Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور:

جهاد کشاورزی با حداقل امکانات بیشترین بهره وری را در اجرای اقتصاد مقاومتی داشت

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنظیم و مدیریت صحیح سیاست های بازرگانی نقش مهمی در پایداری تولید محصولات کشاورزی داشته است.

جهاد کشاورزی با حداقل امکانات بیشترین بهره وری را در اجرای اقتصاد مقاومتی داشت

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی امروز در نشست مشترک با دبیر و اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور با بیان این این که تجربه تلخ کاهش تعرفه شکر درسال های 84 و 85 موجب واردات 2.5 میلیون تنی شکر و کاهش شدید و ناپایداری تولید این محصول راهبردی شد،اظهار داشت: در دو سال اخیر با تنظیم سیاست های تجاری کشاورزی و مدیریت مناسب تولید شکر به 1.5 میلیون افزایش یافت و رکورد تولید این محصول در کشور شکسته شد.
در این نشست، معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور نیز با بیان این که خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی با حداقل امکانات و اعتبارات بیشترین پیشرفت و بهره وری را در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی داشته است،تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی می تواند الگوی سایر دستگاه های اجرایی کشور در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی باشد.
دژپسند با اشاره به محدودیت های مالی کشور گفت: باید تلاش کنیم با حداقل امکانات، بیشترین بهره وری را در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در بخش های مختلف اقتصادی داشته باشیم.
در این نشست، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز تخصیص کافی و به موقع اعتبارات را برای رعایت زمان بندی اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی ضروری عنوان کرد و افزود: در صورت تامین کافی و به موقع اعتبارات، این وزارت آمادگی دارد سالانه 400 هزار هکتار از اراضی مستعد را به سامانه های نوین آبیاری تجهیز کند.
در این نشست، آقامحمدی عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز در سخنانی با اشاره به مولد بودن و کارآمدی بخش کشاورزی در اقتصاد کشور بر لزوم تبیین نقش و توانمندی های بخش کشاورزی برای جذب سرمایه گذاری ها در این بخش تاکید کرد.
وی اضافه کرد: لازم است اطلاع رسانی گسترده تری از اهمیت و پیشرفت برنامه های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی برای آگاهی افکارعمومی انجام شود.
همچنین در این نشست، برخی از مجریان طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی گزارش از اجرای این طرح ها در سال 94 و برنامه های پیش بینی شده سال جاری ارایه کردند.
مجری طرح پرورش ماهی در قفس در این نشست با بیان این که سال گذشته با اجرای طرح پرورش ماهی در قفس 4 هزارتن ماهی تولید شد،برنامه امسال این طرح را تولید 20 هزارتن ماهی عنوان کرد و افزود: با اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در سال 96 پیش بینی شده 50 هزارتن ماهی تولید شود.
اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست مشترک میزان عملیات اجرا شده برای توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی در سال گذشته را 105 هزار هکتار اعلام کرد و گفت:اجرای طرح توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی امسال در سطح 150 هزار هکتار از اراضی پیش بینی شده است.
وی میزان عملیات اجرایی طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی استان های خوزستان و ایلام را 312 هزار هکتار اعلام کرد و در خصوص اجرای سامانه های نوین آبیاری گفت:تجهیز 250 هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری برای سال جاری پیش بینی شده که با اجرای آن 1.1 میلیارد مترمکعب در آب صرفه جویی می شود.
در این نشست مشترک،همچنین طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گزارشی از برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت متناسب با اقلیم و منابع آب و انتقال کشت محصولات به ویژه سبزی و صیفی به داخل گلخانه ها به منظور افزایش بهره وری و کاهش مصرف اب خبر داد و گفت که 4400 هکتار گلخانه در دست ساخت و طی مراحل اجرایی می باشد.
وی افزود: تولید 18 میلیون نهال گواهی شده نیز در دستور کار قرار دارد.
اسفندیاری پور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح محوری گندم نیز در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت افزایش عملکرد گندم در واحد سطح، پیش بینی کرد: امسال 10 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شود.
در پایان این نشست مقرر شد سایر مجریان طرح های اقتصاد مقاومتی در جلسه آتی گزارش اقدامات خود را ارایه کنند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید