Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش مدیریت ذخایر آبزیان مؤسسه تحقیقات شیلات به ایانا خبر داد:

اعلام دلایل کاهش جمعیت ماهیان حلواسفید، صُبور و زمین‌کن/ ممنوعیت صید شاه‌میگو در آب‌های جنوبی

به‌دلیل بر هم خوردن توازن جمعیتی ماهیان خلیج فارس و دریای عمان در مقابل کاهش تعداد حلواسفید، صبور، زمین‌کن و شاه‌میگو؛ جمعیت گوازیم، حسبون و سفره‌ماهیان رو به ازدیاد است.

اعلام دلایل کاهش جمعیت ماهیان حلواسفید، صُبور و زمین‌کن/ ممنوعیت صید شاه‌میگو در آب‌های جنوبی

رئیس بخش مدیریت ذخایر آبزیان مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از تغییر ترکیب گونه‌های آبزیان خلیج فارس و دریای عمان طی 10 تا 15 سال اخیر خبر داد و گفت: نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف تنوع گونه‌های آبزیان در آب‌های جنوبی کشور تغییر کرده است.

تورج ولی‌نسب افزود: جمعیت گونه‌هایی چون حلواسفید، صبور و زمین‌کن از کاهش شدید برخوردار بوده و در مقابل گونه‌هایی چون سلطان‌ابراهیم (گوازیم)، حسبون و سفره‌ماهیان رو به افزایش است.

وی با اعلام اینکه توازن جمعیتی ماهیان خلیج فارس و دریای عمان بر هم خورده است، خاطرنشان کرد: ماهیان فرصت‌طلب از نظر غذایی، نتواسته‌اند خودشان را پایدار نگه دارند و ذخایرشان رو به ازدیاد است و در مقابل ماهیان حساس‌تر با کاهش جمعیت روبه‌رو هستند.

ولی‌نسب درباره علت تغییر در توازن گونه‌های دریایی ادامه داد: افزایش تردد کشتی‌های تجاری و صنعتی همراه با تخلیه آب توازن، آلودگی‌های نفتی، فاضلاب‌های خانگی، کارخانه‌ها و تغییر اقلیم از مهم‌ترین دلایل این تغییرات در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان است.

وی تصریح کرد: هرساله مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با انجام پروژه‌هایی تغییرات دریاها را رصد کرده و راهکارهای مدیریتی به سازمان شیلات و سایر ارگان‌ها پیشنهاد می‌دهد.


کاهش نسبی "مید"ماهیان در آب‌های جنوب کشور

رئیس بخش مدیریت ذخایر آبزیان مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام اینکه عده‌ای از گونه‌ها از کاهش نسبی جمعیت برخوردارند، یادآور شد: آمار جمعیتی ماهیان در مقایسه با سال‌های گذشته از کاهش نسبی برخوردار است، اما جمعیت شاه‌میگو و شیرماهیان با کاهش بسیار زیادی روبه‌رو است.

ولی‌نسب تأکید کرد: ممنوعیت صید ازجمله راهکارهایی است که به سازمان شیلات پیشنهاد شده و علاوه بر آن چون حلواسفید ذخیره مشترک ایران و کویت است، پروژه‌هایی مشترک برای بررسی عوامل کاهش در حال تدوین است.

وی اظهار داشت: برای بررسی علت کاهش ماهی صبور با کشور عراق نیز پروژه‌های مشترکی انجام خواهیم داد.

ولی‌نسب درباره گونه‌های رو به افزایش نیز گفت: صید تجاری سلطان‌ابراهیم و حسبون نیز در حال انجام است و فیله‌های آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد.

وی همچنین افزود: برنامه‌ریزی برای افزایش صید تجاری سفره‌ماهیان نیز امسال در دستور کار است.

ولی‌نسب در پایان کمبود اعتبارات تحقیقات را مهم‌ترین مشکل ارزیابی ذخایر برشمرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم بودجه بیشتری برای ذخایر دریایی اختصاص یابد تا بتوانیم به‌دنبال تکثیر ماهی حلواسفید و سایر گونه‌های در معرض انقراض باشیم./

M-950331-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید