Iranian Agriculture News Agency

اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار فارس مطرح کرد:

شلختگی بارهای صادراتی کشاورزی ایران در بازار جهانی/ از گونی‌های 50 کیلویی کلم‌پیچ گرفته تا صادرات فله ای گوجه در صندوق های بی شناسنامه

صادرات کلم‌پیچ در گونی‌های 50 کیلوگرمی و گوجه‌فرنگی در صندوق‌های بی‌نام و نشان 20 کیلوگرمی که از گمرک باهنر به سوی دبی ارسال شده، نشان‌دهنده ضرورت تجدیدنظر در نگاه به صادرات محصولات کشاورزی است.

شلختگی بارهای صادراتی کشاورزی ایران در بازار جهانی/ از گونی‌های 50 کیلویی کلم‌پیچ گرفته تا صادرات فله ای گوجه در صندوق های بی شناسنامه


صادرات کلم‌پیچ در گونی‌های 50 کیلوگرمی و گوجه‌فرنگی در صندوق‌های بی‌نام و نشان 20 کیلوگرمی که از گمرک باهنر به سوی دبی ارسال شده، نشان‌دهنده ضرورت تجدیدنظر در نگاه به صادرات محصولات کشاورزی است.

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار فارس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: وضعیت صادرات میوه و تره‌بار به کشورهای جنوب خلیج فارس به‌ویژه بندر دبی و کشورهای عراق و افغانستان وضعیت نابسامانی دارد، به‌طوری که از گمرک باهنر گوجه‌فرنگی در صندوق‌های 20 کیلوگرمی به‌صورت فله‌ای بدون هیچ شناسنامه‌ای و کلم‌پیچ‌های ایرانی در گونی‌های 50 کیلوگرمی بارگیری شد.

هادی حنایی افزود: صادرات میوه در کارتون‌های کهنه موز یا به‌صورت فله‌ای در صندوق‌های چوبی یا فلزی اوج ناآشنایی بازرگانان با الفبای صادرات را می‌رساند که باید توسط گمرک از ارسال آنها خودداری شود.


بی‌سروسامانی صادرات محصولات کشاورزی

وی خاطرنشان کرد: صادرات میوه و تره‌بار و بسته‌بندی کشورهای منطقه سال‌ها است که به شکل سنتی و در چارچوب غیراستاندارد صورت می‌گیرد و وقت آن رسیده است برای صادرات محصولات کشاورزی سیاست‌گزاری و نظارت صورت گیرد.

حنایی ادامه داد: در زمان حاضر 14 درصد تولید ناخالص داخلی و 9 درصد تولید غذای مصرفی و 23 درصد تولید اشتغال در کشور مربوط به بخش کشاورزی است؛ لذا ضرورت دارد بخش بازرگانی و صادراتی کشاورزی چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: کیفیت محصولات باغی و کشاورزی ایران در دنیا شهرت دارد، اما نحوه صادرات محصولات کشاورزی ایران توسط برخی از بازرگانان باعث از دست رفتن برخی بازارهای هدف شده است که بازار عراق از آن جمله است.


برندسازی، نخستین گام بازارسازی است

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار فارس یادآور شد: برای ورود به بازارهای جهانی و پایدار در بازارهای منطقه برندسازی نخستین گام به‌شمار می‌رود که در حوزه صنایع غذایی به آن توجه مناسبی شده، اما در حوزه کشاورزی به‌ویژه صادرات محصولات باغی و زراعی و همچنین سبزی و صیفی رها شده است.

حنایی تأکید کرد: ترکیه با تمرکز بر بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی توانسته رقیب جدی ایران در عراق و کشورهای آسیای میانه باشد و به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات کشاورزی آسیا شناخته شود.


لنج‌های سبزی و صیفی فاقد سردخانه‌اند

وی اظهار داشت: سبزی و صیفی ایرانی از طریق لنج به کشور دبیر صادر می‌شود، این در حالی است که لنج‌ها در دمای بین 40 تا 52 درجه جنوب خلیج فارس فاقد سردخانه هستند.

حنایی همچنین گفت: صادرات بدون سردخانه برابر با ضایعات بالا و افت کیفیت محصولات ایرانی است که به‌نظر می‌رسد وقت بازمهندسی در نحوه صادرات کالاهای ایرانی رسیده است.


عمان، دروازه ایران به سوی یمن

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره‌بار فارس افزود: بندر صحار و منطقه آزاد ایجاد شده در عمان به‌خوبی می‌تواند جایگزین دبی برای ایران باشد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند کشور 800 هزار نفری عمان بازار پرجاذبه‌ای برای صادرکنندگان ایرانی ن ی ست، اما محصولات کشاورزی و غذایی یمن، از طریق صحار تأمین می‌شود.

حنایی در پایان تصریح کرد: ایران می‌تواند از طریق بندر صحار بازارهای جدیدی نظیر یمن را برای خود احیا کند، به شرط آنکه وضعیت صادراتی محصولات کشاورزی مورد تجدید نظر قرار گیرد./

F-950405-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید