Iranian Agriculture News Agency

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران به ایانا خبر داد:

صید 120 هزار تنی ماهیان از فراساحل/پرداخت 22 میلیارد تومان به ناوگان دزدزده

با تصویب دستورالعمل ملی هماهنگی صید در آب‌های فراساحل امنیت برقرار شده و صید 120 هزار تنی تن‌ماهیان که هرساله انجام می‌شود، افزایش یابد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مدیریت ناوگان‌های آب‌های دور نیاز به هماهنگی بین دستگاهی بیشتری داشت و در این راستا دستورالعملی ملی تهیه شد.

علی‌اصغر مجاهدی افزود: بر اساس این پیش‌نویس، وظایف و مسئولیت‌های 10 سازمان و دستگاه اجرایی احصاء شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صیادان ایرانی برای صید تن‌ماهیان به آب‌های دور (فراساحل) می‌روند و از آمار 270 هزار تنی صید این ماهیان عظیم‌الجثه، 120 هزار تن از فراساحل انجام می‌شود.

مجاهدی با اعلام اینکه 800 شناور صیادی فعال در آب‌های دور داریم، ادامه داد: وجود ناامنی‌های موجود در دریاها، امداد و نجات‌های ضروری، کنترل و بازرسی و... برخی مشکلاتی است که در آب‌های مشترک هرساله شاهد آن هستیم.

وی تصریح کرد: دوسوم کره زمین را آب تشکیل می‌دهد و حدود 75 درصد این آب‌ها مشاع است، بنابراین نیازمند امنیت لازم و قوانین مناسب در این حوزه هستیم.


بهره‌مندی از خدمات کمیسیون‌های بین‌المللی با حل مشکلات بانکی

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران درباره وضعیت عضویت ایران در کمیسیون‌های بین‌المللی یادآور شد: ایران عضو کمیسیون تن‌ماهیان اقیانوس هند است و اگر مشکلات بانکی برای پرداخت حق عضویت هرچه سریع‌تر مرتفع شود، بهره‌وری از خدمات کمیسیون‌های بین‌المللی بهتر انجام می‌شود.

مجاهدی تأکید کرد: کشورهای عضو بر اساس ضریب پایبندی به قوانین صید هرساله مورد سنجش این کمیسیون قرار می‌گیرند، وضعیت ایران در این کمیسیون دارای ضریب 75 درصد است، در حالی که ضریب متوسط منطقه 55 است؛ بنابراین وضعیت کشورمان نزدیک به مطلوبیت، ارزیابی می‌شود.


پرداخت 22 میلیارد تومانی به ناوگان آسیب‌دیده از حمله دزدان دریایی

وی اظهار داشت: دستورالعمل ملی هماهنگی صید آب‌های فراساحلی دستگاه‌های مربوطه را برای جبران خسارت ناوگان‌ها ملزم می‌کند، به‌گونه‌ای که با مصوبه اخیر هیأت دولت 22 میلیارد تومان برای جبران خسارت ناوگانی که توسط دزدان دریایی آسیب دیده بود، مصوب کرد.

مجاهدی همچنین گفت: این مبلغ به‌زودی به ناوگان فوق پرداخت می‌شود.

وی در پایان افزود: افزایش امنیت در دریاها از این پس بیشتر می‌شود تا صیادان با آرامش خاطر به آب‌های دور سفر کنند./

M-950401-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید