Iranian Agriculture News Agency

بیکارترین و پُرکارترین استان‌های کشور

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی / ٥٠ درصد شاغلان روستایی کشاورزند

براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در ‌سال ٩٤ حدود ٥٠‌درصد از شاغلان روستایی در بخش کشاورزی فعالیت می ‏کنند. در ‌سال ٨٤ بخش کشاورزی ٢٤,٧‌درصد از سهم اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده بود که این شاخص در‌ سال ٨٥ به ٢٣.٢ درصد،‌ سال ٩٠ به ١٨.٦‌درصد و‌ سال ٩٣ به١٧.٩‌درصد کاهش یافته است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی / ٥٠ درصد شاغلان روستایی کشاورزند

٥٠ درصد شاغلان روستایی کشاورزند
مرکز آمار گزارش‌های تازه‌ای در بخش کشاورزی و نیز سایر بخش های اقتصادی کشور منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، تعداد چهار‌میلیون و ٤٢‌هزار و ٨١١ کشاورز و مزرعه‌دار در ایران شناسایی شده‌اند. این گزارش‌ها نشان می‌دهد ٣‌میلیون و ٤٧‌هزار و ٥٥٥ واحد کشاورزی متعلق به خانواده‌های معمولی ساکن آبادی است. ٩٤٣‌هزار و ٢٦٠ واحد متعلق به افراد غیرساکن روستاست و ١٦‌هزار و ٧٤ واحد متعلق به خانوارهای درحال کوچ و ٩‌هزار و ٢٨ واحد متعلق به شرکت‌های رسمی و موسسه‌های عمومی است. این درحالی است که نریمان یوسفی، رئیس گروه آمارهای نیروی انسانی مرکز آمار ایران نیز به ایرنا اعلام کرد: براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در ‌سال ٩٤ حدود ٥٠‌درصد از شاغلان روستایی در بخش کشاورزی فعالیت می ‏کنند. او همچنین از کاهش اشتغال به کشاورزی خبر داد و گفت: در ‌سال ٨٤ بخش کشاورزی ٢٤,٧‌درصد از سهم اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده بود که این شاخص در‌ سال ٨٥ به ٢٣.٢ درصد،‌ سال ٩٠ به ١٨.٦‌درصد و‌ سال ٩٣ به١٧.٩‌درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایانا ، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضع اشتغال نشان می‌دهد که در زمستان ‌سال گذشته کمتر از نیمی‌ از ایرانی‌های در سن کار فعالیت اقتصادی کرده‌اند یا به عبارتی صاحب شغل بوده‌اند.
بر اساس این گزارش‌ها ، ٤١,٢‌درصد افراد بالای ١٥‌سال ایران دارای شغلند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بیکارترین استان کشور در زمستان ‌سال گذشته استان کرمانشاه با نرخ بیکاری دو برابر میانگین کشور بوده است و سمنان با ٧.٤‌درصد کمترین نرخ بیکاری در ایران را دارد. از بین استان‌های ایران بیشترین کشاورزان در خراسان شمالی زندگی می‌کنند، بیشترین شاغلان صنعت در استان یزد و بیشترین شاغلان بخش خدمات در تهران ساکن‌اند.
گزارش‌های مرکز آمار همچنین حاکی از آن است که میانگین درآمد خانواده‌های روستایی از مشاغل آزاد کشاورزی حدود ١٥ برابر خانواده‌های شهری است و سهم درآمد خانوادهای روستایی در ‌سال ٩٣ نسبت به‌ سال ٩٢ رشد داشته است.

نرخ مشارکت اقتصادی افراد ١٥ساله به بالا ٤١,٢ درصد
آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره وضع بیکاری نشان می‌دهد که در زمستان ‌سال گذشته تنها ٣٧,٧‌درصد از جمعیت در سن کار ایران صاحب شغل بوده‌اند که این شاخص در بین مردان ٦٢.٢‌درصد و زنان ١٢.٨‌درصد بوده است. البته این آمار در شرایطی به دست می‌آید که سن شروع کار را ١٠‌سال و بیشتر در نظر بگیریم. در صورتی که سن افراد آماده به کار را ١٥‌سال به بالاتر در نظر بگیریم، نتیجه آن است که کمتر از نصف ایرانی‌های در سن کار، صاحب شغل هستند. بنا به گزارش مرکز آمار ایران ٤١.٢‌درصد از افراد ١٥‌سال به بالای ایران دارای شغلند و نسبت شاغلان روستایی ایران با ٤٣.١‌درصد بیشتر از شاغلان شهری با ٤٠.٦‌درصد است. مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی افراد شاغل نشان می‌دهد که بیشترین شاغلان در گروه سنی ٣٠ تا ٣٤ساله قرار دارند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که بیشترین شاغلان مرد در گروه سنی ٣٥ تا ٣٩ ساله قرار دارند درحالی‌که بیشترین شاغلان زن در گروه سنی ٢٥ تا ٢٩‌سال قرار می‌گیرند.

بیشترین نرخ بیکاری برای ٢٠ تا ٢٤ ساله‌ها
مقایسه روند اشتغال به کار در زمستان ٩٤ نسبت به زمستان ٩٣ نشان می‌دهد که میزان مشارکت اقتصادی جمعیت ١٠‌سال به بالا در ایران ٠,٤‌درصد افزایش داشته است اما مقایسه این رقم با پاییز همان‌ سال یعنی ٩٤ حاکی از کاهش ٠.٥‌درصدی است که این مسأله درواقع نشان‌دهنده تأثیر مشاغل فصلی در پاییز و زمستان است.
براساس نتایج به دست آمده در فصل زمستان، نرخ بیکاری جمعیت ١٠ ساله و بیشتر در کل کشور ١١,٨‌درصد بوده است. این شاخص در بین مردان ١٠.٢‌درصد و در بین زنان ١٩.٧‌درصد محاسبه شده است. همچنین نتایج بیانگر آن است که نرخ بیکاری در نقاط شهری بیشتر از نقاط روستایی است، به‌طوری که نرخ بیکاری در نقاط شهری ١٢.٦‌درصد و در نقاط روستایی ٩.٦‌درصد است. چنانچه جمعیت فعال ١٥ساله و بیشتر در نظر گرفته شود، نرخ بیکاری ١١.٨‌درصد به دست می‌آید. مقایسه‌ نرخ بیکاری در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ٢٤-٢٠ ساله با ٣٠‌درصد است. بررسی این شاخص در بین مردان و زنان نشان می‌دهد، همین گروه سنی در بین مردان با ٢٥.٧‌درصد و در بین زنان با ٤٧.٢ درصد، بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است. نرخ بیکاری در زمستان ٩٤ نسبت به زمستان ٩٣ معادل ٠.٥‌درصد افزایش داشته است و در زمستان ٩٤ نسبت به پاییز ٩٤ معادل ١.١‌درصد افزایش داشته است.

سهم شاغلان بخش خدمات ٥١,٥‌درصد
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بیشترین ‌درصد شاغلان در بخش خدمات و کمترین ‌درصد شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند، به‌طوری که سهم شاغلان ١٠ ساله و بیشتر در بخش خدمات ٥١,٥ درصد، در بخش صنعت ٣٢.٤‌درصد و در بخش کشاورزی ١٦.١‌درصد بوده است. بررسی اشتغال برحسب بخش‌های عمومی و خصوصی نشان می‌دهد،‌ درصد شاغلان در بخش خصوصی ٨٣‌درصد و در بخش عمومی (مزد و حقوق‌بگیران بخش عمومی) ١٧‌درصد است. علاوه بر این گزارش‌های مرکز آمار حاکی از آن است که ٩.٨‌درصد از جمعیت فعال ١٠‌سال به بالای کشور دارای اشتغال ناقص بوده‌اند که از این میان میزان اشتغال ناقص مردان بیشتر از زنان و روستاییان بیشتر از شهری‌هاست.

کرمانشاه رکورددار بیکاری
بررسی نرخ مشارکت اقتصادی به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد که استان اردبیل با ٤٤‌درصد و یزد با ٤١,٦‌درصد بیشترین مشارکت اقتصادی را دارند و درواقع تعداد بیشتری از افراد در سن کار این استان‌ها صاحب شغل هستند. در مقابل سیستان‌وبلوچستان با ٣٠.٣‌درصد زیر میانگین کشوری قرار دارد و تعداد شاغلان کمتری از میان افراد دارای توانایی کار دارد. بررسی نرخ بیکاری استان‌های کشور نیز نشان می‌دهد نرخ بیکاری در استان کرمانشاه تقریبا دو برابر میانگین کشوری است و این استان با ٢٣.١‌درصد در صدر بیکاری کشور قرار دارد. کهگیلویه‌وبویراحمد با ٢٢.٩‌درصد پس از کرمانشاه قرار دارد و سمنان با ٧.٤‌درصد کمترین نرخ بیکاری کشور را از آن خود کرده است.

بیشترین فعالان صنعتی‌در یزد
این آمار نشان می‌دهد بیشترین کشاورزان ایرانی با رقم ٣٩,٦‌درصد در خراسان‌ شمالی مشغول به کارند و کمترین کشاورزان با ٠.٨‌درصد در استان تهران مشغول به فعالیت‌اند. از این میان بیشترین شاغلان بخش صنعت با ٤٨.٦‌درصد در استان یزد ساکن‌اند و کمترین آنها با ١٩.٧‌درصد در استان کرمانشاه اقامت دارند. در تهران بیشترین شاغلان بخش خدمات با ٦٥.٢‌درصد ساکن‌اند و خراسان‌ شمالی با ٣٦.١‌درصد پایین‌ترین شاغلان این بخش را به خود اختصاص داده است. بیشترین اشتغال ناقص در ایران مربوط به استان لرستان با ٢١.٧‌درصد است و بوشهر با ٣.٤ درصد، کمتر از سایر استان‌های کشور اشتغال ناقص دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید