Iranian Agriculture News Agency

معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت هشدار داد:

ریزگردها و احتمال انتقال آلودگی میکروبی

در مورد آلودگی به رادیواکتیو که در زمان جنگ عراق مطرح بود، همان زمان هم اثبات نشد اما اگر حجم ذرات معلق ریزگردها از یک حدی درشت‌تر شود، امکان وجود عوامل میکروبی در ریزگردها وجود دارد.

ریزگردها و احتمال انتقال آلودگی میکروبی



محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت : بسیاری از استان‌های غربی و جنوبی و برخی استان‌های شرقی هم اکنون درگیر مسئله ریزگردها هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان‌ها هشدارهای لازم برای مراقبت مردم از خودشان را در این وضعیت اعلام کرده‌اند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود : 14 استان کشور درگیر مسئله ریزگردها و در مرحله هشدار هستند، تعداد این استان‌ها رو به افزایش است و احتمال انتقال آلودگی‌های میکروبی از این طریق وجود دارد.

محسن فرهادی در گفت و گو با ایرنا افزود: بسیاری از استان‌های غربی و جنوبی و برخی استان‌های شرقی هم اکنون درگیر مسئله ریزگردها هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان‌ها هشدارهای لازم برای مراقبت مردم از خودشان را در این وضعیت اعلام کرده‌اند.
وی اضافه کرد: هم اکنون حدود 14 استان کشور از جمله استان خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و اغلب استان‌های غربی و جنوبی کشور با مسئله ریزگردها درگیر هستند و در برخی روزها ریزگردها، استان تهران را نیز درگیر می‌کند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: پدیده ریزگردها هم منشاء داخلی و هم منشای خارجی دارد و البته منشای خارجی آن بیشتر است.
وی افزود: در این زمینه وزارت بهداشت فقط دو وظیفه دارد، اول اعلام هشدارهای لازم به مردم و مسئولان دستگاه های مسئول و دوم آموزش نحوه محافظت در برابر ریزگردها به مردم.
وی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمام استان‌های درگیر ریزگردها، وضعیت هشدار اعلام کرده‌اند و به مردم برای محافظت از خودشان و استفاده از ماسک های مناسب، آموزش های لازم را ارائه می‌کنند.
فرهادی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره ماسک های مناسب در برابر ریزگردها توضیح داد: ماسک های کاغذی معمولی هیچ تاثیری در کاهش مواجهه با ریزگردها ندارد، برای محافظت در برابر ریزگردها ماسک های N95 که در بخش صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماسک‌های F1 که در داروخانه‌ها وجود دارد، توصیه می‌شود.
وی گفت: البته استفاده از این ماسک‌ها به این معنا نیست که فرد کاملا در برابر ریزگردها محافظت می‌شود، بهترین کار این است که از مواجهه با ریزگردها تا جای ممکن خودداری کنیم، ضمن اینکه ماسک‌های توصیه شده نیز عمر محدود دارند و بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند.

احتمال وجود عوامل میکروبی در ریزگردها
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که آیا ریزگردها حامل مواد شیمیایی، رادیواکتیو یا آلودگی های خاصی هستند، توضیح داد: در مورد آلودگی به رادیواکتیو که در زمان جنگ عراق مطرح بود، همان زمان هم اثبات نشد اما اگر حجم ذرات معلق ریزگردها از یک حدی درشت‌تر شود، امکان وجود عوامل میکروبی در ریزگردها وجود دارد.

عامل هجوم مردم اهواز به بیمارستان پس از ریزگردها معلوم نشد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا علت هجوم مردم خوزستان در سال گذشته به بیمارستان پس از افزایش ریزگردها نیز آلودگی های میکروبی بوده است، گفت: نه، سال گذشته با افزایش ریزگردها شاهد مراجعه ناگهانی تعداد زیادی از مردم برخی شهرهای استان خوزستان به بیمارستان بودیم، اما منشای و علت مراجعه مردم مشخص نشد و هنوز ناشناخته مانده است.
فرهادی درباره عوارض ریزگردها نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ‌تشدید بیماری آسم و آلرژی و نیز تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی از مهمترین عوارض ریزگردهاست بنابراین در زمان افزایش ریزگردها تا جای ممکن این بیماران نباید از خانه خارج شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید