Iranian Agriculture News Agency

بازدید متخصصان موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی/ امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود

رئیس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در رأس هیأتی متخصص از مرکز تحقیقات راهبردی و مؤسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کرد.

بازدید متخصصان موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی/ امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود

رئیس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد مشترک نیروهای مسلح به همراه جمعی از اعضای میز امنیت غذایی مرکز تحقیقات استراتژیک کشور متشکل از نمایندگانی از پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، رئیس انجمن ژنتیک ایران، مؤسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور، دانشگاه مالک اشتر و دبیر میز امنیت غذایی در روز چهارشنبه دوم تیرماه 1395 از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و بخش‌های تحقیقاتی آن بازدید به‌عمل آورد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، نیره‌اعظم خوش‌خلق‌سیما، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در ابتدای این بازدید با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشکده به اهداف توسعه‌ای و اقدامات انجام‌شده در آزمایشگاه‌های مزرعه‌ای محصولات تراریخته جهت تجاری‌سازی محصولاتی چون برنج و پنبه تراریخته مقاوم به آفات و بیماری‌ها و شرح برنامه‌های آتی پژوهشکده را برشمرد.

در ادامه معاون پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به تشریح فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشکده پروژه‌های مهم آن ازجمله مربوط به آنزیم‌های پروبیوتیک مخصوص دام و طیور به‌منظور افزایش راندمان و بازده بیشتر و تشریح اصلاح نباتات کلاسیک و مدرن گزارشی ارائه داد.

وی در بحث دیگری از رویکرد پژوهشگران به تحقیقات بر روی گیاه هالوفیت محور سالیکورنیا و جمع‌آوری کولتیوارهای متفاوت این گیاه از سراسر کشور و گیاه گلرنگ با هدف استخراج روغن نیز توضیحاتی ارائه کرد.

سردارمجید بکائی، رئیس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد نیروهای مسلح به همراه هیأت اعزامی از سه بخش­ تحقیقاتی این پژوهشکده بازدید مبسوطی را انجام داد. میهمانان در ابتدا از بخش کشت بافت و سلول بازدید کرده و رئیس بخش مذکور از قابلیت‌های این بخش پژوهشی نظیر کشت گیاهانی با خصوصیات دلخواه و یکنواخت با قابلیت تکثیر انبوه همانند تولید دانش فنی ارقام کشت بافتی پسته UCB1 و خرمای مجول به بازدیدکنندگان توضیحاتی ارائه داد.

بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی بخش دومی بود که محسن‌پور به ارائه طرح‌ها و معرفی پروژه‌های آن پرداخت.

در ادامه این بازدید هیأت اعزامی از گلخانه کشت گیاهان تراریخته بازدید کردند و از نزدیک با محصولات پنبه تراریخته مقاوم به کرم غوزه پنبه و برنج تراریخته حاصل از مهندسی ژنتیک مقاوم به کرم ساقه‌خوار و عاری از سموم شیمیایی آشنا شدند.

در پایان معرفی بخش تحقیقات بیوتکنولوژی میکروبی توسط مدیر مربوطه با اشاره به برخی دستاورد­ها نظیر تهیه کود بیولوژیک و بیوکمپوست بدون بو از پسماند­های خانگی انجام شد.

بکائی هدف از این بازدید علمی تخصصی را نقش مؤثر و پر رنگ بومی شدن فناوری بیوتکنولوژی و مهندسی زیست فناوری دانست و بالا بودن سطح نشاط علمی در پژوهشکده را از نکات برجسته آن خواند و آن را عاملی بر مسیر کاربردی پروژه‌ها بیان کرد.

وی گفت: این نشاط حاصل مدیریت قوی و برنامه‌ریزی شده است.

رئیس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد نیروهای مسلح در ادامه اضافه کرد: تعداد پژوهشگران و دانشجویانی که متناسب با نیاز جدی کشور از نظر امنیت غذایی مشغول به انجام پروژه‌های تحقیقاتی هستند نقش سازنده خواهد داشت به شرطی که از فعالیت‌ها و پژوهش‌های آنها پشتیبانی به‌عمل آید.

بکائی در بازدید از گلخانه کشت محصولات تراریخته اذعان داشت: پیشرفت فناوری در این عرصه باید جدی در نظر گرفته شود.

وی همچنین تأکید کرد: امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود و نقش بیوتکنولوژی در خودکفایی و امنیت غذایی کشور همراه با آینده درخشان در صورت پشتیبانی و خودکفایی در محصولات کشاورزی، عامل استقلال ملت‌ها است.

بکائی با اشاره به اینکه کشور­های توسعه‌یافته تلاش می‌کنند به هر نحو این استقلال را مانع شوند، تأکید کرد: باید با جهاد علمی و عملی بر این تهدید­ها غلبه کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید