Iranian Agriculture News Agency

نابودی ذخایر ممنوعه آب غرب کشور


یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه سالانه ۸۴ سانتی متر از سطح آب دشت‌های ممنوعه کردستان کاسته می‌شود، گفت: این مشکل باعث نشست زمین خواهد شد.

به گزارش مهر، اقبال شانظری با اعلام افت سالانه ۸۴ سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های ممنوعه کردستان گفت: مساحت سه دشت ممنوعه در شرق استان کردستان برابر با یک هزار و ۲۷۰ کیلومتر مربع است که از زمان شروع مطالعات تاکنون با حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: به طور کلی هشت دشت در سطح استان کردستان وجود دارد که از این تعداد سه دشت در مناطق شرقی استان واقع شده و به علت کسری مخزن و افت سطح آب‌های زیرزمینی در فهرست دشت‌های ممنوعه قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به مساحت دشت‌های ممنوعه استان که شامل دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی می‌شود گفت: مساحت سه دشت ممنوعه در شرق استان کردستان برابر با یک هزار و ۲۷۰ کیلومتر مربع است که از زمان شروع مطالعات تاکنون با حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه بوده است.

شانظری افزود: به طور متوسط میانگین حجم کسری مخزن در هر سال در دشت‌های ممنوعه استان، حدود ۲۲ میلیون مترمکعب است که سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی سالانه به میزان ۸۴ سانتی متر شده که منجر به نشست زمین می‌شود.

وی درباره اقدام‌های صورت گرفته و درحال انجام توسط آب منطقه ای در راستای تقویت این آبخوان‌ها گفت: نصب کنتورهای هوشمند، برگزاری گردهمایی‌های تخصصی آگاهی بخشی برای کشاورزان، تشکیل تشکل‌های آب بران، انجام برنامه‌های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب و از همه مهم‌تر انسداد چاه‌های غیرمجاز و کنترل بهره برداری چاه‌های دارای پروانه توسط گروه‌های گشت و بازرسی از جمله اقداماتی است که در این راستا در مناطق ممنوعه استان انجام شده است.

شانظری خاطرنشان کرد: اقدامات مذکور در سایر دشت‌های استان کردستان که جزو دشت‌های آزاد هستند نیز با جدیت انجام می‌شود تا از مشکلات بعدی و تبدیل شدن آن‌ها به دشت‌های ممنوعه جلوگیری شود.

وی در خصوص تخلفاتی که در کنتورهای هوشمند صورت می‌گیرد به کشاورزان هشدار داد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله شکستن پلمپ تابلوهای برق و یا دستکاری کنتورهای هوشمند از سوی کشاورزان، بر اساس ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب با متخلفان از طریق مراجع قضایی برخورد جدی و قانونی می‌شود لذا کلیه بهره برداران موظف به استفاده درست و نگهداری صحیح و اصولی از این تجهیزات هستند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو از بهره‌برداران و کشاورزان استان کردستان در خصوص استفاده بهینه از منابع آبی درخواست کرد الگوی کشت را به ویژه در مورد محصولات پُرمصرفی مانند سیب زمینی، یونجه، چغندر قند و هندوانه به درستی رعایت کنند و از هرگونه افزایش اراضی بیشتر از مفاد پروانه بهره‌برداری خودداری شود.

وی تاکید کرد: بهره‌برداران از هرگونه فروش آب به اراضی دیم مجاور، استفاده از چاه‌های دارای مصرف غیرکشاورزی در مصارف کشاورزی، استفاده از موتور و منصوبات فراتر از مفاد پروانه بهره برداری و دستکاری ادوات و دستگاه‌های اندازه گیری به ویژه کنتورهای هوشمند آب و برق اکیداً خودداری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید