Iranian Agriculture News Agency

ربیعی در صحن علنی مجلس خبر داد:

لایحه بیمه اجتماعی فراگیر آماده ارائه به مجلس/ ماجرای حقوق مدیر بانک رفاه

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خواستار تشکیل کمیته مشترک بین دولت و مجلس برای ساماندهی نظام یارانه‌ها و حذف یارانه‌بگیران پردرآمد شد.

لایحه بیمه اجتماعی فراگیر آماده ارائه به مجلس/ ماجرای حقوق مدیر بانک رفاه



به گزارش ایانا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت اشتغال و اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه این وزارتخانه ارائه داد.

نسخه واحد پیچیدن برای توسعه همه مناطق زهری تلخ برای اقتصاد کشور است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخش تعاون را ظرفیت مهجور مانده اقتصاد ایران خواند و گفت: نسخه واحد پیچیدن برای توسعه همه مناطق، زهری تلخ برای توسعه کشور است.

وی گفت: امروز با پدیده رشد بدون اشتغال مواجهیم که به علت پیچیدن نسخه واحد برای همه مناطق و تلاش برای ایجاد واحدهای فولاد و پتروشیمی در نقاط مختلف کشور است.

نیروی کار کشور به شدت غیرماهر و فاقد استاندارد است

ربیعی با تاکید بر اینکه نیروی کار در کشور به شدت غیرماهر و فاقد استاندارد است، گفت: توسعه آموزش به شکل فعلی، راه‌حل مشکل نیروی کار نیست؛ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، راهکاری مناسب برای انتقال مهارت به نیروی کار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید رویکرد دولت و مجلس در مسئله اشتغال تغییر کند، گفت: باید در مسئله اشتغال به مزیت‌های منطقه‌ای توجه کنیم؛ در سال‌های آتی نیازمند ایجاد اشتغال ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفری در سال خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به بررسی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی پرداخت و گفت: صندوق‌های بازنشستگی دارای وضعیتی ناخوشایند و ناپایدار هستند و باید برای پایدارسازی آنها اقدامات اساسی انجام داد.

۳۶ هزار میلیارد تومان کسری صندوق‌های بازنشستگی تا پایان سال ۹۴

ربیعی با اشاره به کسری ۳۶ هزار میلیارد تومانی صندوق‌های بازنشستگی تا پایان سال ۹۴، گفت: عدم پرداختن به صندوق‌های بازنشستگی و ادامه سیاست‌های گذشته، بحران این صندوق‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کسری صندوق تامین اجتماعی در سال ۹۲، ۴۲۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۴ به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی در تحلیل علل بحران صندوق‌های بازنشستگی گفت: پایین بودن سن بازنشستگی، بازنشستگی‌های پیش‌ از موعد، واگذاری شرکت‌های ورشکسته به صندوق‌ها، افزایش ناگهانی حقوق و دستمزد و اعمال آن در حقوق بازنشستگی، مصوبات متعدد افزایش دامنه خدمات صندوق‌ها از علل مهم بحران در صندوق‌های بازنشستگی است.

ربیعی ادامه داد: امروز فاصله میان سن بازنشستگی و پایان عمر افراد به حدود ۳۰ سال رسیده است؛ علاوه بر این حقوق بازنشستگی به وارثین هم ادامه می‌یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح راهکارهای حل مشکل صندوق‌ها، گفت: صندوق‌های بازنشستگی باید به موتور سرمایه‌گذاری تبدیل شوند. صندوق‌ها باید به خانه اجتماعی بازنشستگان و سالمندان تبدیل شوند.

وزیر رفاه خواستار شد: تشکیل کمیته مشترک برای جلوگیری از ایجاد بحران در صندوق‌های بازنشستگی

وی از ریاست مجلس خواست کمیته‌ای مشترک بین دولت و مجلس برای پایداری صندوق‌ها و جلوگیری از ادامه بحران آنها ایجاد شود.

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص ایجاد رفاه گفت: سیاست‌های رفاهی جبرانی و توزیع پول برابر میان همه اقشار مردم نتوانست راهکاری برای مبارزه با فقر باشد.

وزیر رفاه خواستار شد: تشکیل کمیته مشترک برای ساماندهی نظام یارانه‌ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین خواستار تشکیل کمیته مشترک بین دولت و مجلس برای ساماندهی نظام یارانه‌ها و حذف برخی یارانه‌بگیران شد.

در ادامه جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سؤالات مکتوب نمایندگان را مطرح کرد.

وی با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، از ادامه پرداخت حقوق‌های نامتعارف در این سازمان انتقاد کرد؛ همچنین در خصوص مدیریت شستا نیز سؤالاتی را مطرح کرد.

لاریجانی: وزارت رفاه راهکار حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی را به مجلس ارائه کند

لاریجانی خطاب به وزیر رفاه گفت: شما درخواست تشکیل کمیته مشترک برای بررسی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را دادید؛ اگر وزارت کار پیشنهاد بررسی‌ شده‌ای در این خصوص دارد، به مجلس ارائه کند تا در برنامه ششم توسعه قرار دهیم چون وضعیت صندوق‌ها نگران‌کننده است.

ربیعی در ادامه به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در خصوص فیش حقوق مدیرعامل بانک رفاه گفت: رویه پرداخت حقوق در بانک‌های دولتی بر اساس بانک‌های خصوصی است.

ماجرای فیش حقوق مدیرعامل بانک رفاه از زبان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آنچه منتشر شده بازمانده حساب مالی مدیرعامل بانک رفاه بوده که گردش مالی‌اش را گرفته است؛ علاوه بر این وزیر هنوز با این پرداخت موافقت نکرده بود.

ربیعی همچنین از بررسی نظام پرداخت حقوق در بیمه‌ها و بانک‌ها در هیات دولت خبر داد و گفت: ظرف دو سه هفته آینده این موضوع تعیین تکلیف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فضای عمومی ناجوانمردانه‌ای علیه دولت شکل گرفته است، گفت: می‌گویند کارخانه پارس الکتریک در این دولت تعطیل شد در حالی که آقای روحانی در سخنرانی‌های خود تاکید می‌کرد که نباید کارخانه پارس الکتریک به خانه کبوترها تبدیل می‌شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه این دولت با پرداخت‌های بالای حقوقی مخالف است، گفت: رئیس سازمان تامین اجتماعی از حقوق ۱۳ میلیونی‌اش، ۶ میلیون برداشت می‌کند اما کسی از این موضوع باخبر نیست.

در ادامه علی لاریجانی گفت: تفاوت حقوق‌ها نباید به صورت غیرقابل قبول باشد.

هر یک درصد رشد اقتصادی، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه می خواهد

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به نکاتی که نمایندگان مجلس مطرح کرده بودند، در رابطه با اشتغال و بیکاری و تعریف اشتغال، اظهار داشت: در رابطه با تعریف اشتغال یک استاندارد جهانی وجود دارد که ۴ دهه است در کشور ما اجرا می شود و ما نیز بر همان اساس عمل می کنیم.

ربیعی تصریح کرد: بر این اساس برقراری رابطه مزدی میان دو شخص، به عنوان اشتغال محسوب می شود اما برای از بین بردن اختلافات آماری در رابطه با اشتغال و بیکاری، مرکز رصد آماری را تشکیل داده ایم تا این اختلافات به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: اگر رشد اقتصادی ۸ درصدی را می خواهیم، باید بدانیم که هر یک درصد رشد، یکصد هزار میلیارد تومان بودجه می خواهد و با هر یک درصد رشد نیز ۱۲۰ هزار شغل ایجاد می شود، اما وضعیت منابع کشور را می بینید و احساس می کنم با این شرایط عملکردها قابل دفاع بوده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از سیاست این وزارتخانه مبنی بر توجه به بخش های کوچک و خرد و متوسط در سراسر کشور در زمینه امور حمایتی خبر داد و گفت: این مسئله در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

لایحه بیمه اجتماعی فراگیر آماده ارائه به مجلس است

ربیعی با بیان اینکه لایحه بیمه اجتماعی فراگیر آماده است، تصریح کرد: این بیمه مخصوص همه ایرانیان است و البته محتوای آن غیر از بیمه درمان است.

وی در رابطه با موضوع همپوشانی در بیمه ها نیز عنوان کرد: بر اساس بررسی هایی که انجام داده ایم، هم پوشانی بیمه ها در کشور در حال حاضر ۶ میلیون مورد است که شناسایی شده و برطرف می شود؛ البته به سمت نظام بیمه ای بدون دفترچه پیش می رویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید