Iranian Agriculture News Agency

سرپرست دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با ایانا:

ایران به شرایط قرنطینه عراق اعتراض می‌کند/ از تفاوت قرنطینه‌ای خبر نداشتیم

سرپرست دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی گفت: اگر شرایط قرنطینه‌ای عراق برای واردات دام زنده، از ایران و برزیل متفاوت و ناعادلانه باشد، حتماً نسبت به آن اعتراض می‌کنیم.

ایران به شرایط قرنطینه عراق اعتراض می‌کند/ از تفاوت قرنطینه‌ای خبر نداشتیم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، یک ماه پیش رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور با اشاره به مدت 21 روزه قرنطینه دام زنده برای صادرات از ایران به عراق، در گفت‌وگو با ایانا گفته بود: " این در حالی است که کشوری مثل برزیل، از آن طرف آب‌ها یک‌روزه گوساله پرواری را پلاک کرده و بدون قرنطینه وارد کشتی می‌کند؛ گوساله‌هایی که قرار است به کشور عراق صادر شود. یعنی همان کشوری که ما برای صادرات به آن، مجبوریم ۲۱ روز قرنطینه را تحمل کنیم. "

وی معتقد بود: "اگر قرار باشد شرایط قرنطینه را دامپزشکی کشور مقصد تعیین کند، چرا این شرایط تنها برای ایران قابل اجراست و کشوری مانند برزیل، بدون رعایت آن، دام‌های خود را به عراق می‌فرستد؟"

این در حالی است که سرپرست دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی در این زمینه به ایانا گفت: ما از این تفاوت قرنطینه‌ای مطلع نبودیم، اگر این موضوع صحت داشته باشد، حتماً به مسئولان دامپزشکی عراق اعتراض می‌کنیم.

مسعود محمدیان با اشاره به اینکه همیشه شرایط کالای تجاری را خریدار تعیین می‌کند، افزود: البته ممکن است تجار کشور در ارائه مستندات به عراق، ضعیف عمل کرده و از قدرت چانه‌زنی و مذاکره کافی برخوردار نبوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به هر ترتیب، سازمان دامپزشکی از طریق این معاونت، مسئله را پیگیری می‌کند؛ زیرا چنین موردی با رایزنی و ارائه مدارک معتبر، قابل حل بوده و قانع کردن عراقی‌ها با مستندات موجود، کار سختی نیست.

به گفته محمدیان، همانطور که ایران برای ورود مواد متنوع غذایی، شرایط ویژه‌ای در نظر می‌گیرد، عراق نیز طبق قوانین بین‌المللی، همین اختیار را دارد. بنابراین چنین امری نمی‌تواند حاکی از ضعف سازمان دامپزشکی باشد.

وی در پایان تصریح کرد: این دفتر آماده است با برگزاری جلسات با تجار، در تسهیل روند کار تجارت و توسعه ارائه خدمات از طریق نرم‌افزار، بخش خصوصی را در اجرای کارها یاری کند تا در کمترین زمان، به اهداف تجاری خود برسند./

V-950323-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید