Iranian Agriculture News Agency

کارشناس دامپروری در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

گاوهای آبستن به‌خاطر کمبود نقدینگی کشتار می‌شوند/ چالش‌های تجهیز دامداری‌های ایران به سیستم "فری‌استال"

وضعیت نامناسب دامداری‌ها در ماه‌های اخیر، زنگ خطری برای از دست رفتن سرمایه‌های ملی است که به گفته کارشناسان، چنانچه راهکاری اساسی در این مسیر ارائه نشود، در آینده با فاجعه روبه‌رو خواهیم بود.

گاوهای آبستن به‌خاطر کمبود نقدینگی کشتار می‌شوند/ چالش‌های تجهیز دامداری‌های ایران به سیستم "فری‌استال"


یکی از کارشناسان دامپروری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: اکنون وضعیت مالی دامدارها به قدری اسف‌بار است که برخی مجبورند گاوهای آبستن خود را به کشتارگاه فرستاده تا بلکه جبرانی برای ضرر و زیان‌شان باشد.

امین مرآتی با اشاره به اظهارات معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، مبنی بر مهندسی کردن جایگاه‌های دام با ارائه تسهیلات، افزود: اگرچه بسیاری از واحدها از مشکلات مدرن نبودن جایگاه‌ها رنج می‌برند، اما در عین حال سیستم‌های مطلوبی نیز در دنیا به فروش می‌رسد که استفاده آنها در ایران توجیه اقتصادی ندارد؛ زیرا در حال حاضر دامداران نمی‌توانند به ازای هر رأس دام، چند صد هزار تومان هزینه کرده و به‌عنوان مثال سیستم "فری‌استال" را پایه‌گذاری کنند.

به گفته وی، معمولاً وزارتخانه بر اساس دستورالعمل‌هایی کار می‌کند که بیشتر آنها در فضای بخش خصوصی، قابلیت اجرایی ندارند. اکنون دامدار، مشکل معیشتی دارد و نمی‌تواند به فکر مهندسی کردن جایگاه واحد خود باشد.

مرآتی معتقد است: دولت و بخش خصوصی، هر دو باید به فکر تغییر وضعیت موجود و بهبود اوضاع اقتصادی دامداران باشند تا این سرمایه بزرگ از دست نرود؛ بنابراین مهم‌تر از هر چیز، طرح‌ریزی برنامه‌ها و سیاست‌هایی به جز مشوق‌های صادراتی است که از ضرر مالی دامداران کاسته و آنها را از لحاظ مالی، قدرتمندتر کند./

V-950401-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید