Iranian Agriculture News Agency

دانشیار دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایانا:

افزایش قیمت مرغ، بلندمدت نیست

این روزها بحث افزایش قیمت مرغ در بازار، موجی از نگرانی را برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته است، اما برخی کارشناسان معتقدند که این موضوع، نمی‌تواند به سرانه مصرف آسیب بزند.

افزایش قیمت مرغ، بلندمدت نیست

دانشیار دانشگاه تهران امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بازار مرغ در رقابت کامل به‌سر می‌برد؛ بنابراین افزایش قیمت‌ها نمی‌تواند در بلندمدت اتفاق افتاده و سرانه مصرف را منفی کند.

حسن مهربانی‌یگانه، با اشاره به اینکه معمولاً نرخ‌های بازار در وضعیتی مطلوب برای مصرف‌کننده بوده، افزود: به‌عنوان مثال اگر این قیمت، به ناگهان افزایش یافته و به هفت‌هزار تومان در هر کیلوگرم برسد، از آن طرف، جوجه‌ریزی نیز سیر صعودی به خود گرفته و ترمز شتاب نرخ‌ها را می‌کشد؛ بنابراین در بیشتر مواقع، بازار در یک تعادل نسبی به‌سر می‌برد.

به گفته وی، چنین روندی باعث می‌شود که همیشه پیش‌بینی‌ها مبتنی بر رفتار بازار باشد. به عبارتی، کمبود و زیادبود، تأثیری مستقیم بر بازار داشته و عاملی مهم در قیمت‌گذاری است.

مهربانی‌یگانه معتقد است: با تمام این شرایط، تصمیم‌های خلق‌الساعه و ناگهانی که اغلب ناشی از نگرانی‌های سیاسی است، تعادل را به هم زده و بازار را با یک سرگیجگی روبه‌رو می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر این تصمیم‌های فی‌البداهه توسط شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفته و این نهاد با نگرانی از افزایش قیمت‌ها یا کمبود مرغ در بازار، دست به چنین اقدامی می‌زند. هرچند که این تصمیمات بر مبنای کنترل عرضه بوده و بیشتر منافع مشتری را مدنظر قرار می‌دهد، اما در مجموع ممکن است چنین فرآیندی به نفع تولیدکننده نباشد./

V-950405-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید