Iranian Agriculture News Agency

رئیس فدراسیون واردات ایران خبر داد:

بازار جو هیچ‌گاه تلاطم نداشت/ توقف ارز مبادله‌ای به واردات جو به نفع تولید داخل

هرساله دولت با اقدام به‌موقع قوانین تعرفه‌ای به‌ویژه در زمان برداشت محصول، تلاش می‌کند حاصل دسترنج کشاورزان با قیمت مناسب به فروش برسد که این اقدام مثبت است.

بازار جو هیچ‌گاه تلاطم نداشت/ توقف ارز مبادله‌ای به واردات جو به نفع تولید داخل


رئیس فدراسیون واردات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در واکنش به ممنوعیت ارز مبادله‌ای برای واردات جو گفت: دولت به‌خاطر حمایت از تولید داخل، هرساله موازینی را با وضع تعرفه‌ها اعمال می‌کند.

حمید ورناصری با بیان اینکه در سال گذشته نیز همزمان با فصل برداشت جو و ذرت تا شهریورماه موازین تعرفه‌ای وضع شد، افزود: وضع قوانین تعرفه‌ای کمک می‌کند حاصل دسترنج تولیدکنندگان داخلی که از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است، به فروش برسد.

وی با اعلام اینکه بازار جو هیچ‌گاه دچار تلاطم نشده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته با احتساب تولید داخل نیاز به واردات 700 تا 900 هزار تن جوی وارداتی نیاز داشتیم.

ورناصری ادامه داد: کل نیاز کشور به جو حدود چهار تا 4.5 میلیون تن است که بخش عمده آن از تولید داخل تأمین می‌شود.


قیمت متعادل نهاده‌های دام و طیور طی سال‌های اخیر

رئیس فدراسیون واردات ایران تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی اقدامات به‌موقعی را در وضع تعرفه‌های محصولاتی چون کنجاله سویا، ذرت و جو انجام داده است که اثرات مؤثر آن دیده شد.

وی دو ساله اخیر را متعادل‌ترین بازار نهاده‌های دامی و طیور برشمرد و یادآور شد: کمترین نوسانات قیمتی را در کنجاله سویا طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم و اگر هر زمانی نوسانات قیمتی داشتیم، به نفع تولیدکنندگان داخلی بوده است.

ورناصری در پایان تأکید کرد: زمانی هم که قیمت‌های جهانی بالا بود، قیمت نهاده‌های مورد نیاز بخش دام و طیور در کشور متعادل بود، بنابراین مشکلی وجود نداشت.

گفتنی است، بر اساس ابلاغیه دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت به سازمان صنعت، معدن و تجارت، واردات جو و جوی دوسر صرفاً از طریق ارز متقاضی (آزاد) امکان‌پذیر است و اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات جو متوقف شد./

M-950326-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید