Iranian Agriculture News Agency

با موافقت وزیر جهاد کشاورزی؛

طرح پهنه‌بندی ترویج به پنج استان افزایش یافت

طرح پهنه‌بندی ترویج در چهار استان به‌صورت پایلوت تدوین یافته بود که با نظر موافق وزیر جهاد کشاورزی، یک استان دیگر نیز برای اجرای این طرح، به دیگر استان‌ها اضافه شد.

طرح پهنه‌بندی ترویج به پنج استان افزایش یافت

طرح پهنه‌بندی ترویج در چهار استان به‌صورت پایلوت تدوین یافته بود که با نظر موافق وزیر جهاد کشاورزی، یک استان دیگر نیز برای اجرای این طرح، به دیگر استان‌ها اضافه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اردبیل، معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جلسه نظام نوین ترویج کشاورزی با محوریت کارگروه استانی برنامه‌ریزی و پشتیبانی استان اردبیل، با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی و دانشگاهی پیرامون نظام نوین ترویج کشاورزی، گفت: این طرح در شورای سیاست‌گزاری وزارت جهاد کشاورزی مطرح و پس از تحلیل و بررسی، قرار شد در برخی استان‌ها به‌صورت آزمایشی اجرایی شود.

کاظم خاوازی از مراکز جهاد کشاورزی به‌عنوان آخرین و مهم‌ترین حلقه ارتباطی وزارت جهاد کشاورزی با کشاورزان یاد کرد و افزود: مراکز جهاد کشاورزی، بارقه‌های امید در عرصه کشاورزی بوده و وزارت جهاد کشاورزی، نگاه ویژه‌ای به توسعه و تجهیز این مراکز دارد.

وی با اشاره به ضرورت تولید محتوای کاربردی در جهت بهبود و افزایش بهره‌وری در کشاورزی خاطرنشان کرد: تولید محتوای مناسب و کاربردی یکی از سیاست‌های مهم مرکز آموزش و ترویج کشاورزی محسوب می‌شود و مراکز خدماتی در سطوح شهرستانی و استانی می‌توانند در این عرصه به تولید محتوا بپردازند.

خاوازی با اشاره به لزوم توسعه و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی، پهنه‌بندی و مدیریت دانش به‌عنوان سه رکن اساسی پیشرفت، ادامه داد: اگر بتوانیم دانش فنی و اطلاعات روز کشاورزی را به‌ موقع به بهره‌برداران منتقل کنیم ترویج و توسعه به ‌سرعت محقق می‌شود که با اجرای طرح پهنه‌بندی می‌توان به نتایج ارزشمندی رسید.

وی با اشاره به وضعیت پهنه‌بندی کشاورزی تصریح کرد: شاخص‌های پهنه‌بندی متناسب با شرایط جغرافیایی کشور تنظیم شده و پس از بومی‌سازی آن برای هر منطقه، اجرایی خواهد شد.

معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: عرصه این پهنه‌ها با توجه به تنوع کشت کاملاً متفاوت است و مقرر شده در هر پهنه یک کارشناس مسئول حضور داشته باشد تا پاسخگوی مسائل مختلف آن پهنه و رابط فعال بین بخش با کشاورزان باشد.

خاوازی تأکید کرد: سامانه جامع مدیریت دانش در حال شکل‌گیری است و امیدواریم در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسیده و اجرایی شود.

در این جلسه ابتدا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل طی سخنانی اظهار داشت: در راستای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و با اجرای طرح نظام نوین ترویج در استان آخرین یافته‌های تحقیقاتی در بخش کشاورزی اردبیل به‌کار گرفته می‌شود و نقش ترویج انتقال آخرین یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی به زارعان است.

عدیل سروی افزود: ترویج ارائه، اشاعه، توزیع و تنفیذ ایده‌های نو و پدیده‌های جدید علمی است و به‌دلیل جایگاه خاصی که در حلقه تولید دارد می‌تواند به عنوان پل ارتباطی بین مراکز تحقیقاتی و زارعان عمل کند.

در این جلسه همچنین رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: استان اردبیل تنها استانی است که الگوی کشت با هماهنگی ترویج استان برای کلیه شهرستان‌ها به تفکیک تدوین شده است.

حسین کربلایی‌خیاوی با تأکید بر استفاده از ظرفیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در توانمندسازی مروجان پهنه و کارشناسان خاطرنشان کرد: رویکرد ما در ترویج تلفیقی و مشارکتی است و بایستی از تمامی منابع جهت خدمات‌دهی ترویج استفاده کنیم تا بتوانیم دانش حاصل از یافته‌های تحقیقاتی را در عرصه‌های کشاورزی به‌کار گیریم./

J-950401-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید