Iranian Agriculture News Agency

برای حل مشکل ریزگردها صورت می‌گیرد:

باز کردن گره‌های "سخت" با دستان "ظریف"

دولت تدبیر و امید نشان داد پذیرای انتقادات است و همان‌طور که رئیس جمهوری در افطاری با اصحاب رسانه‌ها تأکید کرد "دولت ضمن اینکه به رسانه نیاز دارد، باید بتواند با رسانه‌ها ارتباط و تعامل داشته باشد." لذا به‌دنبال نقدهایی که در برخی رسانه‌ها به آغاز دوباره ریزگردها و تهدید سلامت مردم استان‌های غرب نشین ایران وارد شد...

باز کردن گره‌های "سخت" با دستان "ظریف"

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا):

دولت تدبیر و امید نشان داد پذیرای انتقادات است و همان‌طور که رئیس جمهوری در افطاری با اصحاب رسانه‌ها تأکید کرد "دولت ضمن اینکه به رسانه نیاز دارد، باید بتواند با رسانه‌ها ارتباط و تعامل داشته باشد." لذا به‌دنبال نقدهایی که در برخی رسانه‌ها به آغاز دوباره ریزگردها و تهدید سلامت مردم استان‌های غرب نشین ایران وارد شد و حتی برخی هواداران رئیس سازمان محیط زیست را از حجم انتظارات -با توجه به اختیارات معصومه ابتکار در این موضوع- رنجاند؛ مسئولان ارشد برای بازکردن گره از راه هم‌فکری و هم‌افزایی دور هم نشستند تا مشخص شود، نه تنها آنها از نقدهای به‌جا یا نابه‌جا رنجیده خاطر نشده‌اند، بلکه با درک دلایل آزردگی منتقدان، بیشتر به‌دنبال اتخاذ راهکارهای اجرایی برای حل مشکل و مقابله با آن هستند. گره‌ای که به زعم کارشناسان انصافاً تنها به دست معصومه ابتکار باز نخواهد شد و همیاری تمام مسئولان به‌ویژه وزارت خارجه را نیز می‌طلبد.


در جلسه بزرگان مسئول برخورد با ریزگردها چه گذشت؟

در این جلسه که به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور برگزار شد، ضمن آن که آخرین وضعیت ورود ریزگردها به کشور مورد بررسی قرار گرفت، مقرر شد تا تصمیمات لازم جهت مقابله با این پدیده از سوی مسئولان ذی‌ربط ارائه شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه منشاء حداقل 80 درصد ریزگردها در خارج از کشور است، از تأکید رئیس جمهوری بر حل این موضوع و پیگیری آن از سوی وزارت امور خارجه خبر داد.

اسماعیل نجار با اشاره به بررسی موضوع ریزگردها در این جلسه، گفت: برابر گزارش‌ها استان‌های ایلام، کردستان، خوزستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، قم و تهران درگیر موضوع ریزگردها هستند؛ ریزگردهایی که منشاءشان خارجی بوده و تلاش گسترده‌ای برای مهار و مقابله با آن از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های داخلی شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مهار ریزگردها افزود: یکی از مواردی که در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت، ورود سازمان‌های بین‌المللی برای مهار ریزگردها در کشورهای خارجی است. متأسفانه سه کشور عراق، سوریه و عربستان منشاء ریزگردهایی هستند که وارد کشور ما می‌شوند که هرکدام از این کشورها مشکلات خاص خود را دارند و کشور عربستان نیز اهتمام جدی در مقابله با ریزگردها ندارد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، کانون ریزگردهایی که از کشور عراق به سمت ایران می‌آیند، عمدتاً جزو مناطقی است که تحت اشغال داعش است. از این رو طبیعی است که این کشور موضوع امنیت را اولویت اول خود قرار داده و چندان فرصتی برای رسیدگی به مهار ریزگردها نداشته باشد. به همین دلیل تصمیم بر این شد که با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و همراهی سازمان‌های بین‌المللی برای مهار ریزگردها تلاش شود.

نجار با بیان اینکه منشاء 80 درصد ریزگردهای داخل کشور خارجی است، خاطرنشان کرد: بنده، ریاست سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه در مجامع بین‌المللی پیگیر موضوع ریزگردها و راهکارهای مقابله با آن بوده و خوشبختانه نتایج قابل قبولی نیز به دست آمده، اما اینها کافی نیست.

وی با اشاره به ریزگردهایی که ممکن است منشاءشان داخل کشور باشد، ادامه داد: در این زمینه اقدامات مختلفی انجام شده و در دست انجام است. تصمیم بر این شد تا از سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و فعال در حوزه مقابله با ریزگردها حمایت شده و در داخل کشور نیز از طریق درختکاری و ترمیم پوشش گیاهی نسبت به مهار ریزگردها اقدام شود. البته اقدامات دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته است.


تأکید ویژه دولت و رئیس جمهوری بر حل موضوع ریزگردها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر اینکه دولت و شخص رئیس جمهوری اهتمام ویژه‌ای برای حل موضوع ریزگردها دارند، تصریح کرد: رئیس جمهوری پیگیر این موضوع است و همواره بر حل این مشکل تأکید کرده است؛ اما باید توجه داشته باشیم که کانون ریزگردها خارجی است و خود کشورها باید وارد عمل شده یا سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه اقدام کنند.

نجار درباره اقدامات موضوعی انجام‌شده برای مقابله با ریزگردها در داخل کشور نیز به ایسنا یادآور شد: ما از اوضاع پیش‌آمده برای هم‌وطنان‌مان به‌شدت ناراحت بوده و تمام تلاشمان را برای حل این موضوع خواهیم کرد. در مناطقی که درگیر گردوغبار هستند، موضوع تعطیلی ادارات و همچنین تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه مورد تصویب قرار گرفته و تا آنجا که من اطلاع دارم، چند کارخانه شن و ماسه نیز در اطراف برخی شهرها تعطیل شده‌اند.


تصویب اعتبارات ویژه برای مقابله با ریزگردها

وی از تصویب اعتبارات ویژه برای مقابله با ریزگردها از سوی دولت خبر داد و تأکید کرد: سال گذشته بخشی از این اعتبارات محقق شده و امسال نیز اعتبارات ویژه‌ای برای مقابله با ریزگردها تصویب شده است که در گزارش برخی از سازمان‌ها در جلسه امروز مشخص شد که برخی از آنها حتی بیشتر از آنچه که برایشان مصوب شده بود در این زمینه هزینه کرده‌اند.

نجار مقابله با ریزگردها با توجه به منشاء خارجی آن را کاری بسیار گسترده دانست و اظهار داشت: امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده از طریق دیپلماسی خارجی و کمک دستگاه‌های مربوطه بتوانیم این موضوع را حل کنیم، اما واقعاً نمی‌توان زمان خاصی برای آن اعلام کرد.

این جلسه با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست،‌ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزرای کشور،‌ بهداشت، جهاد کشاورزی، دفاع، راه و شهرسازی، معاون سازمان علمی و فناوری، رئیس امور کشاورزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداران کرمانشاه،‌ خوزستان،‌ فارس، ‌ایلام و گلستان و نیز معاون علمی و فناوری رئیس اداره کشاورزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و هلال‌احمر تشکیل شده است.

گفته می‌شود کشور ایران به روی کمربند گرد و خاک جهان قرار دارد و منشاء گردوخاک هم صحراهای عربستان، شمال آفریقا و جنوب عراق است./

O-950331-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید