Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل کشت، صنعت و دامپروری مغان خبر داد:

تعداد گاوهای سیمنتال در کشت و صنعت مغان به 50 هزار رأس افزایش می‌یابد

مدیرعامل کشت، صنعت و دامپروری مغان، خواستار برقراری دوباره یارانه شیر به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور بهبود وضعیت تولید و مصرف شیر شد.

تعداد گاوهای سیمنتال در کشت و صنعت مغان به 50 هزار رأس افزایش می‌یابد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اردبیل، مدیرعامل کشت و صنعت مغان با اعلام این خبر گفت: قبل از انقلاب اسلامی به استناد آمار گمرک کشور 670 میلیون دلار برای واردات لبنیات 25 میلیون نفر جمعیت وقت کشور ارز از کشور خارج می‌شد، اما در حال حاضر تحول مهمی در کشور رخ داده است تا آنجا که نیم درصد شیر کشور را در حال حاضر کشت، صنعت و دامپروری مغان تولید می‌کند.

اروجعلی محمدی با بیان اینکه این کشت و صنعت یکی از بزرگ‌ترین گله‌های پرورش دام‌های شیری کشور را دارد و میزان سرانه مصرف شیر در کشور 100 کیلوگرم است، افزود: این در حالی است که این میزان مصرف باید به 300 کیلوگرم شیر در سال برای هر نفر افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به این که یکی از دلایل پایین بودن این میزان مصرف بالا بودن قیمت شیر توزیعی بین مردم است، خاطرنشان کرد: دولت باید یارانه شیر را برقرار کند، کمااینکه مگر اهمیت سرمایه‌گذاری در شیر کمتر از اهمیت سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در فوتبال است!؟ در واقع همین بازیکن باید از استخوان‌بندی و آناتومی قوی بدنی در سایه مصرف شیر برخوردار باشد تا به نحو شایسته فوتبال بازی کند.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان ادامه داد: حمایت از واحدهای پرورش دام‌های شیری باید برای افزایش روزافزون تولید شیر به نحو جدی و شایسته صورت بگیرد تا این واحدها بتوانند تا از طریق حمایت‌های دولتی و کاهش هزینه تولید این ماده غذایی مهم و اساسی را به قیمت پایین‌تر روانه بازار مصرف کنند. در سال‌های گذشته دوهزار میلیارد تومان فرصت استفاده از ظرفیت شیر تولیدنشده در مغان از دست رفته است، در حالی که با این میزان پول برای تعداد 20 هزار نفر کارآفرینی ایجاد می‌شد.

محمدی با بیان اینکه دشت‌های حاصلخیز و پربرکت مغان این توانایی و استعداد را در خود دارد که غذای مورد نیاز یک میلیون واحد دامی گاو نژاد سیمینتال را تأمین کند، تصریح کرد: در این کشت و صنعت برای تولید 300 تن شیرخام در روز برنامه‌ریزی شده است؛ کمااینکه از سال 94 سالانه یک‌هزار تا دوهزار رأس ظرفیت دام‌ها افزایش می‌یابد و نژاد جدیدی از اتریش و آلمان خریداری و به گله‌های این شرکت اضافه خواهد شد تا میزان این دام‌ها را به 50 هزار رأس افزایش دهیم.

وی در پایان با اشاره اینکه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دست‌اندرکاران بخش کشاورزی برای آینده کشاورزی کشور تولید بیش از 40 درصد محصولات حاصل از زراعت مثل ذرت و یونجه و چغندرقند و پنبه و کلش به جا مانده از غلات خواهد بود که علوفه تولید می‌کنند، اظهار داشت: مغان آینده این فرصت را برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت که تعداد شرکت‌های تهیه و تولید محصولات لبنی را از یک واحد به 200 واحد افزایش دهد./

J-950325-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید