Iranian Agriculture News Agency

برای نخستین‌بار در گیلان؛

کاشت ارگانیک هلو و میوه‌های نوبرانه توسط کشاورز لنگرودی + تصاویر

"شعبانعلی مبتکری" کشاورز لنگرودی ساکن روستای خالکیاسر لنگرود، از جمله کشاورزانی است که با توجه به شرایط نامساعد گیلان بدون استفاده از سم و به‌صورت ارگانیک هلو کاشت می‌کند.

کاشت ارگانیک هلو و میوه‌های نوبرانه توسط کشاورز لنگرودی + تصاویر

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی لنگر خبر، هلو از میوه‌های نوبرانه و پرطرفداری است که اغلب در استان گلستان کشت می‌شود و یکی از دلایل آن شرایط مساعد آب و هوایی و حتی خاک است .

البته این میوه نوبرانه در مازندران نیز کشت و برداشت می‌شود ولی اغلب مردم هلو را به‌عنوان میوه نوبرانه که در گلستان کشت می‌شود می‌شناسند .

هرچه از سمت گلستان به‌طرف گیلان حرکت کنیم از میزان کشت هلو نیز کاسته می‌شود که به گفته کارشناسان کشاورزی دلیل آن را کم شدن آفتاب و افزایش رطوبت زمین دانستند که سبب قارچی شدن درخت و میوه می‌شود .

کارشناسان معتقدند به دلیل رطوبت بالای گیلان کاشت هلو در این منطقه صرفه‌ی اقتصادی ندارد، زیرا رطوبت بالا در هلو سبب ایجاد بیماری‌هایی نظیر لب‌شتری، غربالی و شانکر و باعث از بین رفتن درخت می‌شود به‌طوری‌که در مناطقی مثل استان گلستان عمر مفید یک درخت هلو ۱۵ سال است که این عدد در گیلان نهایت به ۵ تا ۶ سال می‌رسد .

یکی از دلایل عدم کشت هلو خاصیت "ماندآبی" زمین است که باعث خشک شدن درخت هلو می‌شود .

" ماندآب" یا "هور" به‌جایی در طبیعت می‌گویند که آب در آن مانده و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف و نی بر آن روییده باشد .

" شعبانعلی مبتکری" کشاورز لنگرودی ساکن روستای خالکیاسر لنگرود ازجمله کشاورزانی است که با توجه به شرایط نامساعد گیلان بدون استفاده از سم و به‌صورت ارگانیک هلو کاشت می کند .

وی که فاقد سواد کافی برای خواندن و نوشتن است با تحقیق و پژوهش به دنبال ایجاد خلاقیت‌های منحصربه‌‌فرد در روش‌های باغبانی است .

مبتکری امسال برای سومین بار دست به کاشت هلو زده است و کاشت شلیل، شبرنگ و دیگر میوه‌های نوبرانه از جمله طرح های این کشاورز لنگرودیی است و این در حالی است که اغلب باغبانان گیلانی به چنین ریسکی دست نمی‌زنند .

این کشاورز لنگرودی در گفت‌وگو با خبرنگار لنگر خبر با اشاره به دیگر فعالیت‌هایش در بخش کشاورزی به آموزش و تشویق باغبانان گیلانی اشاره می‌کند و می‌گوید: با راهنمایی و آموزش بیش از ۲۰۰ کشاورز به کاشت میوه‌های نوبرانه ترغیب شده‌اند .

وی با بیان اینکه باغبان باید در تمام فصول میوه برداشت کند و زمین را صرف رقم‌های تک‌محصولی نکند، می‌افزاید: با این کار وقت باغبان بیهوده تلف نمی‌شود و با برداشت میوه در تقویت تولید ملی و درآمدزایی حرکت می کند ./




















انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید