Iranian Agriculture News Agency

سرمایه‌گذاری هلدینگ اروپایی برای کشت زعفران در افغانستان/ افغان‌ها زعفران ایرانی را بدون تعرفه به هند صادر می‌کنند

هلدینگ فرانسه، هلند، ایتالیا و اسپانیا در کشور افغانستان با سرمایه‌گذاری صدها میلیاردی زمینه تصاحب بازار انحصاری زعفران ایران را فراهم کرده و افغان‌ها با پشتیبانی آمریکا و هندوستان، بازارهای زعفران خود را تثبیت می‌کنند.

سرمایه‌گذاری هلدینگ اروپایی برای کشت زعفران در افغانستان/ افغان‌ها زعفران ایرانی را بدون تعرفه به هند صادر می‌کنند


نایب‌رئیس شورای عالی زعفران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سرمایه‌گذاری هلدینگ فرانسه، هلند، اسپانیا و ایتالیا در کشور افغانستان برای تولید زعفران و پشتیبانی آمریکا تهدیدی برای زعفران ایرانی در بازار بوده که مغفول واقع شده است.

غلامرضا میری افزود: هلدینگ کشورهای اروپایی از پنج سال گذشته با شدت یافتن قاچاق پیاز زعفران شکل گرفت و اکنون اخبار موثقی از سرمایه‌گذاری صدها میلیاردی این هلدینگ برای تصاحب زعفران در دهه آینده توسط تأمین‌کننده ضعیفی به‌نام افغانستان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا نیز اعلام کرده بازار 40 تنی مصرف خود را برای زعفران تولیدشده افغانستانی در اختیار این هلدینگ قرار می‌دهد.

میری ادامه داد: هلدینگ اروپایی بنا دارد بر پایه دانش فنی و بهره گیری از مکانیزاسیون مناسب با اعمال استانداردهای بهداشتی اروپا و آمریکا زعفران در افغانستان را پرورش دهد.

وی تصریح کرد: اخبار رسیده از چگونگی فعالیت هلدینگ اروپایی نشان می‌دهد با دادن روزانه سه دلار به یک کارگر و نیروی ارزان‌قیمت امسال حدود سه تن زعفران کیفی به بازارهای صادراتی ارسال شده است.

میری یادآور شد: از آنجا که تولید زعفران طی 300 سال گذشته در ایران تغییر پیدا نکرده و شیوه سنتی نیز با استانداردهای بهداشتی تطبیق کاملی ندارد، شروع تولید زعفران در افغانستان، هشداری برای بازارهای صادراتی کشورمان است.

وی تأکید کرد: کشت زعفران به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود و بعد از مرحله آماده‌سازی و باردهی، با سرعت بالایی ادامه پیدا می‌کند؛ لذا امکان آنکه افغانستان در سده 1400 نظیر کالیفرنیا ایران را در تولید زعفران پشت سر بگذارد، وجود دارد.


هندوها، تعرفه ترجیحی بازار خود را برای افغان‌ها برداشتند

نایب‌رئیس شورای عالی زعفران اظهار داشت: علاوه بر کشورهای مذکور، هندوستان نیز تعرفه ترجیحی کالا به بازارهای خود را برای افغانستان برداشت.

میری همچنین گفت: هم‌اکنون زعفران ایرانی به نام افغانستان و از مرزهای این کشور به هندوستان می‌رود.

وی در ادامه افزود: ورود زعفران به افغانستان غیرقانونی است، اما حجم قابل توجهی زعفران به‌صورت قاچاق وارد این کشور شده و به‌صورت بسته‌بندی شده برخی برندهای ایرانی که جعبه‌های خالی آن از داخل کشور تأمین شده بسته‌بندی و به هندوستان می‌رود.


بازار سیاه پیاز زعفران رونق گرفت

نایب‌رئیس شورای عالی زعفران خاطرنشان کرد: همزمان با سرمایه‌گذاری هلدینگ اروپایی، بازار فروش پیاز زعفران رونق بی‌نظیری پیدا کرده است.

میری ادامه داد: قیمت پیاز زعفران از دامنه طبیعی آن خارج شده و به ارقام قابل توجهی رسیده است تا از سادگی برخی تولیدکنندگان استفاده شده و زمینه خارج کردن پیاز از زمین زعفران‌کاری و خروج آن از کشور مهیا شود.


رقابت چین و افغانستان برای پیاز زعفران ایرانی

وی تصریح کرد: علاوه بر افغانستان، حضور تاجران چینی نیز در خراسان جنوبی برای خرید محموله‌های پیاز زعفران به وفور دیده می‌شود.

میری یادآور شد: چینی‌ها نیز برای تمرکز بر بازار زعفران که صدها سال انحصار آن در اختیار ایران بوده است، خیز برداشته‌اند.


زعفران ایرانی متولی ندارد

نایب‌رئیس شورای عالی زعفران تأکید کرد: در حالی تغییرات نگران‌کننده‌ای در اطراف ایران وجود دارد که زعفران در ایران همچنان فاقد متولی است.

وی اظهار داشت: برنامه جامع زعفران که در مجلس گذشته توفیقی نداشت، دوباره در مجلس دهم به کمیسیون کشاورزی می‌رود به امید آنکه برای طلای سرخ ایرانی چاره‌اندشی قانونی شود.


زعفران تولید مظلوم کویر

میری همچنین گفت: اکنون روستاهای جنوب خراسان جنوبی آبی برای شرب ساکنان ندارند، در چنین زمین عطشناکی، تنها گیاه زعفران است که رشد پیدا می‌کند.

وی در پایان افزود: این طلای کم‌آب از موهبت‌های الهی است که نه‌تنها معیشت مردم منطقه، بلکه دروازه‌های تازه‌ای برای کشور ایران به بازارهای بین‌المللی به‌شمار می‌رود که هنوز به چشم نیامده است./

F-950330-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید