Iranian Agriculture News Agency

با هدف رونق بازار مصرف داخلی و گسترش صادرات مرکبات

نارنگی رقم جهانگیر روانه بازار شد/ مصونیت از سرمازدگی و عارضه گرانوله شدن

بازار تجاری مرکبات پذیرای ارقامی با ویژگی‌های بی‌بذری یا کم‌بذری، نازکی پوست، سهولت پوست‌کنی، درشتی میوه، تنوع زیاد در زمان رسیدگی میوه، خوش‌رنگی، پر‌آبی، محتوای زیاد ویتامین C و قند و اسیدیته متعادل است.

نارنگی رقم جهانگیر روانه بازار شد/ مصونیت از سرمازدگی و عارضه گرانوله شدن

عضو هیأت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با اعلام این خبر افزود: نارنگی کلمانتین یکی از ارقام تجاری مرکبات است که در گروه زودرس‌ها طبقه‌بندی شده و در مناطق شمالی کشور توصیه می‌شود؛ اگرچه این رقم از بازارپسندی خوبی برخوردار است، اما اندازه کوچک میوه، تعداد بذر زیاد، حساسیت میوه به سرما و گرانوله شدن را می‌توان از معایب آن برشمرد.

بهروز گلعین درباره چگونگی اصلاح این رقم افزود: برای رفع این نقایص و تولید درختانی که میوه‌های مشابه کلمانتین، اما باکیفیت‌تر از آن تولید کنند، برنامه اصلاحی بر مبنای فرآیندهای گزینش والدین، دورگ‌گیری دستی و سپس انتخاب انجام گرفته است.

وی درباره چگونگی ورود این محصول به بازار جهانی خاطرنشان کرد: بازار تجاری مرکبات پذیرای ارقامی با ویژگی‌های بی‌بذری یا کم‌بذری، نازکی پوست، سهولت پوست‌کنی، درشتی میوه، تنوع زیاد در زمان رسیدگی میوه (از خیلی زودرس تا خیلی دیررس)، خوش‌رنگی، پر‌آبی، محتوای زیاد ویتامین C و قند و اسیدیته متعادل است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری ادامه داد: بر همین اساس به بررسی دقیق نتاج نسل نخست حاصله از دورگ‌گیری نارنگی کلمانتین (به‌عنوان والد مادری) با پرتقال‌های هاملین، سالوستیانا و مارس پرداخته شد تا بتوان به تیپ‌هایی بازارپسند دست یافت و آنها را به‌عنوان رقم تجارتی روانه بازار کرد و موجبات رونق بازار مصرف داخلی و نیز گسترش صادرات مرکبات را فراهم آورد.

گلعین درباره خصوصیات این رقم با اشاره به اینکه این رقم را می‌توان با تولید نهال بر روی پایه‌های مناسب هر منطقه (مناطق شمالی کشور) تکثیر و در اختیار باغداران قرار داد، تصریح کرد: با توجه به 15 روز زودرس بودن این دورگ نسبت به نارنگی کلمانتین (یعنی در اواسط آبان‌ماه)، مورد توجه زیادی قرار دارند، زیرا در مواقعی از سال که خبری از سایر ارقام مرکبات نیست، وارد بازار می‌شوند و می‌تواند نقش مهمی در افزایش درآمد تولیدکننده داشته باشد.

وی در پایان اظهار داشت: همچنین این محصول می‌تواند از خطر سرمازدگی نیز در امان باشد، از طرفی به‌دلیل تحمل میوه به عارضه گرانوله شدن و خصوصیات کمی و کیفی مناسب آن مانند درشتی میوه و میزان مواد جامد محلول قابل پسند، می‌تواند در اقتصاد باغدار نقش مؤثری داشته باشد./

A-950325-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید