Iranian Agriculture News Agency

با هدف جلب مشارکت مردم

دوچرخه‌سوار تهرانی به سمت دریاچه ارومیه پا به رکاب شد/ دریاچه ارومیه از بین برود، کل مردم منطقه تشنه می‌شوند

شفاف‌سازی ستاد دریاچه ارومیه در راستای مطالبه‌گر شدن مردم است و مردم باید نسبت به احیای دریاچه ارومیه مطالبه‌گرانه‌تر رفتار کنند.

دوچرخه‌سوار تهرانی به سمت دریاچه ارومیه پا به رکاب شد/ دریاچه ارومیه از بین برود، کل مردم منطقه تشنه می‌شوند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، حمیدرضا مهری‌خامنه دوچرخه‌سوار کشورمان صبح امروز حرکت نمادین خود را به سمت دریاچه ارومیه آغاز کرد.

وی که متولد پنجم خردادماه 1355 است، پس از سفری به دریاچه ارومیه طی ماه گذشته و مشاهده وضعیت رو به بهبود آن تصمیم می­گیرد در آغاز دهه پنجم زندگی خود برای این که هموطنان خود را با بحران دریاچه بیش از پیش آشنا کند و آنها را در احیای دریاچه ارومیه شریک کند در این راه رکاب بزند.

این دوچرخه‌سوار که برای اعلام وضعیت کنونی دریاچه ارومیه پا به رکاب شد، گفت: اگر امروز حال ما بد است، چون حال محیط زیست ما بد است. دوست داشتم در دهه پنجم زندگی خودم به زادگاه آبا و اجدادی خویش برگردم و این حرکت نمادین را برای جلب مشارکت مردم انجام دهم.

مهری‌خامنه با اشاره به طرح سه‌شنبه‌های بدون خودروی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: زندگی همه ما تبدیل به زندگی ماشینی شده است؛ بنابراین سه‌شنبه‌ها فرصت‌خوبی است تا از این سبک زندگی فاصله بگیریم و به زندگی عادی خود برگردیم.

وی در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره زمان رسیدن به دریاچه خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، پنج‌شنبه به زادگاه پدری و مادری خود، خامنه می‌رسم و روز جمعه نیز در کنار دریاچه ارومیه خواهم بود.

مهری‌خامنه هدف بعدی خود را سفر به کشور ارمنستان و دریاچه‌سوان و در ادامه سایر دریاچه‌های در حال انقراض و خشکی عنوان کرد.

مردم نسبت به احیای دریاچه ارومیه مطالبه‌گرانه‌تر رفتار کنند

همچنین، مدیر دفتر برنامه و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه صبح امروز در مراسم آغاز حرکت نمادین دوچرخه‌سوار کشورمان به سمت دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه طی سه سال اخیر معطوف به برنامه‌های سازه‌ای شامل لای‌روبی رودخانه‌ها، رهاسازی آب از سدها و... بوده است، اظهار داشت: امسال اقدامات صرفه‌جویانه با اتکا به مشارکت مردم آغاز می‌شود.


مسعود تجریشی با بیان اینکه بحث ذخیره ارزش غذایی در کشور ما جا نیفتاده است، ادامه داد: عمده فعالیت‌های ستاد معطوف به تقویت ذخیره ارزش غذایی است و سعی داریم به سمت تولیداتی حرکت کنیم که امکان صادرات داشته باشند. در این زمینه‌ها تجربه کافی نداریم و شرایط مستلزم آن است که وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی وارد کار شوند.

وی با تأکید بر اینکه با صرف قیمت‌گذاری کارها پیش نمی‌رود، تصریح کرد: تا وقتی که مردم با بخش خصوصی وارد کار نشوند، دولت به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد.

تجریشی با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 92 و در پی قول آقای روحانی مبنی بر احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد، تأکید کرد: ستاد طی این سال‌ها تلاش داشت با همکاری دانشگاه‌ها و مردم کار خود را پیش ببرد.

وی یادآور شد: دانشگاه شریف جزو مجموعه‌هایی است که همواره با ستاد دریاچه ارومیه همکاری و مشارکت داشته است. امسال سال سوم است که از برنامه 10 ساله ستاد احیای دریاچه ارومیه طی می‌شود و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.

مدیر دفتر برنامه و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه در سال نخست شروع کار ستاد به کمک 700 متخصص و دانشگاهی برنامه‌ای به تصویب هیأت وزیران رسید، گفت: سعی داریم با کاهش 40 درصدی مصرف آب با 60 درصد باقیمانده به تولیدات بیشتر برسیم.

تجریشی افزود: در سال دوم عمده فعالیت‌ها به این سمت حرکت کرد که اقدامات سازه‌ای انجام شد و در آبان‌ماه سال قبل فعالیت‌هایی چون اتصال سیمین‌رود به زرینه‌رود، لای‌روبی رودخانه‌ها و مدیریت بهتر آب انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه دریاچه ارومیه در حال حاضر به واسطه این اقدامات توانسته به وضعیت تثبیت برسد، خاطرنشان کرد: در ماه‌های شهریور و مهر به‌دلیل افزایش دما و تبخیر انتظار می‌رود مجدداً شمال و جنوب دریاچه جدا شوند.

تجریشی با بیان اینکه اقدامات هفت سال آینده ستاد بر افزایش سطح دریاچه با کمک و مشارکت مردم معطوف خواهد بود، اظهار امیدواری کرد که افرادی چون محمدرضا مهری‌خامنه دوچرخه‌سواری که قرار است از دانشگاه شریف تا دریاچه ارومیه رکاب بزند، بتوانند کمک‌رسان ستاد در احیای دریاچه ارومیه باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعه‌ای در سطح مزرعه و معیشت مردم با تأمین مالی توسط کشور ژاپن و با همکاری فائو، دانشگاه تبریز و دانشگاه واخنینگن هلند شروع شده است، ادامه داد: سعی داریم طی دو سال آینده تجربیات بین‌المللی را اجرایی کنیم و از اینجا به بعد نقش مردم و خیرین پررنگ‌تر می‌شود.

مدیر دفتر برنامه و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تأکید بر اینکه باید مردم نسبت به احیای دریاچه ارومیه مطالبه‌گرانه‌تر رفتار کنند، تصریح کرد: شفاف‌سازی ستاد دریاچه ارومیه نیز در راستای مطالبه‌گر شدن مردم است.

تجریشی با بیان اینکه یکی از خصوصیات ماه رمضان تشنگی است، یادآور شد: اگر دریاچه از بین برود، کل مردم منطقه تشنه می‌مانند و پیغام این دوچرخه‌سوار در این ماه با وضعیت دریاچه ارومیه ارتباط دارد. حرکت نمادین این دوچرخه‌سوار شروع خوبی برای ورود مردم به صحنه و مطالبه‌گری آنها است.

گفتنی است، در این مراسم نمادین، مجید تفرشی، کارشناس ارشد معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز حضور داشت.



پیام مراسم

در ادامه پیامی نیز از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه به مناسبت مراسم قرائت شد. " امروز زنگ خطر پایان دومین دریاچه شور دنیا موقتا خاموش شده است. اما برای پایان دادن به این اتفاق نیاز به حمایت همه جانبه مردم ایران زمین است . بزرگترین دریاچه داخلی ایران که بیش از حدود 13 هزار سال است از عمرش می گذرد و برای اولین بار خشک شده است دوباره امروز باید جان تازه ای بگیرد و قد علم کند . دریاچه ای که عشق و مهربانی را سالیان دراز نثار مردم کشور و منطقه کرده است. اما متاسفانه در سال های اخیر، خود گرفتار کم مهری ها و بی تدبیری هایی شده که نفس این دریاچه را به شمارش انداخته است.

بی تدبیری که با ورود دولت امید رخت بربسته و با همت دست اندرکاران ستاد احیای دریاچه و لطف مردم آذربایجان زندگی دوباره به دومین دریاچه آب شور جهان بازگشته است.

حال امروز یکی از جوانان ایران زمین با عظمی استوار به سوی دریاچه ارومیه رکاب می زند تا پیام احیاء، پایداری و استقامت این دریاچه را به گوش مردم برساند .

تا بدین ترتیب حمایت همه جانبه مردم غرب کشور را به سمت دریاچه ای که از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرده را جلب کند. دریاچه ای که در خطر خشک شدن کامل قرارداشت. اما اکنون تا حدودی از این خطر دور شده است. خطری که تقریبا تمامی تالاب های کشور را دربر گرفته است.

این خطر نیز بدون حمایت تمامی مردم کشور از بین نمی رود. نمی توان این ذخایر حیاتی را حفظ کرد و زندگی نسل های آینده را که همه در قبال آنها مسوول هستند، تضمین کرد./


A-950329-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید