسبت به ۱۷۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ کاهش یافته است و همچنین تعداد دختران کار در بخش کشاورزی ۴۰ درصد و پسران کار ۵۲ درصد از سال ۲۰۰۰ کاهش یافته است؛ با این حال، همچنان ۹۸ میلیون نفر (۶۰ درصد) از کودکان کار در بخش کشاورزی فعال هستند که نمی توان آنها را نیز نادیده انگاشت./

A-950322-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید