Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر در گفت‌وگو با ایانا:

تنها یک‌چهارم عشایر کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند/ عدم پرداخت غرامت و پوشش ناکامل، موانع اساسی برای بیمه دام عشایر

در حال حاضر از 212 هزار خانوار عشایری حدود 45 هزار خانوار یعنی یک‌چهارم آنها تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر هستند.

تنها یک‌چهارم عشایر کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند/ عدم پرداخت غرامت و پوشش ناکامل، موانع اساسی برای بیمه دام عشایر


در حال حاضر از 212 هزار خانوار عشایری حدود 45 هزار خانوار یعنی یک‌چهارم آنها تحت پوشش صندوق بیمه روستاییان و عشایر هستند.

مدیرکل دفتر امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت بیمه دام و اجتماعی عشایر گفت: به‌دلیل صعب‌العبور بودن مناطق عشایری، تفاهم‌نامه‌ای با صندوق بیمه محصولات کشاورزی منعقد شده که به‌موجب آن کارگزاری‌های عشایری مسئولیت عملیات بیمه‌ای را عهده‌دار و نظارت بر آن توسط تعاونی‌های عشایری انجام شود.

محمد کریمی افزود: از 24 میلیون رأس دام سبک عشایری موجود در کشور، حدود سه میلیون و 700 رأس یعنی 22 درصد تحت پوشش بیمه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که قبل از سال 1392 تعداد دام‌های بیمه‌شده کمتر از هشت درصد بود، در سال 1393 به 15 درصد و در سال گذشته این تعداد به 22 درصد ارتقاء یافت، اما تا پوشش کل دام‌های عشایری فاصله داریم.

کریمی ادامه داد: با توجه به آنکه وضعیت معیشت عشایر ارتباط مستقیمی با حوادث مختلف ازجمله بیماری‌ها و خشکسالی دارد، آسیب‌پذیری دام‌ها و عشایر بسیار بالا است و در این راستا باید بحث بیمه جدی‌تر گرفته شود.

وی تصریح کرد: به‌دلیل کمبود بودجه به ویژه در سال جاری، پرداخت غرامت بیمه‌شدگان به تأخیر افتاده است و علاوه بر آن دام‌های زیر سه ماه که آسیب‌پذیری بیشتری نیز دارند، از شمول بیمه خارج است که این عوامل رغبت عشایر را کاهش داده است.

کریمی یادآور شد: اگر پرداخت غرامت‌ها به‌موقع بوده و همکاری لازم با کارگزاری‌های عشایر از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی انجام شود، به‌طور قطع عشایر بیشتری دام‌های خود را بیمه می‌کنند.


تنها 45 هزار خانوار عشایری تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند

مدیرکل دفتر امور تعاونی‌ها و نظام بهره‌برداری سازمان امور عشایر درباره بیمه اجتماعی عشایر تأکید کرد: از 212 هزار خانوار عشایری حدود 45 هزار خانوار تحت پوشش بیمه اجتماعی صندوق بیمه روستاییان و عشایر قرار دارند.

وی اظهار داشت: دو سال از عمر بیمه اجتماعی عشایر می‌گذرد و امیدواریم تعداد بیمه‌شدگان رو به افزایش باشد.

کریمی همچنین گفت: از مسئولان بیه اجتماعی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی درخواست می‌شود به تشکل‌های عشایری و تعاونی‌ها برای کمک به بیمه اجتماعی، اعتماد کنند.

وی در پایان افزود: اگر کارگزاری‌های بیمه از بین تشکل‌ها بوده و ارزیابی نیز توسط اتحادیه انجام شود، تعداد بیمه‌شدگان به‌طور قطع افزایش خواهد یافت./

M-950330-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید