Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح ژنتیک و بهبود تولیدات دامی به ایانا خبر داد:

ممنوعیت واردات تمامی محصولات لبنی/ اختصاص مشوق صادراتی شیرخشک تا چند روز آینده

باید واردات تمام محصولاتی که ماده اولیه آنها از شیر است، ممنوع شود.

ممنوعیت واردات تمامی محصولات لبنی/ اختصاص مشوق صادراتی شیرخشک تا چند روز آینده


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، هنوز بسیاری بر این عقیده‌اند که واردات اقلام مختلف لبنیاتی به کشور، بر انباشت شیرخام تولید داخل، دامن زده و روزبه‌روز طیف مشکلات دامداران را گسترده‌تر می‌کند. بیشترین اتهام در این زمینه نیز به شیرخشک مربوط می‌شود؛ محصولی که می‌تواند به‌صورت پودر وارد و بعد از مخلوط شدن با آب، در بازار توزیع شود. البته شبهه‌هایی نیز درباره احتمال ورود شیرخشک‌های تولیدشده به‌واسطه خرید تضمینی مطرح شد که رئیس سازمان تعاون روستایی در رد این ابهام به ایانا گفته بود: " اگر هم این اتفاق افتاده باشد، این محصول تنها به دو یا سه کارخانه‌ای ارسال شده که در تولید شیرخشک نوزاد از آنها استفاده شده است؛ بنابراین به هیچ وجه شیرخشک‌های دولتی به قصد تولید شیر به کارخانه‌ها نرفته است. "

هرچند وزیر جهاد کشاورزی نیز در مراسم امضای تفاهمنامه با سازمان ملی استاندارد، درباره استفاده کارخانه‌ها از شیرخشک، عنوان کرد: " اگر شیرخشکی وارد می‌شود، تنها برای موارد خاص مانند استفاده برای نوزادان است؛ بنابراین شائبه تبدیل شیرخشک به شیر مایع در کارخانه‌ها صحت ندارد. "

با این حال، هنوز تعدادی از دست‌اندرکاران، واردات اقلام مختلف به‌ویژه شیرخشک را یکی از عوامل اصلی آشفتگی بازار شیرخام داخلی می‌دانند، زیرا کاهش قیمت‌های جهانی، می‌تواند منفعت بسیاری برای کارخانه‌ها داشته باشد. حتی دبیر انجمن صنفی گاوداران ایران، در این باره به ایانا گفت: کار از شیرخشک گذشته و اکنون واردات مواد اولیه دیگری مانند مکمل‌هایی که برای تهیه پنیر استفاده می‌شود، مشکل را دوچندان کرده است.

علی آقابابایی معتقد است: به احتمال قوی، چنین اقدامی به‌تازگی صورت گرفته است، زیرا در چند ماه اخیر، بحث مازاد تولید شیرخام بیشتر از هر زمانی جلوه کرد و دامداران بسیاری را متضرر ساخت.

این در حالی است که رئیس مرکز اصلاح ژنتیک و بهبود تولیدات دامی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) اظهار داشت: این مکمل‌ها در واقع همان کنسانتره پروتئین شیر هستند که واردات آنها در سنوات گذشته نیز صورت می‌گرفت. اینها می‌توانند راندمان تولید شیر به پنیر را افزایش دهند.

محمدرضا ملاصالحی، با اشاره به اینکه هیچ دلیلی ندارد که کارخانه‌ها از محصولات وارداتی استفاده کنند، افزود: در حال پیگیری ایجاد ممانعت برای تمامی اقلامی هستیم که محصولات فرعی شیرخام را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، حتی شیرخشک کودک که از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، باید در داخل تولید شود؛ در همین راستا برخی کارخانه‌ها در حال گذراندن مراحل آموزشی هستند.

ملاصالحی خاطرنشان کرد: حتی محصولی مانند کره نیز باید در داخل تولید شده و وابستگی به کشورهای دیگر از بین برود؛ زیرا هم‌اکنون کشورهایی که مازاد کره دارند، با ارائه یارانه، محصول خود را صادر می‌کنند که قسمتی نیز به خاک ایران وارد می‌شود، اما همین محصولی که در بازارهای جهانی با قیمتی ارزان خریداری شده، با دو برابر نرخ در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد.

رئیس مرکز اصلاح ژنتیک و بهبود تولیدات دامی با بیان اینکه مشوق صادراتی 200 میلیارد تومانی، مبلغی نیست که بتواند در افزایش مصرف داخلی تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: تا چند روز آینده، مصوبه این مشوق ابلاغ خواهد شد و مقدمات لازم برای صادرات فراهم می‌شود. با این حال، لازم است که مصرف داخلی، 30 تا 40 درصد نسبت به وضعیت کنونی افزایش یابد./

V-950325-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید