Iranian Agriculture News Agency

هر کیلوگرم گوشت کبک 14 دلار، قرقاول 20 دلار و بلدرچین شش دلار درآمدزایی دارد

صادرات قرقاول، کبک و بلدرچین به کشورهای همسایه

در حالی که سالانه 168 تن گوشت کبک، قرقاول و بلدرچین با درآمد ارزی 240 هزار تومان صادر می‌شود و امکان صادرات آن تا یک‌هزار و 200 تن در سال وجود دارد، به‌علت سنگ‌اندازی سیستم بانکی مجتمع با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

صادرات قرقاول، کبک و بلدرچین به کشورهای همسایه


مدیرعامل بزرگ ترین مجتمع پرورش کبک، قرقاول و بلدرچین کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سالانه 168 تن گوشت بلدرچین، قرقاول و کبک از این مجتمع به کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان و آذربایجان صادر می‌شود.

ابوالفضل هنزایی افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت کبک حدود 14 دلار، قرقاول 20 دلار و بلدرچین شش دلار برآورد شده است که حدود 240 هزار دلار در سال درآمدزایی برای کشور دارد.


تولید با ظرفیت 30 درصدی

وی خاطرنشان کرد: در حالی که این مجتمع با سرمایه‌گذاری شش میلیارد تومانی بخش خصوصی و 800 میلیون تومانی تسهیلات دولتی راه‌اندازی شده است، به‌علت عدم حمایت‌های سیستم بانکی اکنون با ظرفیت 30 درصدی فعالیت می‌کند.

هنزایی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات یک میلیارد و 500 میلیون تومانی بهانه‌های زیادی آورده‌اند که مهم‌ترین آنها نداشتن بودجه کافی است.

وی تصریح کرد: عدم پرداخت تسهیلات به تولیدکننده‌ای که مدارک کامل داشته و در سطح صادراتی فعالیت می‌کندف در حالی است که عده‌ای با داشتن روابط و استفاده از برند آقازادگی می‌توانند تسهیلات چندصد میلیاردی دریافت کنند.

هنزایی یادآور شد: بانک سپه به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل شناخته می‌شود که اکنون با پرونده‌های درخواست تسهیلات به حوزه کشاورزی با مهر بایگانی شد برخورد می‌کند.


اشتغال‌زایی پرورش کبک مغفول ماند

مدیرعامل مجتمع پرورش کبک، قرقاول و بلدرچین تأکید کرد: از سال 81 با خریداری گله اصلاح‌شده مولد از کانادا، پرورش در استان یزد آغاز شد و با به‌کارگیری تکنیک‌های اثربخش مدیریت حجم تولید به‌گونه‌ای بالا رفت که علاوه بر عرضه داخلی، صادرات به لبنان، قطر و عربستان نیز صورت می‌گرفت، اما تاکنون به‌علت عدم حمایت از تولیدکنندگان واقعی و سنگ‌اندازی سیستم بانکی امکان توسعه پرورش و صادرات تحقق پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی این صنعت اظهار داشت: یک واحد صنعتی بیش از 25 تا 30 نفر را به‌طور مستقیم مشغول به کار خواهد کرد، در حالی که اشتغال‌ازیی غیرمستقیم آن دامنه‌ای بیش از 500 نفر را شامل می‌شود.


کبک پرورشی پرسود

هنزایی در پاسخ به وضعیت پروش کبک به‌عنوان یک صنعت مکمل گفت: کشاورزانی که دارای محیط سرپوشیده هستند و از تکنیک‌های پرورش این پرنده خبر دارند، می‌توانند به‌عنوان مکمل فعالیت خود را آغاز کنند.

وی همچنین افزود: طول دوره پرورش کبک سه تا چهار ماه است و پرورش بلدرچین 40 روز که به مراتب مشتری‌پسندی کبک بیشتر است.

هنزایی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر قیمت تحویل لاشه به کشتارگاه 27 هزار تومان است که با حاشیه سود 10 هزار تومانی به فروش می‌رسد.

وی در پایان تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم گوشت کبک در خرده‌فروشی‌های سطح شهر 32 تا 33 هزار تومان گزارش شده است./

F-950329-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید