Iranian Agriculture News Agency

سابقه 15 ساله عشایر خراسان رضوی در پرواربندی؛

پرواربندی مشروط 450 هزار دام عشایری در خراسان رضوی/ افزایش 22 کیلوگرمی وزن لاشه‌ها در چرخه پرواربندی

استان خراسان رضوی پیشرو در اجرای طرح پرواربندی است که در صورت تخصیص اعتبار امکان پرواربندی 450 هزار دام عشایری وجود دارد.

پرواربندی مشروط 450 هزار دام عشایری در خراسان رضوی/ افزایش 22 کیلوگرمی وزن لاشه‌ها در چرخه پرواربندی


معاون امور عشایر استان خراسان رضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: پرواربندی دام‌ها با مشارکت عشایر و شبکه‌های تعاونی، در این استان سابقه‌ای 15 ساله دارد.

محسن جلالیان افزود: به دلیل کمبود نقدینگی، عشایر استان خراسان رضوی مجبور به فروش دام‌های خود در وزن کمتر از 20 کیلوگرم بودند، اما در قالب طرح خرید امانی، پرواربندی دام‌ها شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تأمین اعتبار طرح فوق توسط شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی انجام شد که از 15 سال پیش تاکنون ادامه دارد.

جلالیان ادامه داد: دام‌هایی که در چرخه پرواربندی وارد می‌شوند، حداقل به وزن زنده 45 کیلوگرم می‌رسند و سپس کشتار می‌شوند و علاوه بر آن هر رأس دام حدود 11 کیلوگرم افزایش وزن در لاشه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اصلاح تغذیه در کنار پرواربندی دام‌های عشایر باعث شده است که در مجموع وزن لاشه نسبت به گذشته 22 کیلوگرم افزایش داشته باشد.

معاون امور عشایر استان خراسان رضوی با اعلام اینکه پرواربندی دام‌ها به افزایش ارزش افزوده برای عشایر کمک می‌کند، یادآور شد: این طرح با استقبال خوبی روبه‌رو شده است، به شرطی که اعتبارات مورد نیاز تأمین شود.

جلالیان تأکید کرد: در سال گذشته با اختصاص اعتبار 24 میلیارد تومان، 175 هزار رأس دام عشایر پروار شد که در صورت افزایش اعتبار، حداقل 450 هزار رأس دام عشایری امکان پرواربندی دارد.

وی میزان گوشت تولیدشده در استان خراسان رضوی توسط عشایر را 12 هزار تن برشمرد و اظهار داشت: به‌دلیل میهمان‌پذیر بودن استان، این حجم از تولیدات در داخل استان به مصرف می‌رسد و صادرات بخشی از دام‌های زنده نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود.


وجود 750 خانوار کوچ‌رو در خراسان رضوی

معاون امور عشایر استان خراسان رضوی با اعلام اینکه حدود 750 خانوار کوچ‌رو در استان وجود دارد، گفت: جمعیت عشایر استان خراسان رضوی هفت‌هزار خانوار عشایری است که حدود 15 درصد آنها کوچ بلندمدت به خارج از استان و 45 درصد نیز کوچ‌های متوسط دارند.

جلالیان پایین بودن قیمت فروش دام را مهم‌ترین مشکل عشایر برشمرد و افزود: بارندگی‌های مناسب، مراتع را در وضعیت مناسبی قرار داده است و تأمین علوفه و آب نیز مشکل خاصی ندارد، اما پایین بودن قیمت فروش دام، عشایر را متضرر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که شرکت پشتیبانی امور دام برنامه‌ای برای خرید گوشت دام سبک ندارد، نوسانات بازار و همزمانی عرضه، شرایط اقتصادی عشایر را دچار مشکل کرده است.

جلالیان ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم دام زنده پروارشده در استان خراسان رضوی از 12 هزار تومان به کمتر از 10 هزار تومان تنزل یافته است، در حالی که هر کیلوگرم گوشت لخم گوسفند در قصابی‌ها 27 هزار تومان به فروش می‌رسد.


تهیه خوراک کامل برای افزایش وزن دام‌های عشایر

معاون امور عشایر استان خراسان رضوی از اجرای طرحی سه ساله برای افزایش وزن دام‌ها خبر داد و تصریح کرد: با همکاری مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان خراسان رضوی، طرحی تهیه شد که به‌موجب آن ضریب تبدیل در دام‌ها افزایش یابد.

وی یادآور شد: در حالت عادی دام‌ها در ازای مصرف 10 کیلوگرم علوفه، یک کیلوگرم افزایش وزن خواهند داشت، در حالی که میزان مصرف با علوفه کامل که مشتمل بر کنسانتره و سایر مکمل‌ها است به 6.7 کیلوگرم می‌رسد و همان افزایش وزن تکرار می‌شود./

M-950329-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید