Iranian Agriculture News Agency

ارائه نخستین گزارش ملی وزیر جهاد کشاورزی در مجلس جدید؛

نباید با بیمه کشاورزی به‌صورت تجاری برخورد کنیم/ پرداخت روزانه 10 میلیارد دلار یارانه به کشاورزی در کشورهای صنعتی

کشورهای صنعتی روزانه بیش از 10 میلیارد دلار به بخش کشاورزی یارانه پرداخت می‌کنند.

نباید با بیمه کشاورزی به‌صورت تجاری برخورد کنیم/ پرداخت روزانه 10 میلیارد دلار یارانه به کشاورزی در کشورهای صنعتی


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - حمیده قاسمی:

عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی دهم خرداد جاری در جریان سخنرانی گردهمایی سراسری مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی ، هنگامی که به موفقیت‌های بخش کشاورزی اشاره می‌کرد، افتخار ارائه نخستین گزارش ملی در مجلس جدید را مربوط به کشاورزی دانست و گفت: " قرار است این گزارش در صحن مجلس توسط حجتی قرائت شود و بر این اساس، موضوع کشاورزی به‌عنوان نخستین بخشی است که در مجلس دهم، ارائه خواهد شد ." روزی که امروز روز موعود آن بود و محمود حجتی به‌عنوان وزیر کشاورزی دولت تدبیر و امید، برای ارائه گزارش در صحن علنی امروز مجلس حاضر شد و در ابتدای سخنانش با اشاره به این که کشورهای در حال توسعه در تولید غلات، به کشورهای توسعه‌یافته وابسته خواهند شد، اظهار داشت: کشورهای در حال توسعه با وجود افزایش تولید وابسته‌تر می‌شوند و کشورهای توسعه‌یافته روزبه‌روز تولیداشان بیشتر از نیاز می‌شود و بازار جهانی را به قبضه خود درمی‌آورند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌ در سال 2001 ضریب خودکفایی کشورهای در حال توسعه 91 درصد بوده که در سال 2050 به 86 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این در صورتی است که کشورهای صنعتی با وجود رویارویی با مشکلات زیست‌محیطی، تلاش می‌کنند تولیدشان را افزایش دهند و سهم خود را در امنیت غذایی دنیا حفظ کنند.

البته وی در ادامه در حالی که این روزها پیگیر مصوبه دولت برای پرداخت یارانه صادراتی به فرآورده‌های لبنی است، گریزی هم به بازار جهانی شیر زد و خاطرنشان کرد: در بخش شیر هم وضعیت به همین صورت است و تولید کشورهای صنعتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و تولیدشان از تقاضا پیشی می‌گیرد.


اشاره حجتی به مصوبه سنای آمریکا برای پرداخت سالانه 1000 میلیارد دلار به بخش کشاورزی

حجتی در ادامه سخنانش به خساراتی اشاره کرد که وقتی کشاورزی به‌دلیل قرار گرفتن در معرض بیماری‌ها،‌ آفات و سرما و گرما و سیل و خشکسالی آسیب‌پذیر است و عمدتاً در دنیا مورد حمایت و پشتیبانی و دریافت یارانه قرار می‌گیرد، ارتباط داشته و دارد.

وی با تأکید بر اینکه کشورهای صنعتی روزانه بیش از 10 میلیارد دلار یارانه به این بخش پرداخت می‌کنند از اتحادیه اروپا مثال زد که سالانه فقط 40 میلیارد یورو به تولیدکنندگان غلات یارانه می‌دهد؛ به عبارتی حدود 40 درصد بودجه بخش کشاورزی اروپا به‌صورت یارانه اختصاص پیدا می‌کند. البته این تنها مثال مستند و جالب توجه وزیر جهاد کشاورزی به نمایندگان تازه وارد به مجلس نبود، بلکه او به مصوبه سنای آمریکا نیز اشاره کرد که در سال 2013 قانونی را تصویب کرد که به مدت 10 سال سالانه 1000 میلیارد دلار به بخش کشاورزی اختصاص دهند.


تلنگر وزیر جهاد کشاورزی به مخالفان خرید گندم داخلی با نرخ بیشتر از قیمت جهانی

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به کشور ژاپن که قیمت تمام‌شده محصول برنج آن بیش از قیمت بازار جهانی است، ادامه داد: بعضی وقت‌ها با این پرسش روبه‌رو می‌شویم که چرا قیمت محصولی در داخل بیشتر از قیمت بین‌المللی است. این در حالی است که باید هر محصول را با توجه به اقتصاد داخلی آن کشور مقایسه کرد. کسانی که می‌گویند قیمت گندم چند ریال بیشتر از بازار جهانی است و بنابراین باید گندم وارد کنیم به این مسئله توجه داشته باشند.

حجتی بخش دیگری از گزارش خود را به وضعیت ایران در بخش کشاورزی اختصاص داد و تصریح کرد: اگر بناست تولید افزایش پیدا کند، پایداری تولید مهم‌تر است. برای اینکه تولید پایدار باشد، نخستین نکته حفظ منابع پایه یعنی آب و خاک است. ما با این نگاه، اساس را بر افزایش بهره‌وری و اقتصادی کردن تولید گذاشته‌ایم.

وی به طرح‌های در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی نیز اشاره کرد و یادآور شد: ساخت شبکه‌های آبیاری بهزیستی، که نزدیک به 20 میلیون هکتار اجرا شده و توسعه سامانه‌های نوین محورهایی هستند که در دستور کار قرار دارند. در برنامه‌ای که تهیه کرده‌ایم در یک افق 10 ساله، چهار میلیون هکتار مشمول این طرح می‌شود و امسال نیز بنا بر اعتبارات پیش‌بینی‌شده 250 هکتار مشمول این طرح خواهند شد.

حجتی همچنین از مجلس برای ابلاغ سالانه یک‌هزار میلیارد تومان برای آبیاری نوین تشکر کرد و گفت: نوسازی اراضی، عملیات خاک ریزی و توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی نیز از مواردی هستند که وزارت جهاد کشاورزی به آنها اهتمام دارد. در این سال‌ها با پشتیبانی بانک کشاورزی، خط اعتباری پیش‌بینی شد و دوهزار و 500 میلیارد تومان جذب شد.

وی درباره‌ تولید نهایی تأکید کرد: این کار متکی به تحقیقات دانش بنیاد است و اگر ما بتوانیم به جای این که بذر را در خاک بکاریم نهال را بکاریم بیش از 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و زمان تولید نهایی یک تا یک ماه و نیم کاهش پیدا می‌کند. همچنین توسعه گلخانه‌ها مصرف آب را به 10 درصد کاهش می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح‌های آبخیزداری نیز توضیح داد:‌ طرح 11 میلیون هکتاری را در افق 10 ساله تعریف کردیم. این کار باعث کاهش مصرف آب، حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود.

حجتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تنوع اقلیمی و مزیت‌های ایران در بخش کشاورزی پرداخت و افزود: مزیت‌های خاصی داریم که در کمتر جای دنیا در کنار هم قرار دارند. ما در گیاهان دارویی و محصولات باغی نیز دارای مزیت هستیم. بر همین اساس در یک برنامه میان مدت، اعلام کردیم که می‌توانیم تراز تجاری بخش کشاورزی را به صفر برسانیم. ما در سه سال گذشته وضعیت قابل توجهی داشتیم و امیدواریم بتوانیم در یک افق پنج‌ساله آن را به صفر برسانیم.

وی درباره کاهش واردات شکر در سال‌های اخیر نیز توضیح داد‌ و خاطرنشان کرد:‌ در تلاش هستیم که در یک دوره میان‌مدت و کوتاه‌مدت با حمایت از کشت چغندر واردات شکر را به حداقل کاهش دهیم.


تدارک برای خوداتکایی و سپس صادرات گندم/ پیش‌بینی خرید 10 میلیون تن گندم در سال 95

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به پیش‌بینی خرید 10 میلیون تن گندم در سال 95 ادامه داد: با تحقق این عدد یک بار دیگر می‌توانیم به خودکفایی گندم برسیم و حتی بتوانیم این محصول را صادر کنیم.

حجتی از افزایش ذخایر محصولات راهبردی مثل گندم، برنج و مرغ خبر داد و تصریح کرد:‌ در بخش برنج معتقدیم که فقط در گیلان و مازندران باید کشت صورت بگیرد. در بخش برنج معتقدیم که با توجه به محدودیت‌های آبی فقط باید در گیلان و مازندران کشت داشته باشیم. درباره دانه‌های روغنی نیز وضع خوبی نداریم و درصد خودکفایی‌ کشور زیر 10 درصد است. افق 10 ساله این است که وضعیت دانه‌های روغنی را از هشت درصد به 71 درصد خودکفایی برسانیم.

وی در پایان از لزوم تأمین مالی، تأمین تسهیلات، انتقال فناوری، ثبات در سیاست‌های بازرگانی و حمایت‌های بیمه‌ای، صحبت کرد و اظهار داشت:‌ ما نباید با بیمه کشاورزی به صورت تجاری برخورد کنیم تا از کشاورزان حمایت کافی به عمل بیاید./

O-950324-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید